2015.
režija: Jackie
Earle Haley
scenario: Robert
Lowell
uloge: Michael Pitt,
Dan Stevens, Christopher Abott, Rob Brown, John Travolta, Edi
Gathegi, Jackie Earle Haley
Ima filmova za koje
od starta znamo da nisu dobri i ne mogu biti dobri. Već od naslova.
Criminal Activities jednostavno zvuči kao nešto generično
što se pretvara da je cool. To je poza ne mnogo različita od
džiberskih krimi spika propalica iz bircuza na periferiji. Sva ta
sranja smo već čuli. Nebrojeno puta. Međutim, ovaj film se
iskupljuje na drugom mestu: u svoj toj silnoj reciklaži je
jednostavno zabavan, i to ne na onaj “toliko je loš da je zapravo
dobar” način.
Sve počinje u
crkvi. Matthew je poginuo tako što ga je pokupio autobus usred bela
dana. Na sahrani i posle toga u baru se skuplja njegovo društvo iz
srednje škole. Tu je šatro alfa-mužjak Zach (Pitt), crni
“sidekick” Bryce (Brown), Warren (Abbot) koji baš i nije uspeo u
životu, ali mu je sitna pobeda da je već neko vreme trezan i čudni
i nesigurni Noah (Stevens) koji izgleda kao idealna žrtva za mučenje
u školi, što je i bio. Ostala trojica (možda i pokojnik s njima)
su uglavnom bili mučitelji. Razgovor teče u prazno dok Bryce ne
pomene da ima sjajnu dojavu za “obogati se brzo” berzansku
špekulaciju. Zach grize, ali je trenutno kratak (preinvestirao se),
ali će Noah uskočiti sa svojom lovom...
Naravno, sve pada
uvodu u vrlo kratkom roku, a ni ta lova zapravo nije bila Noahina,
nego pozajmljena. I to od mafijaša po imednu Eddie Lovato (Travolta,
isfriziran i našminkan, ali svejedno prepoznatljiv). A Eddie ima
ponudu koja se ne odbija: njegova nećakinja je oteta i on ima plan
da otme otmičarevog brata kako bi napravio razmenu, a izvršioci te
otmice bi bila četvorica njegovih dužnika, inače potpunih amatera.
Izbora, dakle,
nemaju, ali to će se ispostaviti kao najmanji problem. Čak ni
otmica nije toliki problem ako dotičnog uhvate u odnosu snaga 4:1.
Problem je u tome što dotični Marquis (Gathegi) stalno priča,
pogađa se, preti ili samo filozofira, a još veći što je njegov
stric vođa prominentne crnačke bande. To čak nije niti njegov
najveći pregovarački adut, a naša četvorka je komično nesposobna
grupa kriminalaca u pokušaju, pa je pitanje mogu li se iz sve
kompleksnije situacije izvući dok Eddie i njegova dvojica pomoćnika
(pričljivijeg igra sam reditelj Haley, inače i sam glumac po
struci) rešavaju druge stvari vezane za razmenu.
Osnova svega je, kao
što se iz sadržaja da iščitati, “caper” triler u stilu Elmora
Leonarda, u suštini nešto što smo mnogo puta videli, ali nam je
svejedno u najmanju ruku zanimljivo da pogledamo ponovo. Meni potpuno
nepoznati scenarista Robert Lowell koji ime deli sa poznatim pokojnim
pesnikom se drži te osnove priče, ali likove i dijalog gradi u
mnogo nasilnijem ključu, gde humor u sećanje priziva ranog
Tarantina, pa taj hibrid vuče na površniju, američku verziju Guya
Ritchieja.
Kada tako nešto
nije mnogo loše izvedeno, zabava za gutače crnohumornih akcionih
trilera je zagarantovana. Ovde to nije mnogo loše, neke od odapetih
strelica pogađaju metu (Travolta je začuđujuće opušten i
uverljiv, iako igra koliko da naplati honorar), druge baš i ne. Nisu
baš te njihove krimi-priče toliko cool, niti je nasilje baš toliko
grafično, apsurdno i zabavno, niti je, pak, karakterizacija naročito
duboka. Niti, da se ne lažemo, ima puno akcije, uglavnom se svodi na
priču i prejebavanje. Utisak dosta popravlja ne baš očekivani
“plot twist” na kraju, ali ni on nije izveden savršeno:
rekapitulacija predugo traje i klizi prema eksploataciji, a za to
vreme takav obrat postaje sve neverovatniji i neverovatniji.
Sve u svemu, solidno
štivo za mozak na off i sat i po vremena na kauču uz pivo i kokice.
Ni manje ni više od toga. Barem nema većih ambicija od toga da nas
zabavi.
No comments:
Post a Comment