2015.
scenario
i režija: Aleksey German Jr.
uloge:
Louis Franck, Merab Ninidze, Viktorija Korotkova, Chulpan Kamatova,
Viktor Bugakov, Karim Pakachakov, Konstantin Ziegler, Anastasija
Melnikova, Piotr Gasowski, Ramil Salakhutdinov
Jedno
je sigurno: Germana mlađeg svakako nije moguće optužiti za
nedostatak ambicije u Under Electric Clouds. Sedam povezanih
priča umerenog tempa u “hyperlink” filmu imaju za cilj da nam
daju perspektivu Rusije juče, danas i sutra. Film je ušao u
produkciju sa planom da ima premijeru u Berlinu, produkcija je
pauzirala neko vreme dok je autor završavao “magnum opus” svog
oca Hard to Be a God, a film je ove godine na dogovorenom
mestu imao premijeru, u zvaničnoj konkurenciji, naravno, te osvojio
Srebrnog Medveda za najbolju kameru. Filmovi Germana mlađeg su po
pravilu festivalski hitovi, pa je tako i ovaj krenuo na opsežnu
festivalsku turneju i zaustavio se u Beogradu na FAF-u.
Uostalom,
ambicioznost ne treba da čudi kod ruskih autora. U ruski stil
stvaranja je ucepljena monumentalnost i potreba za prožimanjem svega
i svačega, pa zato i ruski filmovi većinom odišu potrebom da po
svaku cenu i na svaki način, kroz simboliku ili blatantno, kažu
nešto veliko i važno. Oni su prvo izjave, pa onda sve drugo. To
samo po sebi nije loše, pod uslovom da se izvede kako treba, ali
naprosto nije za očekivati da svaki film bude veliki i bitan ma
koliko se oko toga trudio. Štaviše, kada se previše trudi, ispada
pretenciozan.
Druga
stvar koju moramo znati o Rusiji je da je njen javni prostor neka
vrsta paralelnog univerzuma u odnosu na zapadni svet. Neke teme koje
su na Zapadu marginalne ili svedene na nivo ispuhanog mita, u Rusiji
mogu biti itekako dominantne. Primera radi, tamo se još uvek
raspravlja o globalizaciji i to iz vizure otpora istoj, dok su
građanska prava nekako u zapećku. Kao da se građane može i sme
potčinjavati represijom i kao da je globalizacija samo politički,
te stoga reverzibilni proces, a ne činjenica uslovljena napretkom
tehnologije, pre svega u smislu ubrzavanja transporta, komunikacije i
širenja informacija. Nije mi namera bila da uletim u politički
traktat, izvinjavam se.
Radnja
filma je smeštena u 2017. godinu, 100 godina od revolucije
(Oktobarske, možda i Februarske, nebitno je), svet kakav poznajemo
deluje kao da je na umoru, a u centru zbivanja stoji kostur nove,
čudno koncipirane i nikad dovršene zgrade. Zgrada je očito simbol
Rusije, između Istoka i Zapada, despotije i napretka, tajkunerije i
biznisa, prošlosti i budućnosti, uvreženih navika i modernizacije,
snova i realnosti, kulture i “u se, na se i poda se” logike. Mi
kroz sedam različitih priča tu zgradu gledamo iz različitih
uglova. Imamo strane radnike koji su je verovatno gradili, arhitektu,
agenta za nekretnine, blazirane naslednike mutnog investitora,
radnika u muzeju u čijoj je okolini izgrađena, narkomane koji su je
zaposeli, mlade ljude koji pored nje prolaze ne znajući o
Solženjicinu, a jureći na partiju LARP-a. Ima i obilje simbolike na
nižem nivou, a za hvatanje baš svega od nje potrebno je biti
upućeniji u rusko društvo nego što sam to ja.
Svaka
od priča bi možda i funkcionisala sama za sebe ako bi one zaista
nekamo vodile, recimo prema bilo kakvom zaključku. Ovako se German
trudi da ostane suptilan, u svaku od njih nas polako uvodi, a kad
pokopčamo ko su likovi i šta žele, obično prelazimo na novu.
Problem je i što je svaka od njih relativno dugačka, što se
odražava i na konačnu minutažu filma koja primetno prelazi granicu
od 2 sata. To bi bio mnogo manji problem da su spojevi među tim
pričama čvršći. Ovako Under Electric Clouds deluje kao tek
okvirni skup skoro pa slučajnih elemenata i gledaoca relativno dugo
drži zbunjenog. Iako je uglavnom jasno šta German želi reći u
svakoj od priča, pa i u filmu u celosti kao spoju istih, čini se da
je mogao biti ujedno i jasniji i jezgrovitiji sa jedne strane, a
možda i poetičniji i artističniji sa druge. Ovako izgleda kao da
je izabrao srednji put.
Ono
što svakako popravlja utisak je fotografija. Ne, ne bi se mogla
nazvati lepom jer ne hvata lepe stvari, ali je svakako atraktivna i
sugestivna i svakako podiže nivo filma. Da se razumemo, daleko od
toga da je Under Electric Clouds loš film i na momente
stvarno nudi nagradu za naš trud, najčešće u vidu sitnih stvari,
malih glumačkih bravura ili humora na mestima gde ga nismo
očekivali, ali je u celosti suviše nedorečen da bi se mogao
nazvati dobrim. Opet, kao filmsko iskustvo, Under Electric Clouds
je vredan pažnje i svakako traži vremena da se utisak o njemu
slegne. Možda ćete ga imati više nego ja.
No comments:
Post a Comment