2015.
režija:
Ariel Kleiman
scenario:
Ariel Kleiman, Sarah Cyngler
uloge:
Vincent Cassel, Jeremy Chabriel, Florence Mezzara, Alex Balaganskiy
Iako
se film zove Partisan, u njemu nećete videti ni crno-bele
dresove u sportskoj borbi sa skupljim i nadmoćnijim protivnikom, ni
Otpisane, ni Batu, ni Smokija, ni Borisa Dvornika, ni Nemce,
Italijane ili Bugare, ni četnike ni ustaše. Nikakav rat i nikakvu
okupaciju. Nećete čuti ni predivnu pesmu u izvođenju Leonarda
Cohena ili njen prepev koji je otpevao Ibrica Jusić. Zapravo, osim
soc-realističkih lokacija u Tbilisiju, ništa u filmu neće imati
blage veze sa asocijacijama na pojam “partizan” koje se javljaju
ako ste sa ex-Yu prostora.
Iako
je uvreženo mišljenje da su “partizan” i “gerilac”
sinonimi, u pitanju sa dva ipak različita pojma. Gerilca definiše
njegov način borbe, partizana motiv. “Partizan” znači
pristrasan. Hoćemo li makar to dobiti u filmu? Neku borbu? Makar
pobunu? Bilo kakav sukob? Možda, ako bilo koji od tih pojmova uzmemo
sa zadrškom...
O
vremenu i mestu radnje nemamo podatke. Produkcija je australska, kao
i enterijeri, ali su eksterijeri gruzijski, a glumačka ekipa je
internacionalna, o čemu govore akcenti glumaca i njihovih likova,
ima ih od “Borat” varijante do ravnjikavih, neodređenih
američkih. Vreme radnje može biti bliska post-apokaliptična
budućnost (ali ne očekujte Mad Maxa), a može biti i neka
alternativna, paralelna sadašnjost. U centru pažnje imamo komunu
sastavljenu od jedinog odraslog muškarca, vođe Gregorija (Cassel),
desetak žena i barem duplo dece, dok je svet koji ih okružuje
hladan i pust, ali pokazuje još neke znakove života, kao i potvrdu
da je video i bolja vremena. Pošto situaciju gledamo iz perspektive
jednog dečaka od 10-11 godina, možda je najbolje Partisan
tumačiti kao jedan od modernih “young adult” filmova u indie
varijatni, bez nametanja akcije i skupih vizuelnih efekata.
Iako
ne znamo šta se događa sa svetom oko nas, neka pred-istorija je
data kroz Gregorija koji u prvoj sceni zaposeda napuštenu zgradu, a
u drugoj u bolnici prilazi ženi (Mezzara) koja je sama na porođaju
i nudi krov nad glavom njoj i novorođenčetu. Možemo pretpostaviti
da se ostatak društva skupio na sličan način i da to već nekako
funkcioniše kao što je to generalno slučaj sa komunama i
kultovima. On je vođa, komandant, filozof i učitelj, žene se brinu
o vrtu, živini i kuhinji, a deca stiču teorijska i praktična
znanja u improvizovanoj učionici, za šta dobijaju zvezdice i bivaju
nagrađeni time da budu “pop-zvezde” na karaoke-večerima.
Sad
tu imamo i jedan zez: dečaci idu na zadatke, u parovima ili sami.
Zadaci nisu, kao što bismo očekivali, prenošenje poruka,
skupljanje korisnog otpada ili nabavka, nego su ubistva. O ubijenima
ne znamo ni kako ni zašto su zaslužili da umru (ne bivaju
opljačkani na licu mesta), samo znamo da Gregori na njih šalje
svoje klince. Naš junak je Alexander (Chabriel), novorođenče iz
scene u bolnici, izrastao da bude jako uspešan u svom poslu. Ali je,
pod uticajem najskorije pristiglog dečaka Lea (Balaganskiy), naš
junak počeo da pruža otpor do tada nedodirljivom vođi komune...
Kao
što je nespretno to što ostajemo u potpunosti uskraćeni za
globalni i lokalni kontekst priče, tako je i nespretno što sve
gledamo iz Alexandrove perspektive. Svedenost i misterija su efektni
kad vode ka nečemu univerzalnom, a to Partisan ima u vrlo
malim dozama. Univerzalnost se ogleda samo u tome da je borba protiv
samoproglašenih, despotskih autoriteta ne samo prirodna stvar nego i
moralna obaveza. Problem je u tome što se naš junak, naše “oči
i uši” u to ne uključuje prvi, već na pobudu drugog klinca. Da
je Leo razrađeniji, bio bi zanimljiviji lik od našeg protagoniste,
jer je Alexander potpuno pasivan.
Kakav
je dojam o glavnom junaku, takav je i dojam o filmu. Partisan
ima dobre ideje, relativno intrigantnu premisu i uspeva da kreira
raspoloženje sa vizualima, a i elektronski soundtrack je u solidnoj
meri zanimljiv. Ali film nekako ostaje skučen i pasivan, preciznije
rečeno sputan. I to se odražava i na njegov najveći adut: Vincenta
Cassela, pouzdanog glumca i uvek dobar izbor za kompleksne i
misteriozne likove. U Partisanu ni on ne uspeva da u
potpunosti dođe do izražaja.
No comments:
Post a Comment