kritika originalno objavljena na: fak.hr
2015.
scenario i
režija: Aleksandr Sokurov
uloge: Johanna
Korthais Altes, Vincent Nemeth, Louis-Do de Lencquesaing, Benjamin
Utzerath
Ovo neće biti
samo filmska kritika. Neće biti ni prevashodno filmska kritika.
Jedva da će biti filmska kritika uopšte. Na ovom mestu bih,
atipično za mene, prozborio koju o drugim stvarima koji sa filmom
nemaju mnogo veze, ali su zato neraskidivo povezani sa sadašnjim
istorijskim trenutkom. Ali čisto ne želim biti bezobrazan i
izlagati se riziku da budem proglašen uzurpatorom javnog prostora na
internetu koji pod lažnim namerama istresa neko svoje mišljenje o
politici i stanju sveta i univerzuma nakon terorističkih napada u
Parizu.
Ali, hajdemo prvo
obaviti obavezni deo i reći nešto o filmu. Zapravo, pitanje je
koliko je Francofonia film. Jeste, u smislu medija, izražava se
pokretnom slikom i rečima, ali zapravo više liči na traktat svoga
autora na nekoliko povezanih i nepovezanih tema i u tome podseća na
ovu kritiku dolepotpisanog autora.
Okosnica priče
filma je pokušaj dokumentiranja događaja koji su kumovali sudbinom
Louvra za vreme nacističke okupacije Pariza. Za očuvanje francuskog
i svetskog kulturnog blaga na svom mestu možemo prevashodno
zahvaliti džentlmenskom sporazumu između tadašnjeg upravitelja
muzeja Jacquesa Jaujarda i nemačkog oficira zaduženog za zaplenu i
čuvanje evropske kulturne baštine Franza Wolff-Metternicha. Pored
toga, fabula filma skreće u svim mogućim, predvidivim i
nepredvidivim pravcima koji se možda autoru i naratoru Sokurovu čine
logičnim, ali nama ne moraju biti. Tako, recimo, on po Louvru ima
dva vodiča, Marianne koja predstavlja vrlinu umetnosti i ideale
Francuske revolucije i Napoleona koji pocrtava imperijalnu, osvajačku
i zamalo kriminalnu prošlost muzeja. Povlače se paralele sa muzejem
Hermitage kojeg je Sokurov već bio portretirao u Ruskom kovčegu,
njihovim značajem u nacionalnim i evropskim okvirima, te njihovim
sudbinama u Drugom svetskom ratu, što opet vodi do razmatranja
različitog držanja i tretmana francuskih republikanaca i ruskih
boljševika od strane nacista.
Francofonija je,
kao što se iz mog izlaganja može zaključiti, zapravo nekoherentan
film i više liči na nekakvu dnevničku belešku svog autora. Kažem,
možda to njemu ima nekog smisla, kao što onaj njegov govor u
Beogradu na poslednjem Festu njemu možda ima nekog smisla. Meni je
ta nit pobegla.
Nisam slučajno
dva pasusa više pomenuo Ruski kovčeg, film iz jednog kadra i primer
Sokurovljeve čiste filmske inspiracije, možda i genijalnosti. Iako
su oba filmovi o muzejima, razlike u postupku su očigledne, kao što
su to i razlike u mojoj percepciji. Naime, Ruski kovčeg sam kao film
mogao odvojiti od njegovog autora koji voli da izjavljuje, dok sa
Francofonijom to nije slučaj. Naprosto, ceo film je izjava, i više
od toga: traktat i monolog na mnoštvo tema.
Ono što mene,
kao čoveka, »frankofila« i Evropljanina u ovom trenutku pogađa je
što ovakav jedan projekat iza koga stoji Arte zapravo vrlo malo
govori o značaju Louvra, Francuske i francuske kulture u evropskom i
globalnom kontekstu. Sokurov jednostavno ne dolazi do toga. I to je
ono što me je pogodilo na ličnom nivou.
Bio sam na istom
ovom mestu (na kojem sam otkucao ove redove, op.a), u Cankarjevom Domu, u Ljubljani, u LIFFE-ovom press
centru kada sam čuo za teroristički napad na Pariz. Broj potvrđenih
žrtava je te noći skočio od nekoliko desetina do preko 100. Taj je
događaj nimalo slučajan, kao i 9/11 pre toga, to je napad nekih
ljudi na zapadne civilizacijske vrednosti. Nekim ljudima se to ne
sviđa i misle da je legitimno ubiti putnike u avionu, radnike u
poslovnoj zgradi, posetioce koncerta ili fudbalske utakmice zbog
toga. To nije napad na vojni ili državni cilj, na izvor nečije
frustracije (a razloga za nezadovoljstvo ima posvuda po svetu, pa i u
New Yorku i Parizu), to je napad na civile i na civilizacijske
simbole. Nisam zaboravio ni London, ni Madrid, ni Beirut, ni Baghdad
ni Mumbai, ni sva ona druga mesta na kojima su naoružani teroristi
ubijali nenaoružane civile.
Izbor
Francofonije kao filma za gledanje je (moj lični) izbor Francuske
kao teme. Jer šta je Evropa bez Francuske, bez njene kulture,
umetnosti, filozofije i misije? Važno je da se u Evropi toga još
uvek sećamo i da nismo zaboravili principe Slobode, Jednakosti i
Bratstva, da ćemo samo unapređenjem njih, a ne nekakvim bedastim
osvetama pobediti zla koja nas napadaju. Pariz je i kao grad i kao
pojam preživeo naciste (pogledajte film Diplomatie Volkera
Shlondorfa, takođe u Arte produkciji, kao i Francofonia), preživeće
je i ove napade. Naše je samo da budemo ljudi i pomognemo mu.
No comments:
Post a Comment