2015.
režija:
Alfonso Gomez-Rejon
scenario:
Jesse Andrews (prema svom romanu)
uloge:
Thomas Mann, RJ Cyler, Olivia Cooke, Nick Offerman, Connie Britton,
Molly Shannon, Jon Bernthal, Katherine Hughes
Kada
je osvojio sve što se osvojiti da na Sundance Festivalu (Grand Prix
žirija i nagradu publike), Me and Earl and the Dying Girl je
postao film o kome se mnogo priča u kritičarskim krugovima.
Uostalom, filmovi o odrastanju po motivima “young adult”
književnosti su u neku ruku klasik, pa ne treba da čudi da je
ovogodišnji pobednik prestižnog američkog indie festivala koji
inače dolazi iz eminentne nezavisne produkcijske kuće Indian
Paintbrush (Wes Anderson radi s njima) odmah našao hollywoodskog
distributera. Dodajmo na to činjenicu da se ovaj film naslanja na
prošlogodišnji iznenađujući hit The Fault in Our Stars,
opet imamo relativno poletni tretman teme koja u principu služi za
festival krokodilskih suza, i publicitet kritike, festivalske i
redovne publike je zagarantovan. Finansijski rezultati nisu doduše
tako impozantni, ali nije to ni poenta takvih filmova.
Zapravo,
dosta toga je rečeno u naslovu. Imamo naratora Grega (Mann),
tipičnog predstavnika moderne, anksiozne i zbunjene srednjoškolske
omladine koji se ne snalazi u socijalnim situacijama (i situacijama
generalno, mislim, maturant je i nema pojma gde će, šta će i da li
će uopšte studirati) i zato kontakte održava na najpovršnijem
mogućem nivou. Ako je moguće, sa svima na zdravo-zdravo,
roditeljska pitanja izbegava i sve u tom fazonu. Klasična varijanta,
keva (Britton) lagano smara, ćale (Offerman) je tip koji je večito
u kući, u bade-mantilu i bos, fura internacionalnu i često morbidnu
hranu i gleda slične takve filmove.
Njegov
jedini prijatelj, iako ga on naziva kolegom je Earl (Cyler) sa kojim
deli ljubav prema stranim i art filmskim klasicima, što njih dvojica
iskazuju pomalo ironičnim, namerno retardiranim kratkim parodijama.
Neki od njihovih naslova su A Sockwork Orange, Monorash,
Brew Velvet, 400 Bros, Death in Tennis, 2:48
PM Cowboy... Oni su kao Troy i Abed iz Communitija, samo
bez toliko znanja, veštine i reklo bi se čak istinske ljubavi za
filmove. Obojica, naravno, imaju strahove od žena, odnosno cura.
Gregove teorije se pretvaraju u stop-motion animaciju, dok se Earl
brani infantilnim govorom koji nekako pre ili kasnije završi na
sisama.
Umiruća
devojka ima leukemiju i zapravo je jedna od Greggovih usputnih
školskih poznanica. Ali njihove majke se poznaju, pa je Gregg
utlačen od strane svoje da svoju školsku drugaricu Rachel (Cooke)
poseti i malo se sa njom podruži. Iako je njena majka (Shannon) od
starta lagano pripita neprijatno entuzijastična, Rachel nije
oduševljena posetom. Ne želi sažaljenje, posebno ne od pajsera kao
što je Greg. No, on će je pridobiti svojim humorom i upornim
angažmanom oko nje, ona će postati deo ekipe sa njim i Earlom, a
kada se njeno stanje pogorša, njih dvojica će na pobudu zgodne cure
Madison (Hughes) pokušati da snime film za bolesnu prijateljicu.
Referenca
na The Fault in Our Stars je očita, i ishod je isti. Tu ne
govorim toliko o priči, Greg kao narator je “spoila” na načine
koji su meni nezamislivi, koliko o poenti: nehajni, egocentrični
momčić će preko druženja sa umirućom devojkom naučiti neke
važne lekcije iz života. Ipak razlika ima. I pored auto-ironičnog
humora, The Fault in Our Stars je “bona fide” plakalica od
početka do kraja, dok je Me and Earl and the Dying Girl za
nijansu razigraniji i poletniji film, barem u većem delu.
To
se vidi i po tonu pripovedanja (koji se hvata i škole i klasičnih
školskih podela po klikama i sub-kulturama i klasičnih teen
problema), i po dosta artističnoj kameri koja često hvata čudne
uglove, a i po tretmanu protagoniste i njegovog okruženja. Razlika
je i u tome što Me and Earl and the Dying Girl odmah u startu
seče sve melodramatske klišee, narator nam odmah objašnjava da tu
neće biti reči o ljubavi, nego o prijateljstvu.
Kritika
se raspisala i oštro podelila po pitanju ovog filma. Neki ga
nazivaju hrabrim, toplim i iskrenim, drugi ga smatraju veštačkim,
više isfoliranim nego ispoliranim i stereotipnim na granici
uvredljivosti. I jedni i drugi mogu biti u pravu, jer su u pitanju
sasvim legitimna tumačenja istih stvari koje gledamo pred sobom na
ekranu. Neke stvari su, međutim, očite. Mladi glumci su apsolutno
sjajni u svojim ulogama, ležerni i nadahnuti, a Olivia Cooke ide u
nesuđene emotivne dubine za tako mladu glumicu ograničenog
iskustva. RJ Cyler je toliko simpatičan i opušten da nam može
promaći da je njegov lik bazično crni “sidekick” belom
protagonisti, jedan od onih koji žive u ruševnim kućicama i imaju
debilnog, nasilnog brata sa opasnim psom, i da bez njega ne bi imao
šta tražiti u filmu. Thomas Mann isto uspeva da nađe balans tako
da njegov seronja od lika bude barem interesantan seronja. Što je
najvažnije, njihova ostvarenja ne stoje samo sama za sebe, nego je
količina hemije u zajedničkim scenama zavidna. Kod odraslih stvari
stoje malo drugačije i tu u prvi plan ispadaju problemi sa pisanjem
likova. Oni su jednostavno redom suviše jednodimenzionalni pa je
karikaturalnost u izvedbi tih nekoliko osobina skoro neizbežna.
To
nas dovodi do problema pisanja za film kao takvog. Jesse Andrews je
debitant u svakom pogledu. Ovo mu je prvi roman i prvi scenario, a
pritom je napravio grešku da je sam radio adaptaciju. Istina je da
niko ne može poznavati delo kao njegov pisac, ali je takođe istina
da će pisac biti manje sklon neophodnim izmenama kako bi delo
prilagodio novom mediju. Dok su u romanima pojedini pasaži za
skretanje pažnje sa glavnog toka radnje po pravilu dobra stvar jer
su relaksirajući, u filmu su problematični jer često ne vode
nikuda. Sve oko škole i školskog eko-sistema, od grupica preko
profesora istorije (Bernthal) pa do Gregovih obaveza i dilema možda
nisu višak sami po sebi, ali retko funkcionišu, razvlače trajanje
filma i opterećuju glavnu priču.
Režija
je tu predmet diskusije. Po svemu što vidimo, Gomez-Rejon bi očito
vrlo rado pokazao šta on zna i ume, od korištenja animacije, preko
vizualizacije tih parodijica i posveta i ubacivanja referenci do
kompozicije kadra. Kao i kod svakog početnika, nešto uspeva (kao
popunjavanje prijavnice za fakultet praćene imitacijom Herzoga, kako
u glasu, tako i u sadržaju onoga što bi on rekao ili onaj dugi,
fiksirani kadar rasprave između Grega i Rachel koji izaziva
neverovatne emocije), a nešto ne (kao većina parodija i često
poštapanje sa klišeima, premda je očita njegova namera da to bude
komentar, ali reč je tek o blagom “twistu”, ne o subverziji).
Treba,
pak, imati u vidu da je Alfonso Gomez-Rejon samouki reditelj koji je
kratke filmove snimao kao zamenu za školske zadatke, a kasnije je
radio kao personalni asistent značajnim hollywoodskim imenima, da bi
napredovao prvo do pozicije reditelja druge ekipe, pa do televizije,
pa konačno do filmskog debija sa Me and Earl and the Dying Girl.
Njegova fascinacija filmom je neupitna, ali mu očito treba još
prakse da bi našao pravu meru i svoj stil. Ovde isprobava dosta
toga, ali Me and Earl and the Dying Girl ostaje na momente
usiljeno čudan, tipičan indie film iz Sundance kuhinje. Gledljiv
svakako, uglavnom zabavan, na momente nadahnut i emotivan, solidan,
možda čak i dobar ali daleko od savršenog.
No comments:
Post a Comment