2015.
režija:
Rudi Rosenberg
scenario:
Rudi Rosenberg, Igor Gotesman, Bruno Muschio
uloge:
Réphaël Ghrenassia, Joshua Raccah, Géraldine Martineau, Guillaume
Cloud-Roussel, Johanna Lindstedt, Eytan Chiche, Iléana Courbey
Kako
to izgleda biti novi klinac? Ne znam. I osnovnu školu i gimnaziju
sam završio u istom razredu u kojem sam započeo, sa manje ili više
istim ljudima. Znam kako je to biti otpadnik, jer sam manje ili više
uvek bio solo-igrač, što je u osnovnoj bilo poprilično neuputno, u
srednjoj već manje. Valjda mlada osoba u to vreme nauči neke
osnovne socijalne veštine da održava dnevna “zdravo-zdravo”
poznanstva i relativno površno druženje sa ljudima sa kojima deli
prostor tih nekoliko sati dnevno.
Što
ne znači da nam “novi” nisu dolazili s vremena na vreme, iz ovog
ili onog razloga. Bilo je tu izbeglica, ponavljača, momaka i
devojaka koji su se preselili iz nekog drugog kraja, druge škole,
drugog grada, došli sa sela... Mislim da su podele na “starosedeoce”
i “novajlije” tupave i već tada u mom beogradskom odrastanju su
bile prevaziđene. Simpatične smo odmah prihvatali kao da su “naši”,
neki drugi su nas nervirali, neke treće nismo ni primećivali, neki
su samo bili “u tranzitu”, pa ih nismo ni upoznali kako valja.
Zapravo, zanimalo nas je samo kako se taj “novi” ponaša, je li
ok ili je šupak.
Ne
znam tačno kako to funkcioniše drugde, svaki školski sistem ima
neke svoje začkoljice, negde se menjaju odeljenja, negde odeljenje
nije tako fiksan koncept, pa učenici jedne časove slušaju sa
jednom ruljom, a druge sa drugom. Znam samo da se u filmovima oko
pojma “novog klinca” uvek diže nekakva frka i panika, ali ne
znam da li to i u stvarnom, savremenom životu stoji, ili je to
okoštali stari koncept iz filmova, knjiga i kolektivnog sećanja
koji nikako da se makne iz savremenog stvaralaštva iz prostog
razloga što je zgodan kliše.
Naš
novi klinac je Benoit (Ghrenassia) i došao je u Pariz iz drugog
grada sa roditeljima, mlađim bratom i besposlenim ujakom. Upoznajemo
ga za stolom sa njima i roditelji ga pitaju je li se već skompao s
nekim. Odgovor je negativan, pa mu predlažu onaj šablon da im priđe
sa nekim slatkišima i započne razgovor. Zvuči glupo, ali on nema
bolju ideju. Zvuči glupo i jeste glupo, jer će ga već formirane
klike ignorisati ili njegov poziv shvatiti kao priliku da o njemu
saznaju nešto zbog čega će ga uzeti na zub (pa makar to bila
činjenica da je njegova soba ukrašena nalepnicama od prethodne
stanarke). Deca su surova, naročito u grupi.
Jedini
koji će postepeno prihvatati njegov poziv za druženje su takođe
novajlije, cura sa hendikepom Aglaée (Martineau) i cura koja se
doselila iz Švedske i loše govori francuski Johanna (Lindstedt),
ili već prokazani čudaci, štreber i bogomoljac Constantin
(Cloud-Roussel) i Joshua (Raccah) za kojeg je opravdana bojazan da
raste u sociopatu. Ostatak razreda je izdeljen na muški (ekstremno
nezreli, siledžijski) i ženski (arogantni, ogovarački) klan.
Benoit
će se prvo skompati sa Johannom, ali ona će ubrzo otkriti da se
može družiti i sa drugim dečkima u razredu, što će mu slomiti
srce. Kao društvo će mu ostati ostalih troje. Može li ekipa
sastavljena iz čudaka i otpadnika preživeti godinu u školi i
iskušenja koja sa sobom donose nova sredina, odrastanje,
prijateljstvo i osetljive godine u koje ulaze?
O
odrastanju i adolescentskoj dobi snimljeni su mnogi filmovi, neki
kreativni, neki baš i ne. Ali tema se održava jer baš za taj
period čovečanstvo smatra da je preloman u razvoju jedinke. Ne bih
se sasvim složio sa tom školom mišljenja, jer mislim da vredi samo
u relativno ekstremnim primerima poput trauma (a one obeležavaju
život kad god se dogodile), dok se većina ljudi formira i menja
postepeno, kroz ceo život. No dobro, simpatično nam je da gledamo
zgode i nezgode mladih osoba u nastajanju i prvi sam za to, ma koliko
rizično bilo da se takav film ili knjiga utope u humoru koji igra na
lake poene ili u pravedničkom popovanju starijih.
Dobra
stvar sa Le nouveau je to što mladi autor Rudi Rosenberg
vešto izbegava te zamke, pa Benoitovo odrastanje deluje prirodno
smušeno, nekad smešno, nekad dramatično i što uspeva da kroz ceo
film održi baš tu klinačku perspektivu. Nije da odraslih u filmu
nema, ali oni su, kao i u životu dece tog uzrasta, uglavnom u
pozadini, dok je fokus negde drugde. Najvažnije, nisu premudri usled
autorske naknadne pameti, pa je besposleni za klinca ujak jači
faktor od zaposlenih roditelja. U tu svrhu se Rosenberg odlučuje da
u fokus potpuno stavi svoju mladu, neprofesionalnu glumačku ekipu.
Štos mu potpuno uspeva, klinci su ležerni i prirodni i zbog toga je
Le nouveau film vredan pažnje. Jedan sasvim običan šablonski
film je tako pretvoren u sasvim solidno delce koje ima nešto duha.
No comments:
Post a Comment