2015.
scenario
i režija: Runar Runarson
uloge:
Atli Oskar Fjalarsson, Ingvar Eggert Sigurdsson, Kristbjorg Kjeld,
Rakel Bjork Bjornsdottir, Valgeir Skagfjord, Rade Šerbedžija
Jasno
nam je da je odrastanje proces koji traje, ali koja je to prelomna
tačka nakon koje više nismo deca? Je li to čisto “kalendarska”
kategorija, napunimo 18 godina, steknemo pravo glasa, upravljanja
motornim vozilom i slobodne konzumacije alkohola i duvana? Ili su to,
pak, događaji koji nas oblikuju? Prvi seks, prva plata, selidba iz
roditeljskog doma, odlazak u lov i donošenje hrane na sto? Ili je to
možda više metafizička kategorija, neko ponašanje koje smo
ispunili ili neki zadatak koji smo prošli na ispitu zrelosti?
Shvatiti prijateljstvo, odgovornost, nešto istrpeti, nekoga
zaštititi? Islandski film Sparrows će pokušati da odgovori
na ta pitanja kroz standardnu formu filma o odrastanju i standardni
okvir “leta koje je promenilo sve”.
Ari
(Fjalarsson) je momčić od nekih 16 godina koji odlazi da živi sa
ocem na selo. To mu ne odgovara, ali nema izbora: majka i očuh
odlaze na dugotrajni humanitarni rad u Afriku i šesnaestogodišnjak
im je višak: ne mogu ga ni povesti zbog školskih obaveza, niti ga
mogu ostaviti potpuno samog u stanu. Život na selu sa ocem zvuči
još manje primamljivo jer je otac Gunnar (Sigurdsson) seljačka
sirovina, pijanac i patološki gubitnik, a selo na Islandu ne znači
“pola sata vožnje od grada”, nego podrazumeva impozantnu
prirodu, hladno more i retku naseljenost uglavnom besperspektivnim
ljudima, mladim ili starim.
Svetla
strana svega toga je da je Ari tamo živeo ili makar letovao kad je
bio dete, pa makar elementarno poznaje okolinu. Tu mu je i baka
(Kjeld), stereotip fine i brižne starice koja ima neograničeno
ljubavi za unuka. Tu mu je i prijateljica Lara (Bjornsdottir) koja je
izrasla u lepu devojku. Imaće i posao, makar letnji, pa će nešto
kruna staviti u džep. Naravno, pozitivne stvari dolaze sa senkom
negativnih, pa tako Lara ima dečka, seoskog grubijana, a posao je
fizikala u fabrici za preradu ribe, i to pod Radetom Šerbedžijom u
tipičnoj imigrantskoj ulozi... Kažem ja, i to iz ličnog iskustva,
dolazak na selo je zajeban za gradskog fićfirića i sa 30 godina, a
mogu samo zamisliti kako to deluje nekome od 16.
Sparrows
počinje i traje i traje i traje kao tipičan predstavnik svog žanra,
sa svim mogućim opštim mestima sukoba urbanog i ruralnog,
nestabilne porodične dinamike, povremene patetike, nezavidne
socijalne situacije (pijanci imaju običaj da zapiju i kuću),
nesnalaženja i krize koju naš momak proživljava. Ni on se u tome
ne drži naročito frajerski, naprotiv, lagano je pičkast i ide nam
na živce. Curica je simpatična, ali mutava i možda ju je seoski
život uzeo pod svoje. Ostatak epizodnih likova su samo skicirani po
šablonima kakve viđamo i u američkoj i u evropskoj
kinematografiji. I sve što se dešava smo videli nekoliko desetina
puta. Jedino što ga vadi su atraktivni pejzaži. Islandska priroda
je impozantna sama po sebi i još je impozantno uslikana, ali koliko
je to novo za islandske filmove i filmove o Islandu?
A
onda – obrat. I to kakav! Jedan od onih neočekivanih, lepo
pripremljenih i pametno izvedenih. Nismo ni pomislili na taj razvoj
situacije, ali je i logičan i provokativan u najboljem smislu te
reči. Autorska odluka da se baš to ubaci u film i to pred kraj je
rizična, ali se isplatila. Ta jedna scena iz fundamenta menja ceo
film i od nečeg uglavnom bezukusnog i dosadnog iz domena festivalske
konfekcije, Sparrows postaje ne samo prijatno iznenađenje,
nego i film koji valja gledati i koji pleni iskrenošću i hrabrošću.
Jedna scena menja sve.
No comments:
Post a Comment