2015.
režija:
Oliver Hirschbiegel
scenario:
Fred Breinersdorfer, Léonie-Claire Breinersdorfer
uloge:
Christian Friedel, Katharina Schütler, Burghart Klaussner, Johann
von Bülow
Nakon
tri različito prihvaćena filma snimljena u američkoj produkciji i
na engleskom jeziku i rada na seriji Borgia, Oliver
Hirschbiegel se vratio kući. Pritom ne mislim samo na Nemačku i
nemački jezik, nego i na temu koja ga je lansirala u globalne
visine. Njega je proslavio Downfall / Der Untergang, film o
Hitlerovim poslednjim danima u kojem je nemački diktator prikazan
kao slab, umoran čovek pomućenog uma, ali ipak čovek, nasuprot
uobičajenom neljudsko-zlom portretu. Ovde opet imamo Hitlera, film
praktički i počinje s njim, ali ne vidimo njegov pad, već kako je
zamalo izbegao jedan atentat.
Na
temu nemačkog otpora nacizmu se vraća i Fred Breinersdorfer, pisac
kriminalističkih romana i scenarista brojnih televizijskih serija i
filmova. Njegov prethodni film Sophie Scholl: The Final Days
(2005) bio je portret jedne od liderki pokreta Bela Ruža koji je
pružao nenasilni, intelektualni otpor nacističkim zločinima putem
letaka koji su podizali svest građanstva o zločinima počinjenim u
njihovo ime. Film je dobio odlične kritike i bio je nominovan za
Oscara za strani film. Možda ne bi bilo loše napomenuti da Oliver
Hirschbiegel nije bio Breinersdorferov (koji je ujedno i producent)
prvi izbor, ali se nekako prirodno uklopio zbog posvećenosti
detaljima.
Ovde
opet u centru imamo jednog od heroja otpora nacizmu koji je postojao
i u Nemačkoj. Većina ljudi će se prvo setiti operacije Valkira,
što zbog drskosti i vojnički preciznog plana, što zbog
hollywoodskog filma sa Tomom Cruiseom, ali teško da se razočarani
nacistički oficiri kojima nije toliko smetala ideologija, koliko
ratna efikasnost i konačan rezultat mogu smatrati pravim herojima
otpora. Druga asocijacija je spomenuta Bela Ruža, ali tu u pitanje
dolazi prikladnost i efikasnost nenasilnog otpora i letaka. Georg
Elser, precizni mehaničar i majstor mnogih drugih zanata, čovek
koji je prešao s reči na delo (bombom), tu je mnogo bolji primer,
ali se, nažalost, o njemu vrlo malo znalo.
Njegov
napad tempiranom bombom na nacistički skup u minhenskoj pivnici je
centralna tačka radnje filma, ali ne i njen glavni deo. Ona je data
na početku, uz štur prikaz priprema i epilog: Hitler je završio
govor i otišao naslovnih 13 minuta pre eksplozije, a Elser (Friedel)
je uhapšen prilikom pokušaja bekstva preko granice.
Film
dalje ide u dva smera, od kojih jedan pokriva policijsko saslušanje
koje sprovode oficir SS-a Arthur Nebe (Klaussner) i Heinrich Müller
(von Bülow) iz Gestapa. Nebe kao iskreni nacional-socijalista
pokušava da razume kako je neko tako pametan i sposoban kao Elser
toliko “zabludeo” da pokušava atentat na voljenog vođu, dok
Müller po partijskoj direktivi pokušava da izvuče priznanje po
meri partije: špijunsku aktivnost, zaveru ili nešto slično. Istina
je, međutim, da je Elser taj čin osmislio i izveo potpuno sam i
potpuno iz uverenja. Paradoks je samo da uvereni pacifista na početku
rata za koji procenjuje da će se krvavo završiti po njegovu zemlju,
poseže za nasiljem i to za bombom koja uvek ostavlja kolateralne
žrtve.
Druga
linija radnje bavi se predvečerjem tih događaja, od Elserovog
iznuđenog povratka u roditeljski dom uoči odsudnih izbora koji su
Hitlera doveli na mesto kancelara, pa do samog bombaškog napada. Tu
se u pozadini vidi društvena napetost (sukobi između
socijal-demokrata i nacional-socijalista su precizan pokazatelj),
status parije koji imaju religiozni i pacifistički nastrojeni
Elserovi, kao i njegov težak život pod nacističkim vlastima:
robovska radna snaga koju čine politički zatvorenici obara radničku
nadnicu. Centralni deo tog zapleta je ipak ljubavna priča sa Elsom
(Schütler), ženom udatom za nasilnog nacističkog aktivistu, koja
je i razlog zašto se Elser nije vratio nazad u Švicu kad je završio
to što je imao.
Ako
me pitate kakav je film, moj najiskreniji odgovor bi bio: tako-tako.
13 Minutes jednostavno igra na sigurno i biografske elemente
uklapa u već uhodane filmske konstrukcije o plemenitim, tragičnim
pokušajima. Tako imamo prilično detaljan, ali i poznat nacistički
“dekor”: maltretiranje sugrađana i političkih protivnika i
kretensku atmosferu u društvu, ispiranje mozga deci i odraslima. Sa
druge strane, imamo i ljubavnu priču za koju scenaristi tvrde da je
istinita i rekonstruisana po sećanju jedne od Elsinih kćeri koja je
danas gospođa u godinama, ali svejedno deluje filmski i školski.
Spoj tih motiva radi dovoljno dobro da film bude gledljiv kao neka
jeftinija verzija hollywoodskih filmova, ali nedovoljno da bi nas
zadivio.
Zanimljivo
je što pažnju javnosti skreće na postojanje i delovanje ličnosti
kao što je Georg Elser, ali u tome ne odlazi dalje od nivoa
površnog, tipičnog i već viđenog u nekim drugim filmovima o nekim
drugim ljudima. Jednostavno, nema tu onog emotivnog naboja. Junak je
možda zaslužio i više od prosečnog filma.
No comments:
Post a Comment