2015.
scenario
i režija: Shari Springer Berman, Robert Pulcini (po romanu Eleanore
Henderson)
uloge:
Ethan Hawke, Asa Butterfield, Hailee Steinfeld, Emile Hirsch, Emily
Mortimer, Julianne Nicholson, Avan Jogia
Kako
uhvatiti duh jednog određenog sub-kulturnog fenomena, naročito kada
je on već dugo vremena mrtav & pokojan, a čak i u svoje “zlatno
doba” nikad nije napustio marginu i kada se specifične okolnosti
na specifičnoj lokaciji na kojoj je nastao čine dalekim kao nekakvi
mitovi? Većina filmova, odnosno većina filmaša ima problema i sa
trenutno živim sub-kulturnim, pop-kulturnim i kontra-kulturnim
fenomenima. Makar se oni dešavali njima pred očima, oni će često
zauzeti distancu i promatrati iste sa ničim zaslužene visine, možda
čak i osuđivati.
U
tom smislu, Ten Thousand Saints je izuzetno svetla iznimka
koja odabrani milje, “hardcore” i posebno “straight edge”
scenu u New Yorku krajem 80-ih godina gleda sa distance, sa relativno
malim predznanjem, često zbog toga promašujući suštinu, ali makar
sa zanimanjem, toplinom i generalnim osećajem za društvena kretanja
u datom periodu. Iskreno sumnjam da su baš i svi na sceni znali o
čemu se tu tačno radi, šta to kome predstavlja, pa su mišljenja
bila podeljena, a objašnjenja vrludava. Mislim da je štos uspeha i
univerzalne privlačnosti ovog filma što u njegovom centru stoji
jedna veoma pristojna i iskrena “coming to age” priča.
Naš
narator-junak je Jude (Butterfield) čiji je otac Les (Hawke)
napustio kuću u Vermontu nekoliko godina ranije, a iskreni da
budemo, matori nikad nije bio baš neki primer za ugled. On je frajer
koji će sina prekoriti zato što kupuje lošu travu. Majka Harriet
(Nicholson) je makar bila prisutna, iako je pitanje koliko je ona
sama mogla pomoći klincu. Jude fura Misfits frizuru i većinu
slobodnog vremena provodi sa drugarom Teddijem (Jogia) u onome što
srednjoškolci najbolje rade: blejanju, drogiranju lošom travom i
još lošijim improvizacijama i fantaziranju o ženskama i velikom
gradu.
U
njihov će život gotovo slučajno ući Eliza (Steinfeld), kći
Lesove trenutne devojke, bivše balerine Diane (Mortimer), lepa i
atraktivna cura iz velikog grada na kratkom izletu. Ona je
autodestruktivna koliko i njih dvojica, samo sofisticiranija u tome.
Ono, kokain umesto isparenja od razređivača i sve u tom smislu. U
pitanju je novogodišnja noć, obojica su zagrejani za nju i
situacija polako postaje čudna. Noć će se okrenuti naopako, Jude
će dobiti batine, a Teddy će zaspati u snegu i smrznuti se,
prethodno napravivši dete Elizi...
Utučen
i depresivan, Jude odlazi u New York kod oca, u njegovu izbu u East
Villageu tik pred džentrifikaciju, dok su tamo još živeli
beskućnici i skvoteri, sa ciljem da promeni okolinu, i tamo pronađe
Teddijevog brata Johnnija (Hirsch), kao i Elizu. Johnny je “straight
edge”, pevač skupine Army of One, ne pije, ne puši, ne
drogira se, i nema želju da povali svaku žensku koju vidi. Pored
toga je i Hare Krishna, pa će njih troje postati ad hoc familija
formirana na principima čistote, iskrenosti, prijateljstva i
pomaganja. Jesu li oni u biti naivni i može li njihovo zajedništvo
opstati u realnom svetu? Koliko uopšte takav aranžman koji su oni
osmislili može biti iskren? Koliko je čovek po definiciji sebičan?
Hemija
između troje mladih je predivna. Njihovi odnosi su uverljivi. Likovi
su organski, detaljno napisani još u romanu i savršeno preneseni u
drugi medij. Troje glumaca nemaju nimalo jednostavne zadatke, ali su
im dorasli, pa sve tri uloge imaju slojevitost i emotivnu dubinu.
Emile Hirsch ima nekoliko replika koje je skoro nemoguće izgovoriti
sa naivnom ozbiljnošću, ali mu to nekako uspeva. Za Hailee
Steinfeld znamo šta može, još od prve filmske uloge u True Grit
braće Coen, i ovde uspeva da pronađe pravu nijansu i savršeno
kanalizira strahove, frustracije i zbunjenost cure koja je ostala
trudna u tinejdžerskoj dobi i koja očito ne zna gde će sama sa
sobom. Njen partner iz “young adult” filma Ender's Game
Asa Butterfield se takođe pokazuje kao veoma sposoban mladi glumac
na koga treba računati u budućnosti, istovremeno igriv i dovoljno
ozbiljan da ne odvuče svoj lik prema nekom od tinejdžerskih klišea.
Odlično
su raspoloženi i stariji koji su manje ili više zaduženi za
komediju. Nije to neka blentava komedija u kojima su oni neki šašavi
matorci posmatrani iz vizure klinaca, jer ni ti klinci više nisu
toliki klinci nego su na pragu odrasle dobi. Iako su njihovi postupci
ponekad sebični i ljutiti, mi zaista možemo iza njih videti brigu i
želju da se uradi najbolje moguće. Emily Mortimer je pomalo drvena,
ali takav joj je i lik, ali ta ukočenost je potpuno u funkciji
zajedničkih scena sa ostalima. Nasuprot njoj Julianne Nicholson je
skoro eterična kao Harriet, a njih dve će imati jednu antologijsku
zajedničku scenu u izuzetno čudnim okolnostima i atmosferi.
Naravno,
Ethan Hawke je glavna zvezda filma iako je njegova uloga gotovo
epizodna. Neminovna su poređenja sa ulogom koju je odigrao u
Linklaterovom Boyhoodu, ali sličnost između dvojice likova
je površna i svodi se na to da su obojica neodgovorni, zabavni
ćalci. Les je njegova apsolutno savršeno dozirana kreacija, tip
čoveka koji će sinu uz džoint gotovo nehajno izbrbljati tajnu koja
se inače čuva, i koji će pravila kuće, opet uz džoint, postaviti
u stilu “javi se ako kasniš i nemoj da glaviš cele noći”. Da,
on je sebičan i egocentričan, ali je i pored toga dobar čovek koji
traži najbolje rešenje za situaciju, svakako komičan (film živne
kad se on pojavi), ali nipošto karikaturalno blesav.
Jedna
od stvari koje film savršeno pogađa je nabačena tema za
razmišljanje o različitim vidovima pobune, vezano sa sub-kulture,
ali još više za aktuelni trenutak u društvu. Troje starijih kao
tipični “baby-boomeri” su postali hipici, ludirali se i jako
cenili svoja prava i slobode stečena pobunom protiv konzervativne
generacije svojih roditelja. Troje mlađih se kroz “straight edge”
stil života i insistiranje na zajednici bune protiv neodgovorne
generacije svojih roditelja. Oni nisu nikakve “konzerve”,
izuzetno im je stalo do prava ugroženih skupina, ali jednostavno ne
žele ponavljati greške svojih roditelja, pa zbog toga beže u drugu
krajnost.
Druga
stvar koju film pogađa je savršen balans između teksta i
konteksta. Kontekst je tu sve vreme, slojevit i detaljan, ali u
pozadini. Ne radi se tu toliko o dihotomiji urbano-ruralno, odnosno
sub-urbano, koliko o stvarnim prilikama New Yorka tog doba i kako je
to izgledalo na jednom dnevnom nivou. To je još uvek onaj veliki,
prljavi grad sa kurvama, probisvetima, narkomanima i beskućnicima,
pre nego što je “očišćen i sređen”, zapravo ušminkan, ali
po koju cenu. Događaji koji su se u to doba odvijali East Villageu
(šatorsko naselje, policijski čas, protesti i sukobi s policijom)
govore o jednom drugom, prljavijem licu džentrifikacije od onog koje
gledamo u sada hipsterskom Brooklynu. Štos sa tim detaljima je u
tome što će ih autori izvući u prvi plan kada je to potrebno, ali
će to učiniti dovoljno kratko i diskretno da ne bi ugušili osnovnu
narativnu liniju. Tu se u pojedinim scenama pomalo žrtvuje napetost,
ali u konačnici to ne smeta.
Naravno,
ima određenih propusta. Recimo, scena Teddijeve sahrane u crkvi je
primer rediteljske “teške ruke” kada se na sve sile radnja filma
povezuje sa naslovom kroz sveštenikovu propoved, a naročito sa
glavnim likom preko knjige u kojoj su te reči zapisane. Nepotrebno.
Takođe, za uopšte zamisliti ovakvu situaciju potrebno je isključiti
neke racionalne filtere. Racimo, koja bi majka, ma koliko opuštena
bila, poslala sina kod svog bivšeg muža koji je diler trave, sklon
pizdarijama i sa stalnom adresom u jednom ćumezu? Kako je moguće da
neko bude toliki baksuz i da sa svojim prvim seksom napravi dete, a
još iste noći pogine? Zašto samostalna i cool cura šeta od jednog
do drugog smetenog frajera tražeći pomoć? No i pored toga Ten
Thousand Saints je jedan izuzetno topao i simpatičan film koji
jednostavno morate pogledati, voleli vi New York i “hardcore” ili
ne.
No comments:
Post a Comment