2015
scenario
i režija: Tobias Lindholm
uloge:
Pilou Asbaek, Tuva Novotny, Dar Salim, Soren Malling, Dulfi
Al-Jabouri, Charlotte Munck
Tobias
Lindholm ima novi film. Ako znate ko je to, ta informacija će vam
biti sasvim dovoljna. Ako ne, evo par suvoparnih faktografskih
podataka. Tobias Lindholm je jedan od scenarista serije Borgen,
kao i regularni Vinterbergov saradnik na većini novijih filmova:
Submarino, Jagten i za sledeću godinu najavljeni
Kollektivet. Još važnije od toga, Lindholm je jedan od
retkih autora čisto “muških” filmova ne samo u Danskoj, nego i
globalno, a njegovi filmovi nisu jeftino udvaranje muškoj publici
kroz idealizaciju mužjaštva i akcije, nego su to vešti spojevi
drame i trilera i studije muških karaktera u muškom okruženju.
Prvenac
R (2010) je nasilan film smešten u zatvor. Usledio je
Karpingen (2012), smešten na oteti brod i u sličnoj meri u
korporativne kancelarije, nudeći na taj način vezu između tri
muška posla – pomorstva, piratstva (odnosno nasilnog kriminala) i
krupne trgovine. Sledeći korak, logično, mora biti rat, odnosno
vojska. I opet imamo istog glumca, Pilou Asbaeka koji polako stiče
međunarodnu slavu, u glavnoj ulozi. Je li Lindholm sa ovim filmom
zaokružio neku “mušku” trilogiju ili mu je pozicija muškarca
jednostavno tema kojoj će se vraćati, vreme će pokazati.
Iskreno,
ne znam koliko engleski prevod naslova sa neodređenim članom drži.
Sa Karpingen, preveden kao A Hijacking je to bio
slučaj, jedna otmica broda ista kao i sve druge i stoga univerzalna.
Rat u naslovu i u fokusu ovog filma je ipak vrlo određen, poslednji
u kojem su danske trupe do nedavno bile angažovane, onaj u
Afganistanu. Na tom planu pratimo Clausa Pedersena (Asbaek) i njegovu
četu stacioniranu u malom kampu duboko u provinciji i na stalnom
udaru Talibana. Već od prve scene u kojoj danski vojnik gine od
nagazne mine nam je jasno da je opasnost sveprisutna i da sranje može
vrlo brzo eskalirati. Vojnici usled toga, naravno, imaju probleme sa
moralom, ali nema ni pojačanja ni smene, pa jedino što Claus može
učiniti je da im se pridruži u patroli i ličnim primerom pokaže
kako je uvek sa njima. Pretpostavljamo da nije više pitanje hoće li
sranje eskalirati, nego kada će.
Naslov
ne drži i iz još jednog razloga: nije u pitanju samo taj neki rat u
nekoj dalekoj zemlji. Clausova žena Maria (Novotny) kod kuće
“ratuje” sa njihovo troje dece. Devojčica u sredini nije
problematična, ali zato dečki jesu. Najmlađi je praktično beba i
treba ga stalno držati na oku, a najstariji pokazuje kako mu fali
otac kroz agresivne ispade u školi i neposlušnost kod kuće. Ova
kućna situacija ni u jednom trenutku nema dodirnih tačaka sa
melodramom, jednako je napeta i realistična kao i scene sa misije u
Afganistanu. Sjajna je i negativna definicija te familije: umesto
standardne priče o disfunkcionalnim, traumatiziranim i oštećenim
ratnim veteranima nespremnim za ponovno uključenje u civilno
društvo, ovde je familijarna disfunkcionalnost uslovljena odsustvom
oca i muža koji bi mogao dovesti stvari u red, zavesti disciplinu i,
što da ne, pomoći svojoj u dnevnim obavezama sa decom i kućom.
Na
ta dva rata, kada se sranje velikih razmera napokon dogodi, možemo
dodati i treći koji drži celu drugu polovinu filma. Naime, Clausova
četa je upala u zasedu iz koje nije mogla da se izvuče oslanjajući
se samo na svoje snage, pa je Claus upomoć pozvao i vazdušnu
podršku i koordinate za napad dao malo kao “educated guess”, a
malo i napamet, pa je to rezultiralo sigurnim izvlačenjem, ali i
smrću jedanaest civila. Protiv Clausa je zbog toga podignuta
optužnica kod kuće za ratni zločin, odnosno za nemarno biranje
ciljeva i dovođenje civila u opasnost, pa mu preti višegodišnja
zatvorska kazna.
Uporedo
sa sudskim ratom koji o Clausovoj sudbini vode profesionalci,
tužiteljica (Munck) i branilac (Malling), i sam Claus je u moralnom
konfliktu. Sa jedne strane, svakako nije ravnao ispravno i pozvao je
avijaciju bez dovoljno preciznih podataka koje, uzgred budi rečeno,
pod tako teškom vatrom i nije mogao imati, i zbog toga su neki
ljudi, borci i civili, izgubili život. Sa druge strane, on je tim
ravnanjem spasio svoju “decu”, odnosno svoje podređene. Sa
treće, pak, odgovornost oseća i prema svojoj deci i ženi, a njima
svakako neće biti bolje ako on bude ležao u zatvoru, a neće ni
njemu. Zapravo, standardi u ratu su divna stvar kad ih je moguće
očuvati, što nije uvek slučaj...
Bilo
bi lako, suviše lako, udarati u moralizaciju, bilo sa patriotske
(“borba protiv globalnog terorizma, ako ih mi ne drmnemo tamo, oni
će nas tu”), bilo sa anti-ratne i anti-globalističke strane (“a
šta mi tamo uopšte tražimo i šta se mešamo”), ali Lindholm
naprosto nije takav tip. Suština priče je da pojedinac koji se nađe
u vatri zapravo i nema izbora. Kao i brodski kuvar koji služi kao
veza između korporacije i pirata u Karpingenu, tako je i
Claus, dobar čovek i dobar vojnik u suštini bez mogućnosti za
izbor, u stresnoj situaciji, pod naletom opasnosti, ali i
odgovornosti. Veza između dva lika nije slučajna, kao što nije
slučajan ni izbor glumca za obojicu.
Onaj
ko nije bio na terenu ima taj luksuz da razmišlja o pravdi i
nepravdi, ljudima tamo je preživljavanje prva, često i jedina stvar
na pameti. Nije li onda i Maria loša majka jer je mlađeg sina
izložila opasnosti dok se bavila starijim? Da li je ona imala izbora
u toj situaciji? Da li je ona izabrala da bude sama sa troje dece? Ni
ta veza između žene i muža i njihovih ratova nije nimalo slučajna.
Krigen
je ispunio očekivanja i pružio nam kompleksnu i duboku dramu o
dužnosti, moralu i ljudskosti u specifičnoj situaciji. Lindholm nas
je pošteno, brzo i efektno senzibilizirao za svog protagonistu, da
bi ga proveo kroz pakao rata i poratnih sumnji. Lindholm je još
jednom demonstrirao da je vrlo pronicljiv pisac, ali i odličan
reditelj spreman da se, kad zatreba, osloni na žanr (ovde imamo
ratni film, porodičnu dramu i sudsku dramu na granici trilera), a da
pritom ne zaboravi na razvoj likova i ono što ima da kaže. Krigen
je film koji se hvata tih naših lutanja i neodređenog odnosa koji
kao društvo gajimo o angažmanu u suzbijanju globalnog terorizma, i
izveden na najbolji mogući način, napet od prve do poslednje
sekunde, grabi našu pažnju i ne pušta nas. Apsolutna preporuka.
No comments:
Post a Comment