2015.
scenario i režija:
Slavek Horak
uloge: Alena
Mihulova, Bolek Polivka, Tatiana Vilhelmova, Zuzana Kronerova, Sara
Venclovska
Home Care je
ovogodišnji češki kandidat za Oscara i filmski prvenac Slaveka
Horaka, reditelja koji se kalio na brojnim reklamama. Poslati nečije
debitantsko ostvarenje kao jedinog predstavnika svoje zemlje u utrku
za prestižnu nagradu se čini kao ludost, ali očito da su nadležni
procenili da im je to podnošljiv rizik. Uostalom, dilema se svodila
na ovaj film ili Omerzuov Family Film koji je možda glasnije
odjeknuo na festivalskom ciklusu, ali je i provokativniji, pa samim
tim i rizičniji. Da se ne lažemo, nije da će Home Care
odjeknuti dalje od festivalskog ciklusa (po kojem se razleteo od
premijere u Karlovym Varyma nadalje) i uske arthouse scene, neke
velike nagrade se čine prilično daleko, ali svejedno.
Mada, kao da žiriji
vole te tužne, crne i beznadne istočnoevropske filmove i Home
Care se na prvi pogled čini baš takvim. U centru pažnje je
Vlasta (Mihulova), sredovečna patronažna sestra koja obilazi stare,
umiruće i nepokretne pacijente negde u češkoj ruralnoj zabiti.
Iako je njen posao i stresan i težak, a ona ne zarađuje baš puno,
ona je vrlo etična i posao za nju nije samo obaveza, nego i način
samopotvrđivanja, jer joj toga fali kod kuće. Muž Lada (Polivka)
je klasičan seoski tip – grub, otresit, škrt na emocijama i sa
nepokolebljivim idejama o rodnim ulogama (kome kuhinja, kome garaža,
kome vrt, a kome vinograd, ko kosi, a ko vodu nosi, što bi se
reklo), a kćerka Marcela se odavno odselila.
Home Care će
sa ionako pomalo mučnih, blatnih seoskih prizora promeniti fokus na
još mučniju tematiku kada Vlasta doživi nesreću. Ironijski obrt
sudbine bi bio da ona ostane nepokretna (recimo, nekoliko meseci u
gipsu), pa da je njoj makar privremeno potrebna patronažna sestra.
Ne, Horak nam je spremio nešto mnogo crnje: pregled nakon nesreće
otkriva metastaze po celoj utrobi što Vlasti daje nekoliko meseci
života, nikakvu šansu za oporavak i možda nešto analgetika kada
nastupi bol.
Kao da selo, blato,
siromaštvo i hladni, distantni muž nisu dosta, nego eto sad i raka,
te magične reči za sažaljenje i patetiku, praćene orkestrom
minijaturnih violina. Naravno, kod takvih stvari klasična medicina
nije odgovor (mislim, nije da se proslavila i ovako, ali filmski
tretman je stvarno negativan), pa Vlasta pokušava da nađe odgovore
negde drugde. Sprijateljuje se sa učiteljicom plesa (Vilhelmova) i
ona je odvodi kod bio-energetičarke i homeopatske isceliteljke
(Kronerova). I to isprva deluje: Vlasta se oseća bolje, ali
rezultati na kontrolama ne idu u prilog tome. Je li ta nada posve
lažna?
Štos sa Home
Care nije toliko u tome kako i koliko menja standardne teme i
šablone istočnoevropske kinematografije, nego nešto što nećemo
isprva primetiti, nešto što dolazi iz češkog filmskog nasleđa.
Kao i Forman i Mencl u najboljim danima, tako i Horak u neveselu
situaciju ubacuje humor, tipično češki, malo na crnjak, ali
nenametljivo, sa dušom i sa osećajem za “naplatu”.
Primera radi,
naizgled tipična kritika bizarnosti evropske birokratije kroz
pothodnik za žabe će se u nekoliko ključnih trenutaka filma
pojaviti u sasvim drugim kontekstima, jednom efikasnijem od drugog.
Uostalom, humor se već dao naslutiti sa likom muža koji je više
smetenjak nego grubijan, ili sa jednim od pacijenata koji parazitira
na sistemu zdravstvene zaštite, pa čak i sa ležernim pristupom
alternativnoj medicini.
Istini za volju,
Horak tu i tamo pretera (portret medicinskog osoblja je tendenciozan
do maksimuma), ali Home Care sa svojim humorom više nego
solidno funkcioniše kao topla i nežna tragikomedija, umesto
očekivane socijalne drame i patetičnog “tear-jerkera”. Pametno
napisan, nenametljivo režiran i vrlo dobro odglumljen, ovo je film
vredan gledanja.
No comments:
Post a Comment