2015.
režija:
Roberto Minervini
scenario:
Roberto Minervini, Denise Ping Lee, Diego Romero
Granice
između igranog i dokumentarnog filma nisu jasne. Igrani filmovi
imaju tendenciju da se baziraju na stvarnim događajima i da
inkorporiraju arhivski materijal, da ne govorimo o popularnom
neo-verite snimanju drmusavom kamerom iz ruke, što je legitiman
autorski postupak i konačni produkt zbog toga deluje realističnije.
Isto tako, dokumentarni filmovi više nisu samo složeni od arhivskog
ili materijala snimljenog “neutralno” i posebno za tu priliku,
naratora i “talking heads” sagovornika, već su često oneobičeni
režijom, scenarijem, a neretko i “odigravanjem” pojedinih scena
kako od strane (polu-)profesionalnih glumaca, tako i od strane
amatera, odnosno samih subjekata. Ako govorimo o objektivnosti, ona u
apsolutnom smislu jednostavno ne postoji, svaka činjenica se može
različito interpretirati i dovoditi u vezu sa drugim činjenicama.
Roberto
Minervini, Italijan na američkom Jugu, je jedan od autora za kojeg
se ne može sa sigurnošću utvrditi snima li dokumentarne ili igrane
filmove. Prva dva filma iz njegove “teksaške trilogije”, The
Passage (2011) i Low Tide (2012) označeni su kao igrani,
iako u njima neprofesionalni glumci igraju verzije sebe samih.
Zaključni Stop the Pounding Heart (2013) je, pak, označen
kao dokumentarac, iako razlike između njega i prethodna dva filma
nisu baš toliko uočljive. Sva tri filma bave se rubnim pojavama i
paradoksima američkog, odnosno južnjačkog društva i autorov je
cilj te pojave pre svega rasvetliti i razumeti, ne i osuditi ili
učitati svoj prethodno usvojeni stav.
The
Other Side prelazi granicu, ali samo administrativnu, kao što mu
alternativni naziv govori i prelazi u susednu državu. Milje
marginalaca je ovde još izraženiji, a postupak je isti, kombinacija
“fly on the wall” objektivnog posmatranja bez mešanja i
naglašene poetičnosti u cilju isticanja da su subjekti koje
posmatramo ljudi kao i mi, a ne crna statistika i marginalne pojave
pred kojima zatvarmo oči.
Daleko
od toga da su savršeni. Junaci prve dve trećine filma Mark i Lisa
su narkomani. Takve ih upoznajemo i shvatamo da su ovisnici već duži
period u životu. Mark je i bio u zatvoru, kaže da se tamo “skinuo”
i očistio, i planira da se vrati. Lisa verovatno nije, verovatno
zato što suviše retko izlazi iz kuće da bi počinila kakvo kazneno
delo. Njih dvoje žive od Markovog sitnog petljanja sa drogom,
provala u napuštene kuće i povremenih fizičkih poslova. Njihovo
društvo su “white trash” bezubi alkoholičari i ljudi sa jednako
malo šansi u životu kao i oni. Posebno koloritan je Jim za kojeg
saznajemo da je bio i u ratu i da mu je preživljavanje jedini
opipljivi uspeh. Njihova druženja se svode na autodestruktivne
aktivnosti, opijanje i drogiranje, ali i “bistrenje” politike u
svrhu otkrivanja kada je i zašto sve otišlo dovraga.
O
takvom miljeu se retko govori u filmovima, oni su ružno naličje
mita o Američkom Snu, face kojih se bojimo i koje ne volimo gledati.
Oni su, makar delimično, sami krivi što su se našli baš tu gde
su, a nisu, recimo, postali delom radničke klase i pouzdanog šrafa
u mašineriji američkog kapitalizma. Mada, opet, jesu li oni zaista
imali ikakve šanse za drugačiji ishod? Je li priča o društvu
jednakih šansi ikada držala, kao što danas ne drži, ili je to
samo mit za naivne?
Poslednja
trećina filma povezana je sa prve dve samo geografski. Milje je opet
marginalni, ali sada umesto narkomana prinuđenih da žive kao
lešinari društva, imamo grupu militanata iskrivljene
pseudo-liberterske ideologije, čuvara “tradicionalnih američkih
vrednosti” i čistote ustava, pre svega prava na naoružavanje. Oni
preziru Obamu, bore se protiv svih pokušaja regulacije i imaju
zaumne, nestrukturirane teorije o vanrednom stanju i revoluciji koja
će uslediti. Njih predvode dvojica razočaranih veterana i njihova
rutina se svodi u uvežbavanju borbe, gađanja i preživljavanja, a
neke od stvari koje ova dvojica lidera kažu zapanjujuće se
podudaraju sa stavovima modernih levičara i anti-globalističkih
pomodara, naročito u delovima o nelegitimnosti, nemoralnosti i
jalovosti američkog intervencionizma.
Ove
dve skupine ljudi malo toga povezuje, osim geografske bliskosti i
sudbine ili izbora da budu na margini. Oni jesu “sa druge strane”
onoga na šta pomislimo kad čujemo ili izgovorimo sintagmu
“pristojan svet”. Opet, oni su svejedno ljudi i to Minervini u
svom filmu ne zaboravlja, čak ističe. Istini za volju, ima tu scena
i sekvenci koje graniče sa etikom, subjekti su često snimani u
veoma intimnim trenucima i to može u gledaocu izazvati osećaj
nelagode.
Opet,
ne treba smetnuti sa uma da su oni na tako nešto verovatno sami
pristali. Minervinijeva je zasluga to što ih ne tretira kao nekakvo
strašilo za plašenje “pristojnog sveta” u koji se kao publika
guramo, nego kao primere za senzibilizaciju nas pristojnih da postoje
nesrećniji i ugroženiji od nas i da oni možda nikada nisu imali
šanse koje smo mi imali. To je iznimna vrednost ovog filma.
No comments:
Post a Comment