2014.
režija: Isa
Qosja
scenario: Zymber
Kelmendi
uloge: Irena
Cahani, Luan Jaha, Donat Qosja, Leonora Mehmetaj, Doresa Rexha,
Aurita Agushi, Mirjana Karanović
Kosovo ima
kinematografiju, kakvu-takvu, ali je ipak ima. Istina, retko viđamo
filmove sa Kosova čak i na regionalnim i evropskim festivalima, ali
ove godine smo samo u Motovunu imali šansu da vidimo dva filma.
Babai mi je, čini mi se, temeljno »pobegao«, ali sam za Three
Windows and a Hanging ipak dobio priliku za popravni ispit na
LIFFE-u. Da ne bude da ja tu nešto pametujem, reći ću otvoreno: o
kosovskoj kinematografiji znam vrlo malo. Moje znanje se svodi na to
priznajem belodanu činjenicu da su se na Kosovu snimali filmovi na
albanskom jeziku i za vreme Jugoslavije, te na to da mogu prepoznati
tri kosovska glumca (Bekima Fehmiua, Faruka Begolija i Envera
Petrovcija), doduše više zbog njihovih uloga u srpskim i ostalim
jugoslovenskim filmovima. Ništa na ovom svetu nije savršeno, pa ni
moje znanje.
Nazad na temu.
Moram priznati da sam ovom filmu prišao sa zanimanjem, ali i sa
određenim predrasudama. Prvo, kinematografija je meni nepoznata.
Drugo, film dolazi iz zemlje koja se percipira kao siromašna, ne baš
najsretnija i u konačnici nedovršena i nedefinirana. I treće,
kosovska država je rođena u ratu koji se nije vodio tako davno i to
još uvek ima upliva na društveni, pa samim tim i filmski diskurs.
To sa sobom povlači određeni izbor tema, mitologizaciju i
samo-viktimizaciju i ostavlja vrlo malo manevarskog prostora za film
kao određenu vrstu društvene kritike.
Predrasudama
doprinosi i opis radnje filma koji počinje sa »Kosovo, godinu-dve
posle rata« i nastavlja se na priču o silovanim ženama i njihovim
traumama koje su usledile. Plašio sam se da ćemo možda dobiti
kosovsku Grbavicu, odnosno komad filma snimljenog za festivalske
žirije koji većinu gledalaca ubija u pojam usporenim tempom,
ispadima patetike i mučnom atmosferom. Dobro je da sam se prevario
makar u nečemu – Three Windows and a Hanging nije takav
samo-viktimizirajući, patetični film, ne bavi se svaljivanjem
krivice na "neprijatelja", ne bavi se neprijateljem uopšte (on je
došao i prošao pre početka radnje filma) i zapravo se bavi
esencijom ruralnog kosovskog društva koje je takvo kakvo je od
pamtiveka. Osnovni postulat tog društva je patrijarhat, što je u
praksi samo eufemizam za sistemsku mizoginiju.
Učiteljica Lusha
(Cahani) živi sama sa sinom u selu gde se muške glave okupljaju u
kafani, a ženske ostaju u kućama. Njen muž je nestao za vreme rata
i njen položaj je težak. Ona nosi i traumu koji ne može i ne želi
da pospremi pod tepih. Naime, ona je silovana i o tome je dala izjavu
za novine, anonimno, ali iskreno, i u njoj rekla da su istu sudbinu
doživele još tri žene iz sela.
E, tu je ona već
u velikom problemu. Nije smela ništa govoriti jer to »sramoti
selo«. Ako je već govorila, mogla je tu »sramotu« preuzeti samo
na sebe, a ne u to uplitati druge. Svi muškarci iz sela, od lokalnih
pijandura do njenog nekadašnjeg prijatelja Sokola (Donat Qosja) žele
znati jesu li njihove žene silovane i kako se sa time nositi.
Seoski
»predsednik«, odnosno načelnik Uka (Jaha) samo želi da se sve
zaboravi i da se život vrati na staro: pripisivanje zasluga za
donacije, šefovanje u svojoj radnji i u selu uopšte. Njegova
uverenja su svakako konzervativna (što vidimo i po tome kako tretira
ženu i kćerku) i svakako mu je lakše napasti i izopštiti
učiteljicu zbog lajavosti nego joj držati stranu pred celim selom.
A i on je sam smatra krivom za skandal, a njeno ponašanje sramotnim.
Three Windows and
a Hanging je redak primerak »slice of life« filma, pojave inače
toliko učestale po festivalima da postaje iritantna, koji me nije
iznervirao. Naprotiv, film je odlično odmeren, a odnos između
zahvatanja širine i dubine je skoro idealan. Jedan od eminentnijih
kosovskih reditelja Isa Qosja uspeva da locira temu i da je obradi iz
više uglova, te da na marginama toga prikaže zaostalost kosovskog
zabačenog sela koja može biti romantična i plemenita, ali i
otupljujuća. Ono što posebno iznenađuje je svežina kojom film
odiše na vizuelnom planu, i ta svežina dodatno gura priču u smeru
stiliziranog balkanskog westerna. Fotografija Gokhana Tiryakija
(Ceylanovog redovnog saradnika) je izuzetno atraktivna i filmu daje
jedan novi nivo.
Gledanje Three
Windows and a Hanging je bilo pozitivno iznenađenje. Ponekad je
dovoljno otvoriti se i pogledati nešto sa svežim parom očiju,
otvorenog uma i bez predrasuda. One su, kao i skepsa, neizbežne, ali
treba dozvoliti radoznalosti da nas ponese. Šta je najgore šta nas
može snaći? Loš film? Izgubljenih sat i po vremena? Međutim, ako
radoznalost ne sledimo, možemo mnogo toga propustiti. Recimo ovaj
film.
No comments:
Post a Comment