2015.
režija:
Joachim Trier
scenario:
Joachim Trier, Eskil Vogt
uloge:
Jesse Eisenberg, Gabriel Byrne, Devin Druid, Isabelle Huppert, Amy
Ryan, Rachel Brosnahan, Megan Ketch, David Strathain, Ruby Jerins
Joachim
Trier upravlja našim očekivanjima još od naslova: mi očekujemo da
film, iako utišan, odjekne glasnije od bombi. Taj odjek ne treba
biti fizički glasan, cilj je emocionalna rezonanca i empatija za
filmske likove i njihovu tugu. Nešto slično je uspeo sa svojim
prethodnim filmom, izuzetno suptilnim Oslo, August 31 (2011)
koji je pokupio odlične kritike, kao i sa slično zapaženim filmom
pre njega Reprise (2006). Skandinavski autori uopšte su
traženi na globalnoj filmskoj sceni i Louder Than Bombs je
Trierov prvi izlet tog tipa u kojem se trudi da ponovi pristup i
uspeh prethodnog filma. Ne uspeva u potpunosti.
Priči
opet pristupamo sa različitih krajeva i iz različitih perspektiva.
Sve se, manje ili više, odvija u krugu jedne familije. Majka
Isabelle (Huppert) je bila cenjena ratna fotografkinja koja je
poginula u saobraćajnoj nesreći tri godine ranije, baš kad se
povukla iz posla. Sada se priprema izložba njenih fotografija, a
njen kolega reporter (Strathain) želi napisati tekst o njoj, njenom
životu i radu. U tom tekstu će stajati i istinita tvrdnja da
nesreća nije baš bila nesreća, već samoubistvo i da je Isabelle
bila rastrzana između ljubavi prema svojima i ovisnosti od
adrenalina kakva se javlja kod profesionalaca povezanih sa ratom.
Sad,
to njen muž Gene (Byrne) i stariji sin Jonah (Eisenberg) znaju i
nemaju problema sa javnom objavom, osim što moraju zaštiti mlađeg
sina Conrada (Druid) kome to još nisu rekli jer je tada bio baš
klinac. Sad je on petnaestogodišnjak, i to čudan i povučen, sa
setom tipičnih problema koje imaju takvi momčići u tim godinama.
Cura koja mu se sviđa (Jerins) i on žive u različitim svetovima,
otac koji insistira na komunikaciji ga guši do krajnjih granica i
sve u tom stilu “teenage angsta”.
I
druga dvojica imaju svoje probleme. Jonah je upravo postao otac i ta
činjenica ga plaši do te mere da izmišlja sebi posao kako bi se
odaljio od žene (Ryan) i deteta, i čak malo petljao sa bivšom
devojkom (Brosnahan). Sređivanje majčine zaostavštine u
roditeljskom domu mu služi kao savršen izgovor da se skloni. Gene,
osim što je zabrinut za Conrada i nikako da uspostavi komunikaciju s
njim, pokazuje klasične simptome depresije muškarca koji nije
ostvario svoju karijeru (bio je glumac, ali se zaposlio kao nastavnik
u školi) da bi podržao ženu u njenoj, a sada kad nje više nema,
toliko je (jalovo) posvećen porodici da čak i sasvim legitimnu vezu
sa koleginicom iz škole (Ketch) skriva.
Louder
Than Bombs je fluidan film koji menja perspektive likova (tačka
gledišta se stalno vrti između trojice muškaraca koji osećaju
prazninu izazvanu gubitkom), vremenske okvire (česti su “flashback”
momenti na ključne trenutke dok je Isabelle još bila živa), pa
čak nekako uspeva inkorporirati nekoliko scena snova. Gluma koju
imamo prilike videti je takođe na nivou. Gabriel Byrne je pouzdan i
solidan, Jesse Eisenberg predivno utišan, a Devin Druid se vrlo lako
može ispostaviti kao otkriće ovog filma. Opet, raskošni talenat
Isabelle Huppert pomalo odskače u odnosu na sve ostale, pa njene
scene nisu baš perfektno uklopljene.
Problem
vidim negde drugde. Stvar je, naime, autorove namere. Trier po prvi
put radi sa poznatom, internacionalnom postavom, u Americi i u
širokoj koprodukciji, ali kao da pokušava da ponovi svoj prethodni
film. Ne toliko priču, koliko utisak i efekat, pa i njegov pristup
ostaje isti. Sličan problem sam imao sa još jednim ovogodišnjim
transferom u višu (produkcijsku) ligu, Sorrentinovim filmom Youth.
Njihovi problemi su pojavno različiti, ali suštinski isti: i jedan
i drugi autor pokušavaju da ponove svoj prethodni film i to deluje
štancerski i pomalo “fake”.
Ukratko,
Louder Than Bombs jednostavno ne postiže rezonancu
prethodnika, ostaje suviše utišan i nemušt da bi bio glasniji od
pucanja balona, o bombama da i ne govorimo. Kada ovakvi pokušaji
uspeju, nazivamo ih ambicioznima. Kad propadnu, onda ih smatramo
pretencioznima. Louder Than Bombs stoji negde na pola puta:
ima svoje momente, ali nije sjajan kao celina i za svog autora vrlo
lako može predstavljati korak unazad.
No comments:
Post a Comment