2015.
režija: Christopher McQuarrie
scenario: Christopher McQuarrie, Drew Pearce (po
motivima televizijske serije)
uloge: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Ving
Rhames, Rebecca Ferguson, Alec Baldwin, Sean Harris, Simon McBurney,
Tom Hollander
Znam da sam lenjština jer sam dozvolio da mi se
jedan letnji akcioni “blockbuster” vuče na listi za gledanje
skoro do Nove Godine. Praštajte mi, bila je ovo izuzetno aktivna
godina za mene u smislu festivala i filmskih događanja, pa u slučaju
“normalnih” filmova ispada da dolazim na kraj banketa. Uz to,
molim vas da uzmete u obzir i moje generalno nepoverenje prema
franšizama i nastavcima kao takvim.
Recimo, nisam još pogledao novog Bonda,
ali sa Bondom
imam poseban odnos. Volim Bondove
sa patinom vremena, kad izađe neki novi to mi uglavnom nije napeto.
Možda za kakvih desetak godina prihvatim ove nove Craigove “dark &
gritty” filmove kao legitimne, ali još uvek mi ne leže. Taj moj
“wait and see” stav prema Bondu
datira još od razočaranja sa prvim gledanjem Golden
Eye u klinačkoj dobi, a jedan od
uzroka tome je i što se samo godinu dana kasnije pojavio
alternativni akciono-špijunski filmski heroj primereniji svom
vremenu i unipolarnom svetu 90-ih. On se zvao Ethan Hunt.
Prvi, de Palmin Mission:
Impossible je bio sve što onovremeni
Bond
nije bio - zanatski perfektan akcioni film sa oportunim zlikovcem i
akcionim scenama da ti pamet stane, a bez klimavog pokušaja
oživljavanja Hladnog rata. Drugi je bio još akcioniji, ali je zbog
toga stradala priča koja je postala potpuno nebitna. Pročitah negde
da je Robert Towne scenario pisao oko akcionih scena koje je John Woo
već bio osmislio. Rezultat toga je bila čista akcijada, pomalo
praznjikava, ali sa jednim zanimljivim scenarističkim rešenjem o
otrovu sa odloženim dejstvom. Treći nastavak u režiji J.J.
Abramsa, tada sveže pridošlice s televizije, a sada frajera koji
potpisuje i Star Wars
i Star Trek,
već nisam uspeo da izdržim do kraja, iako je imao ponajboljeg od
oportunih negativaca. Džaba to kad je ceo film bio opterećen
naivnom pozadinskom pričom o Huntovoj budućoj ženi koja misli da
je on patroldžija na autoputu ili tako nešto. Ghost
Protocol nisam ni gledao i verovatno
sam pogrešio: po svemu sudeći u pitanju je dobar film koji konačno
ubacuje kontekst i ne troši sporedne likove kao sitan novac. Rogue
Nation je peti nastavak i bio sam
spreman da ga propustim bez griže savesti, ali sam se nećkao da ga
maknem sa kompa. Razlog tome svakako nije bio Tom Cruise, niti
reditelj Christopher McQuarrie sa kojim glumac već ima novi serijal
Jack Reacher,
nego prilika da vidim Aleca Baldwina u ulozi birokratskog drkadžije
koja mu stoji kao salivena.
Film počinje u Belorusiji jednom od onih
potpisnih akcionih scena. Hunt se keša na avion koji poleće, naš
znanac kompjuteraš Benji (Pegg) mu iz trećeg pokušaja otvara prava
vrata, a i Brandt (Renner) je prisutan kao planer akcije. Fino. Sad,
ta scena je uglavnom nepovezana sa ostatkom filma, osim što
saznajemo ime glavnog negativca, organizacije Syndicate koja skuplja
napuštene agente svih obaveštajnih službi i pravi sranja po svetu.
Huntov prvi susret s njima prolazi lošije po njega, uspeva da se
izvuče, ali jedva, i to uz pomoć misteriozne dvostruke agentice
Ilse Faust (Ferguson).
U međuvremenu, novi CIA-in direktorčić,
pomenuti birokratski drkadžija Hunley (Baldwin) je rešen da ukine
IMF zbog tajnosti njihovih operacija i zato što mu se njihovi uspesi
čine kao čista sreća koja ostavlja krš i lom iza sebe i košta u
smislu publiciteta, a objašnjenje o super-tajnom Syndicatu mu se
čini neuverljivim. Ostatak tima se ili povlači ili uklapa u druge
CIA-ine operacije, a Hunt ostaje ostavljen na cedilu i sa metom na
leđima, pa se sklanja u ilegalu. Dok njega traže svi živi, on na
osnovu jedne fotografije traži vođu organizacije...
Dalje kreće već regularni pičvajz, jurnjava po
svetu (Beč, Casablanca,
London), okupljanje tima pod pritiskom vremena, akcija od koje
zastaje dah i moralne dileme. Kada smo kod akcije, scena u bečkoj
Operi jako podseća na scenu sa prijema u Pragu u prvom delu, dok
scena upadanja u vodom čuvani trezor u Maroku po vratolomnosti
nadmašuje i onu provalu u CIA-in sef takođe u prvom delu. Naravno,
Tom Cruise, koji svoje kaskaderske “stuntove” navodno izvodi sam,
mora da visi s nečega, i to je ovde avion, a scene vožnje i
jurnjave su snimane tako da liče na kompjuterske igrice. Prema tome,
adrenalinska zabava za ljubitelje akcijada ni ovog puta nije
izostala.
No dobro, to smo i očekivali. Čak i minimalne
promene da Ethan Hunt sada nije vuk-samotnjak koji se može osloniti
isključivo na tehnologiju, nego pre svega igrač u timu su uglavnom
očekivane kad već film za filmom “nasleđujemo” njegove
pomagače. Čak smo i auto-ironiju (Baldwin koji objašnjava Hunta
kao “živu manifestaciju sudbine” je blago neprocenjive
vrednosti) mogli nekako da predvidimo znajući da franšiza traje već
skoro 20 godina. Ono što je prijatno osveženje je činjenica da sad
imamo i kontekst, ne samo priču oko ukidanja IMF-a, nego i vrlo
moćnu organizaciju negativaca umesto oportunog pojedinca ili
potpunog ludaka koji sledi ne baš produktivnu destruktivnu
filozofiju.
Reč-dve o tome. Prvo, Syndicate približava
franšizu trenutno popularnoj “dark & gritty” odrednici, ali
sa time ne gnjavi. Drugo, Syndicate i naročito njihov vođa Solomon
Lane (Harris) predstavljaju savršen antipod IMF-u i Huntu. Ne samo
da su u pitanju odbačeni i besni agenti, nego su oni organizacija sa
vrlo modernim anarhističkim idejama (koje kruže po svim tim velikim
protestima, ali ih zastupaju ljudi koji ne prelaze s reči na delo),
razumljivim i sa kojima je čak moguće i složiti se. Organizacija u
službi anarhije postaje glavni protivnik grupi anarhista kojima je
cilj očuvati postojeći poredak. Vrlo zanimljiva tema za filozofsku
raspravu u filmu je tek natuknuta, valjda da ne bi oterala postojeću
publiku željnu kaskaderske akcije i eksplozija, ali je svejedno
hvale vredan dodatak.
Problem sa tim je što sam Lane u interpretaciji
Seana Harrisa nije ni izbliza dovoljno zastrašujući, čak ni u onom
smislu ludog filozofa kao što bi to morao biti. Ne, frajer zapravo
deluje kao besni, otpušteni računovođa koji je proveo vikend
režući ženine fotografije i razbijajući zajedničko posuđe: još
uvek besan, ali zapravo na izmaku snaga. Naravno, otkrićemo i
pozadinu Syndicata, ali ni ona neće biti naročito uverljiva, niti
će Laneova metiljavost s tim otkrićem postati podnošljivija.
Naprosto, za takvog negativca je potreban i bolje napisan lik i
konkretniji glumački zadaci, možda čak i jači glumac.
Drugi problem je što u filmu postoji ceo jedan
ženski lik, dok su ostale u najboljem slučaju statistkinje sa
zadatkom. Istini za volju, Ilsa Faust je možda i najbolji i
najkompleksniji ženski lik u celom serijalu i relativno nepoznata
švedska glumica (ovo joj je drugi film na engleskom jeziku, posle
trashy Herculesa,
a igrala je i u dve TV serije) Rebecca Ferguson uspeva da je
uverljivo odigra kao odlučnu, tajnovitu, vrlo sposobnu, ali ipak
ranjivu ženu. Međutim, ona je JEDINI ženski lik, i nema veze je li
zapravo jedina ravnopravna Huntu i da li ćemo je gledati u sledećem
nastavku (pregovori su u toku, prostor je ostavljen), kada Hunt čak
niti nema neke usputne ženske ili makar protivnice. Za razliku od
Bonda, Hunt nije džentlmen i bonvivan koji voli biti u društvu žena
sa porno-imenima ili nadimcima, nego je efikasni tehno-frik fokusiran
na svoj zadatak, ali previše je previše, odnosno premalo je
premalo. Odnos između njih dvoje do samog kraja nije čak ni
platonski, jednostavno je poslovni.
I pored tih sitnih nedostataka mogu reći da sam
uživao u petom delu franšize za koju sam mislio da je definitivno
izgubila moje interesovanje. Za očekivati je da pogledam i šesti
deo najavljen za dve godine. Ekipa će uglavnom biti ista i očekujem
u svakom slučaju zabavn film. Pitanje je koliko još tako nešto
može trajati, Tom Cruise ipak nije rosno mlad ma kako se folirao.
Mada i Bond je postao Bond tek kad je Sean Connery ustupio mesto
Rogeru Mooreu. Mislite o tome.
No comments:
Post a Comment