2015.
režija:
Nanni Moretti
scenario:
Nanni Morreti, Valia Santella, Francesco Piccolo, Gaia Manzini,
Chiara Valerio
uloge:
Margherita Buy, John Turturro, Nanni Moretti, Giulia Lazzarini,
Beatrice Mancini, Stefano Abbati, Enrico Ianniello
Pisao
sam već u svom izveštaju sa Viennala za Monitor da je moje iskustvo
sa ovim filmom plod jedne greške i nepažnje. Naime, nisam obratio
pažnju na ono što piše u programu, pa sam završio na projekciji
ovog italijanskog filma sa nemačkim titlovima, što su dva jezika
koja ne govorim i ne poznajem preterano dobro. Olakšavajuća
okolnost je da italijanski pomalo razumem, redundancom iz francuskog
i latinskog, kao i zbog toga što sam nekoliko godina živeo u
Rijeci. Drugi razlog zašto mi to nije bila nepremostiva prepreka je
suština filma kao medija: nije sve u tekstu, dosta toga je u
vizualima, svetlu i boji, a sa druge strane i u glumačkim pokretima,
mimici, govoru tela i tonu glasa. Emocije shvatamo čak i kad ne
razumemo o čemu se tu tačno radi.
Za
sve ostalo na festivalima, tu su brošure i katalozi, razgovori sa
autorom posle projekcije (u ovom slučaju ga nije bilo) ili razgovori
sa poznanicima i prijateljima na istu temu, a u krajnjem slučaju
internet kao svetska biblioteka, što je sasvim dovoljno da se
pohvataju konci. Tako sam, recimo, shvatio autobiografsku pozadinu
filma: Moretti se pre nekoliko godina morao suočiti sa umiranjem
svoje majke dok je radio na svom prethodnom filmu Habemus Papam
(2011).
U
Mia madre su polovi zamenjeni. Naša protagonistkinja
Margherita (Buy) je rediteljka pod stresom jer njen film o radničkoj
borbi ne ide po planu, dok joj je privatni život obeležen
bolovanjem i očekivanom skorom smrću majke. Margherita se hvata za
slamku, beži u fantazije i sećanja, dok sa majkom više vremena
provodi njen brat Giovanni. U međuvremenu, glavni problem na
snimanju je američki glumac Barry Huggins (Turturro), tipična
hirovita zvezda nadutog ega, čije raspoloženje stalno oscilira,
koji je pun priča o nekadašnjoj saradnji sa Kubrickom, ali nije u
stanju da tekst izgovori na italijanskom jeziku koji u njegovoj
interpretaciji zvuči otprilike onako kako očekujemo od priučenog
Amerikanca. Ne baš kao Brad Pitt u Inglorious Basterds, ali
ne ni naročito daleko od toga.
Kao
što vidimo, jedna priča je lična, duboko emotivna i tužna, a
druga satirična i komična. Obe su nekako očekivane, ali osnovni
problem je što su date u jednakim proporcijama, pa film ima problema
sa čestim šaltanjem tona. Jednostavno rečeno, taj spoj ne
funkcioniše najbolje jer ne znamo gledamo li komornu, utišanu i
tužnu porodičnu dramu ili glasnu i komičnu satiru filmskog
biznisa. Spoj ta dva nije nužno problematičan, setimo se samo
filmova o rediteljima pod dvostrukim stresom na privatnom i
profesionalnom planu, poput Fellinijevog 8 ½ (1963) ili
Fosseovog All That Jazz (1979), ali u ovom slučaju to
jednostavno nije uspelo.
Možda
je stvar sa očekivanom smrću bliske osobe. Ma koliko nam se činilo
da svako to proživljava na svoj način i da svako ima mehanizme da
se sa time nosi, ona je bolno ista kod svih nas: šta god pokušali,
nemoćni smo. Druga stvar je i to da lagano i očekivano umiranje
nije baš filmično i nužno dovodi do presporog, jedva podnošljivog
tempa. Primera radi, imao sam sličan problem sa Hanekeovim filmom
Amour (2012). U Mia madre, prikaz majčine smrti deluje
istovremeno i iskreno i iskonstruisano, a fantazije, sećanja, snovi
i flashback momenti samo pojačavaju dojam klišea. Ne pomaže tu
mnogo ni vrlo intenzivna gluma Margherite Buy i Morettijeva utišana
mikro-gluma, kao ni u flasback scenama izvrsna Giulia Lazzarini kao
majka, iako su same za sebe odlične, kada se sve čini kao jedan
melodramatski kliše.
Istina,
film postaje zabavniji i pratljiviji kada zaigra na drugom,
filmsko-satiričnom koloseku, a utisak jako popravlja John Turturro u
očekivano komičnoj, ali svejedno sjajnoj izvedbi propalog glumca
koji je prinuđen da “tezgari” van Hollywooda. Turturro
jednostavno pronalazi balans kako od svog lika ne bi napravio
karikaturu. Dodatni bonus je i to što stičem lagani utisak da je i
film koji snimaju katstrofa u nastajanju.
Možda
se varam, ali meni Mia madre deluje kao bolno standardni film
koji Moretti, zajedno sa armijom scenarista, nije sročio kako treba.
Emocije su tu, vidi se i kod njega i kod svih glumaca, rad sa njima
je izvrstan, ali previše je tu poštapanja. Možda revidiram
mišljenje na drugo gledanje, ovog puta sa titlovima koje mogu
pročitati, ali sumnjam da će do toga doći. Ne verujem da sam
propustio baš toliko toga u tekstu. Ipak su emocije Morettijeva jača
strana, ali ih treba znati iskomunicirati. Autor je to već uspevao,
pa je za očekivati da će uspeti ponovo.
No comments:
Post a Comment