2015.
scenario
i režija: Alex Ross Perry
uloge:
Elisabeth Moss, Katherine Waterson, Patrick Fugit, Kentucker Audley,
Keith Poulson, Kate Lyn Sheil
Rekoh
na istom ovom mestu pre nekih godinu dana u kritici za njegov
prethodni film, Listen Up Phillip, da je Alex Ross Perry jedno
od imena koje treba pratiti i da bi vrlo uskoro mogao postati nosilac
američke indie scene. Razlog zašto sam to rekao je bilo Perryjevo
demonstrirano savršeno razumevanje citatnosti, kako filmske (od
Woody Allena, preko Wesa Andersona do Johna Cassavettesa), tako i
literarne, pošto su u centru filma stajale dve fikcionalizirane
verzije poznatog pisca Phillipa Rotha, mlada i stara. Godinu dana
kasnije, eto njega sa novim filmom, Queen of Earth da potvrdi moju
tezu.
Kao
i Listen Up Phillip, i Queen of Earth je izuzetno
citatan film (do čega ćemo doći) i upadljivo retro štiha,
snimljen na 16mm traci, onako nepogrešivo zrnasto. I ovde imamo
raskid i Elisabeth Moss u tom raskidu, ali za razliku od prethodnog
filma o dvojici muškaraca koji hrane ego, sjebanost i depresiju
jedan drugome, ovde smo svedeni na dve žene i kuću na osami. Kuće
je bilo i u prethodnom filmu, ali ovde ne očekujte ni širinu, ni
glamur, ni obilje lokacija, pa čak ni jasan humor, ma kako
intelektualan on bio koji je ovde skoro potpuno utišan i ostavljen u
trećem planu. Queen of Earth je skučen, klaustrofobičan
film izuzetnog psihološkog naboja.
Catherine
(Moss) upoznajemo rasplakanu i na kolenima. Nju upravo ostavlja
frajer, James (Audley) i ona to ne može da podnese. Možemo
pretpostaviti da je ona samo razmažena princeza koja je navikla da
dobije sve što poželi, pa ne zna da gubi dostojanstveno, ali nije
to samo to. Saznaćemo ubrzo da je ona u suštini ovisna osoba, da
svoju vrednost jedino sagledava kroz muškarce, prvo kroz oca,
velikog umetnika za kojeg je radila dok se ovaj nije ubio, pa onda i
kroz Jamesa. U svrhu svojevrsne terapije, ona tako ranjiva, odnosno
ranjena, odlazi kod svoje najbolje (možda i jedine) prijateljice
Virginije, Ginny (Waterson) u vikendicu na jezeru.
To,
međutim, neće biti samo takav put oporavka. Prvo, Catherine je
toliko temeljno sjebana da joj sedam dana odmora ne može pomoći.
Drugo, Ginny se u kuću praktično uselio frajer, sused Rich (Fugit),
kojeg Catherine ne miriše, da li samo zbog toga što je muškarac
ili i zbog toga što ga smatra prostakom, a ne miriše ni on nju jer
je smatra tipičnom bogatom kučkom. Treće, sva je prilika da se
dugotrajno prijateljstvo između njih dve već prirodno bliži kraju,
da su otišle na suviše različite strane i da umesto podrške jedna
za drugu imaju samo podjebavanje i nadjebavanje. Kako bi to
ilustrovao, Perry nam daje i nenajavljene “flashback” scene na
isto mesto prošle godine kada je situacija bila obrnuta: Ginny je
tada bila u krizi, a Catherine nesposobna da joj pomogne, opsednuta
svojom srećom.
Nemojte
se povoditi za opisom radnje i prerano zaključiti da se radi o
“mumblecore” filmu koji se kroz dijaloge hvata svakodnevnih
životnih problema. Nazire se i taj uticaj, ali je atmosfera potpuno
drugačija: misteriozna, mračna, na granici ludila i sve u svemu
zloslutna. Oseća se nadolazeća tragedija, ali se ne može sa
sigurnošću pogoditi kakva tačno. U prilog tome govori i jezivi
soundtrack i sjajno sugestivna fotografija oslonjena na kadrove iz
atipičnih uglova, kao i montaža koja nam ne “crta” jesmo li u
sadašnjem vremenu ili “flashbacku”.
Što
se citata tiče, ima tu i Bergmana (Persona) i De Palme iz
njegove “hitchcockovske” faze (i vizuelno, u pojedinim
“voajerskim” kadrovima, i glede atmosfere), ali ponajviše
Polanskog i njegove “stambene trilogije”, od Repulsion do
The Tennant, bez Rosemary's Baby. To je sve fino
složeno kao put u ludilo pod pritiskom u relativnoj izolaciji. Kada
smo već kod ludila, ono ovde nije dato kao neki realni mentalni
poremećaj, nego ostaje uopšteno i nepredvidivo, na tragu onoga što
srećemo u literaturi, drami i na filmu.
Cela
glumačka postava, a naročito dve glavne glumice, moraju da pogode
pravi ton za svoje iznijansirane likove. Logično, prvo ćemo
primetiti Elisabeth Moss, njena Catherine je dosta upadljivija i
ekstrovertnija u svojoj sjebanosti i Mossova svoj posao radi sjajno,
izbegavajući zamke karikaturalnosti. Katherine Waterson ima još
teži i neuhvatljiviji zadatak da uhvati Ginny između brige i
prezira u dosta introvertnijoj i diskretnijoj varijanti i da u lik
unese nešto manipulativnosti. Patrick Fugit kao jedini zastupljeniji
muški lik Rich fino balansira između zluradosti, podjebavanja i
generalno jezive pojave i kao takav je savršeno funkcionalan,
naročito ako pratimo razvoj događaja iz Catherinine perspektive
koja nije pouzdana.
Queen
of Earth nije nimalo lagan film i treba mu dati vremena da vas
uhvati, jer vas onda sigurno neće tako lako ispustiti. Možda ovakvi
filmovi dolaze kasno, u svetu u kojem čovek lako i brzo gubi pažnju.
Možda bi bio bolje percipiran i shvaćen tih mitskih 70-ih, bilo kao
“arthouse” film sa evropskim uzorima, bilo kao malo umetničkija
varijanta B-filmske misterije za jeftinije i “drive-in” bioskope.
Ukratko, preporuka.
No comments:
Post a Comment