kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2015.
režija:
J.J. Abrams
scenario:
Lawrence Kasdan, Michael Arndt, J.J. Abrams, George Lucas (likovi)
uloge:
Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Adam Driver, Harrison Ford,
Carrie Fisher, Mark Hamill, Lupita Nyong'o, Andy Serkis, Domhnall
Gleeson, Max Von Sydow, Peter Mayhew, Gwendoline Christie, Simon
Pegg, Anthony Daniels
Iskreno,
ne volim da pišem o nastavcima i kompleksnim univerzumima tih
fiktivnih svetova. Nije čak ni toliko problem kako izbeći
spoiler-zamke, koliko činjenica da ne pišem o njima od početka, pa
zapravo ne znam ni kako da počnem na način da bude podjednako
zanimljivo i fanovima koji su u stanju izdeklamirati bližu i dalju
rodbinu nekog sporednog lika i ljudima koji se po prvi put susreću
sa Star Wars svetom. Čini mi se šta god napravio – neće
valjati.
A,
iskreno govoreći, nisam baš ni neki fan. Mislim, nemam ništa
protiv dotične franšize koliko imam protiv franšiza generalno.
Nekako mi se uvek čini da je u tim slučajevima samo prvi film
zapravo film, dok su svi sequeli, prequeli, re-booti manje ili više
poslovni projekat usmereni “čerupanju” fanova. Star Wars
to i ne krije: od prvog filma do poslednjeg, preko svih
televizijskih, animiranih filmova, specijala i video-igrica,
“merchandise” je bio jednako važna stavka kao i narečeni
materijal. Dobar poslovni potez, ali uzrokuje prezasićenje.
Da
bi se razumeo fenomen Star Wars franšize, treba razumeti
njenog neprikosnovenog autora, Georgea Lucasa. On je svakako vešt
poslovni čovek koji je od jednog filma stvorio imperiju, ali je i
dobrih filmova nagledani filmski štreber. Njegov prvenac THX
1138, nastao pod uticajem “rive gauche”, umetničkijeg
sektora francuskog Novog vala, govori tome u prilog. Pa i originalni
Star Wars film je uglavnom pametno prepakirana varijanta
Kurosawinog filma The Hidden Fortress, napravljenog kao
idealan početak sage, sa mlađom publikom u fokusu. Sledeća dva
nastavka Lucas nije režirao, prepustio je to drugima, sigurnim
zanatlijama. Nekih 15 godina nakon prve i legendarne, uz nekoliko
drugačijih, re-masteriranih verzija na svakih nekoliko godina, Lucas
se sam dohvatio druge, “prequel” trilogije i pokušao po
oprobanom receptu zapakirati filmove. Premisa iz Godfather
trilogije (o zovu tamne strane i moralnom padu koji iz toga sledi),
zajedno sa referencama na mitske, istorijske i političke događaje
(prerastanje Rimske Republike u Carstvo, ali i militarizacija
američkog post-9/11 društva) i sa obiljem različito dorađenih
likova za sobom je ostavila relativno veliki nered u Star Wars
univerzumu.
Do
treće trilogije koja počinje sa The Force Awakens, Lucas je
prodao svoju produkcijsku kuću kompaniji Disney i ostao u funkciji
“konsultanta za likove” čije su se scenarističke ideje apriorno
odbijale. Nisam siguran kakve su to tačno ideje, ali čini se da je
angažman J.J. Abramsa u rediteljskoj fotelji i Lawrencea Kasdana,
veterana koji je napisao The Empire Strikes Back i Return
of the Jedi, kao scenariste bio ispravan potez. Obojica vrlo
dobro poznaju svet, triviju, detalje i pop-kulturu generalno, pa je
The Force Awakens očišćen od nereda, sveden u razumne
okvire za jednu svemirsku bajku i dosta veran originalu, što je
svojevrstan trend kod nastavaka kojima je ova godina obilovala (Mad
Max: Fury Road, Terminator: Genisys, Jurassic World).
Pauza između izbacivanja nastavaka je skraćena na dve godine, a
planirana je i trilogija filmova nevezanih za događaje u ovoj, ali
smeštena u isti univerzum.
Ne
samo da nam se (nije spoiler, sve piše na imdb) vraćaju Luke, Leia
i Han Solo (da upotrebim “catchy” repliku iz novog Terminatora:
“Stari, ne i zastareli”), a sa njima i Chewbaca, C-3PO i R2-D2,
nego je i vizualni identitet dosta u maniru originalne trilogije.
Pritom ne mislim samo na “used future” rekvizite i scenu, nego je
film sniman na 35mm, efekti su uglavnom analogni, pomoću maketa, CGI
je sveden na razumnu meru, a lokacije su postojeće, raznovrsne i
koloritne. Moj predlog je pogledati ga u 2D varijanti na što većem
platnu i uživati onako kako su kreatori zamislili. A ima se u čemu
uživati, u pratljivoj, relativno jednostavnoj priči, simpatičnim
pozitivcima i jakim negativcima, te u prizorima borbe, bilo “light
saberima”, bilo u zračnim duelima X-Winga sa TIE Fighterima,
praćenim poznatom, a opet novom muzikom Johna Williamsa, sve to u
jednom prijatnom, retro izdanju koje će verovatno biti biliže
starim fanovima.
Pošto
postoji šansa da film još niste odgledali, ne bih mnogo davio o
radnji. Ona je smeštena, očekivano, u daleku galaksiju, 30-ak
godina nakon pada Imperije. Na njenim ruševinama izdigla se
organizacija First Order koja gospodari tamnom stranom sile i čija
je ikonografija imperijalno-nacistička. Nasuprot njima imamo Pokret
Otpora koji se bore za demokratske ideale koje predvodi generalica,
nekad princeza Leia. Luke je nestao nakon neuspele obuke nove
generacije Jedi-ja i pobunjenici ga traže da im pomogne u borbi.
Radnja
počinje sa komadom mape koju na pustinjskoj planeti Jakku uspeva da
dobije pobunjenički pilot Poe Dameron (Isaac). Pre nego što biva
zarobljen, on je pohranjuje u svog vernog robota, dobrodošlu novinu
u serijalu, BB-8. Nakon ispitivanja od strane našeg glavnog,
“vaderovskog” negativca Kylo Rena (Driver), Dameron uspeva da
pobegne pomoću Storm Troopera (Boyega) koji se sprema da dezertira,
što je još jedna hvale vredna novina. Kako dotičnom nisu dodeli
ime, nego samo slova i brojke, Dameron ga naziva Finn i njih dvojica
beže u ukradenom TIE Fighteru, ali ne uspevaju stići daleko. Ruše
se nazad na Jakku u pokušaju da pronađu robota i razdvajaju. Robot
u međuvremenu završava kod lokalne cure Rey (Ridley) za koju nekako
od početka znamo da nije tek obična cura koja se bavi skupljanjem
otpada za život...
Tu
bih prekinuo. Reći ću samo da se u jednom ključnom trenutku
pojavljuje Han Solo da “spasi dan”, da ga, naravno, igra Harrison
Ford i da mi se čini da ovaj sedamdesetogodišnji gospodin uživa
još i više nego što je četrdesetak godina ranije igrajući isti
lik. I taj frajerski stav mu ne stoji loše, uprkos godinama. Han
Solo ovde nije nekakva “cameo” uloga i komad trivije, nego jedna
od nosećih i upravo veza sa originalnom trilogijom. Naravno, on i
Leia će imati par zajedničkih scena i demonstrirati dinamiku para
koji pamtimo, para čija ljubav ne podnosi da su njih dvoje zajedno
dugo vremena.
Od
starih hitova, tu su, u izmenjenom obliku, i negativci. Ma koliko
Imperija delovala čvrsto i brutalno, First Order je još čvršći i
brutalniji. Njihovo poreklo je tamnije. Njihov vođa, gigantski Snoke
je još misteriozniji. Njihovi generali, među njima i Domhnall
Gleeson kao očiti “miscast”, još nemilosrdniji. Pa ipak, čini
se da je Kylo Ren, negativac kojeg ćemo svakako pratiti i u novim
nastavcima, još kompleksniji i nekako ljudskiji od originalnog Darth
Vadera (iako ni izbliza toliko misteriozan i cool), i to ne samo zbog
toga što ume skinuti masku. E, da, negativci opet imaju varijaciju
na temu Death Star, samo što je njihovo oružje još veće i još
jače, a da bi se napunilo isisava energiju sunca, što je cool. Samo
mu treba smisliti neko ime koje bi bilo više cool od Death Star.
Pokušali su, nisu uspeli.
Što
se novih snaga tiče, ispravite me ako grešim, ali nije li
kombinacija momak-cura-pilot odnekle već poznata. Sad, izmenjen je
jedan kozmetički detalj, pa su oni sad različitih rasa, pogodno za
sadašnje vreme političke korektnosti, a izmenjena je i njihova
interna dinamika, a na nama ostaje da vidimo kako će se to dalje
razvijati. Glumci koji ih igraju su odlično odabrani. Oscar Isaac je
nadolazeća zvezda izuzetnog talenta i nije mu problem biti glavni
frajer u prostoriji. John Boyega je simpatičan kao Finn, u svojoj
nesigurnosti malo smešan, ali nikako karikaturalan. Daisy Ridley je
uverljiva kao nova akciona heroina, ali imajmo u vidu da je teži
glumački zadaci tek očekuju u sledećim nastavcima.
Opet,
imam lagani utisak gledajući ovaj film da ćemo se tek baviti
zapetljanom i dosadnjikavom genealogijom kuće Skywalker-Organa-Solo
koja već deluje kao da je ispala iz latinoameričke telenovele.
Autori su za sada barem imali dovoljno obraza da ne vraćaju
pokojnike iz mrtvih, ali ni to nije isključeno. Ostali elementi
poput raskola u familiji, izgubljeno-pronađene dece, braće i
sestara su već tu, a čini se da će toga biti i još.
Sve
u svemu, The Force Awakens je na kraju nešto što smo mogli
očekivati i po najavama, pa čak i na sam spomen činjenice da nam
se sprema nova trilogija. Ovo je jedan sasvim solidan “blockbuster”,
pažljivo kontroliran i svakako gledljiv. Ipak, pitanje je koliko
novog zapravo donosi. Naravno, svako je slobodan da učitava kontekst
kakav želi i ume, bilo da je to želja autora ili ne. Takođe,
starim fanovima će ovo biti potreban fiks, novima možda početak,
ali će pre svega ostati korporativni proizvod. Možda i previše
pažljivo osmišljen, kompetentno realizovan, ali pomalo bez duše.
Onaj koji ne vidi filmsku genijalnost u Star Wars serijalu,
neće je videti ni posle The Force Awakens.
No comments:
Post a Comment