2015.
režija:
Radu Muntean
scenario:
Radu Muntean, Alexandru Baciu, Razvan Radulescu
uloge:
Teodor Corban, Iount Bora, Oxana Moravec, Iulian Postelnicu, Vlad
Ivanov, Maria Popistasu
Ima
filmova koji nam uvek nekako “pobegnu” i bude nam žao da ih
nismo odgledali. Ne govorim tu o nekakvoj opsesiji, ali, eto, opis u
festivalskom katalogu se učini privlačnim, autor je relativno
poznat i karijera mu je relativno stabilna, pa i “škola” iz koje
dolazi film, u ovom slučaju to je rumunski novi val, deluje kao
nešto što retko omanjuje. Da je bilo po mom, pogledao bih ga još u
Sarajevu, ali kolizije u rasporedu su učinile svoje.
Da
sam to učinio, možda ne bih imao vremena da razvijem tolika
očekivanja i možda bi mi film u konačnici bio bolji. Ovako, nisam
uspeo uvideti genijalnost, inovativnost ili makar solidnost o kojoj
su pisale moje uvažene kolege iz celog sveta. Možda sam pao žrtvom
previsokih očekivanja, a možda One
Floor Below stvarno nije baš toliko
dobar film, posebno kada se uporedi sa drugim rumunskim filmovima.
Neki
će u tome prepoznati potrošenost pokreta i njegov skori kraj, ali
žilavi su Rumuni, kad god mislimo da su gotovi, oni smisle nešto
novo i produže život svom “valu”. Samo ove godine su dva filma
pomerila granice onoga što očekujemo od rumunske kinematografije.
Why Me?
je očekivani stil dugih kadrova spojio sa anatomijom jedne
(istinite) afere, a Aferim!
je čak radikalno promenio stil i spojio crno-belu fotografiju,
“period piece” kao referencu na kinematografiju komunističkog
doba i obilje crnog humora koji najbolje opisuje “balkanski
sindrom”. One Floor Below
nije takav film, niti je takvog dometa, iako premisom obećava nešto
inovativno u okvirima rumunskog filma.
Zapravo,
očekujemo utišani i usporeni triler. Sandu Patrascu (Corban) je
sasvim običan čovek sa sasvim običnom rutinom. On i njegova žena
Olga (Moravec) imaju firmu za registraciju vozila, nezainteresovanog
sina-tinejdžera Mateia (Bora), psa, stan u predgrađu, sve u svemu
normalan život. Retko šta tu može ispasti iz ritma.
Međutim,
jednog dana Sandu čuje ljubavnu svađu između dvoje svojih suseda.
Dan kasnije, suseda Laura je pronađena mrtva i policija ispituje sve
stanare. Sandu ćuti, iako zna da je sused Vali (Postelnicu) sa
naslovnog sprata niže bio umešan u svađu i bio bi sasvim legitiman
osumnjičeni. Da stvar bude čudnija, Vali sve više ulazi u život
Patrascuovih: pomaže im oko kućne elektronike i računara, sa sinom
igra igrice na konzolama i želi obaviti registraciju auta preko
Sandua. Ovaj se, pak, trudi skloniti i izbaciti Valija iz svog života
i života svoje familije i to je razumljivo kada se radi o
potencijalnom ubici. Ono što je tu čudno je činjenica da ga Sandu
nije prijavio, iako je mogao i po zakonu i određenim moralnim
kodeksima morao.
Ono
što je potencijalno intrigantno i što bi moralo poslužiti kao
centralna tema filma je Sanduva motivacija za postupak, odnosno za
ne-postupanje. Je li to ukorenjeni strah od organa državnih vlasti,
princip nemešanja u stvari koje ga se direktno ne tiču ili je to
jednako ukorenjena mizoginija, jer se o Lauri govorkalo kao o ženi
lakog morala, a takve žene obično svoju sudbinu i “zasluže”.
Problem
je međutim u tome što u svojoj sporosti i nemuštosti One
Floor Below postaje i ostaje više
nemušt i nekomunikativan film nego tajnovit. Pitamo se šta je autor
hteo reći sa tim, je li samo slikao jednu nesvakidašnju životnu
situaciju ili je imao koju za prozboriti na temu rumunskog društva.
Zapravo, One Floor Below
deluje proizvoljno: nismo načisto s motivacijom ni za jedan jedini
postupak, što ubija film koji u svom centru ima moralnu dilemu.
Na
planu stila, One Floor Below
takođe ne nudi ništa novo, to je klasičan primer rumunskog
realizma, odnosno naturalizma. Duge kadar-sekvence, kamera iz ruke i
zapravo dosta praznog hoda. Glumci su prepoznatljivi iz obilja
rumunskih filmova, zanimljivo je videti sada već internacionalno
prepoznatljivog Vlada Ivanova u jednoj ni po čemu posebnoj epizodi.
Sa druge strane, Teodor Corban se polako ispostavlja kao idealan
rumunski “everyman” i njegova karijera je svakako u usponu.
One
Floor Below možda nije loš film,
bar ne potpuno loš, ali je razočaravajuće neznatan. Od Radu
Munteana i njegovih redovnih ko-scenarista Alexandrua Baciua i
Razvana Radulescua (koji je potpisao većinu egzemplarnih filmova
rumunskog novog vala) sa kojima je zajedno osmislio i realizovao
Tuesday, After Christmas
(2010) smo ipak očekivali malo više. Dakle, samo kao kuriozitet i
samo za fanove.
No comments:
Post a Comment