2014.
režija: Raymond De
Felitta
scenario: Jonathan
Fernandez
uloge: Michael Pitt,
Nina Arianda, Andy Garcia, Ray Romano, Groffon Dunne, Michael
Rispolli, Frank Whaley, Cathy Moriarty, Jeremy Allen White
Nema više pravih
mafijaških filmova. Sa Italijanima, razume se. Stari filmski
majstori su krenuli da rade na nekakvim drugim projektima, novih
majstora nema ni na vidiku. Poslednje kapi inspiracije cede se na
televiziji. Irci su tek slaba, lagano sirova zamena (The Departed
je, kao primer relativno novog irsko-mafijaškog filma, tek remake).
Crnačke bande najčešće nisu organizovane da bi se mogle
razglasiti za mafiju, Jevreji su se legalizovali odavno. Ostaju nam
latinoamerički narko karteli i tetovirani Rusi. Jakuze i trijade su
oduvek bile samo raritet.
Italijani i kad se
pojave na filmu u poslednje vreme obično su negde sa strane, onako
uzgred, kao u American Hustle. Ili imamo filmske
polu-proizvode tipa Blood Ties (takođe remake). Pitam se
zašto je to tako. Jesu li sve priče ispričane, a Italijani sa
flekavim kravatama (ili u kućnim trenerkama, svejedno) potrošena
roba?
Ako je to tako, zašto
do sada niko nije obradio priču o Tommiju i Rose? Priča je bila
kratkotrajni hit po newyorškim tabloidima. Dvoje mladih, blentavih,
nepromišljenih i ludo zaljubljenih ljudi su izvršili tri pljačke
mafijaških “socijalnih klubova” u vreme oko suđenja Johnu
Gottiju, početkom 90-ih. Plan im je bio jednostavan: imali su
informacije da gangsteri idu nenaoružani na druženja, pa bi Tommy
uleteo unutra sa oružjem, pokupio novčanike, nakit, pa i cipele, a
Rose bi ga odvezla na sigurno. Šta su mafijaši mogli? Da pozovu
policiju možda? Plan im je bio taktički originalan više nego
pametan, mafija je bila spremna da podnese određene gubitke, ali po
pravilu bi se osvetila kada bi njih dvoje prevršili meru i postali
opasni.
Rob The Mob je
priča o njima, jedan romantičan i neverovatno sladak film na
apsurdnu, tragikomičnu temu. Upoznajemo ih kao dvoje narkomana
nekoliko trenutaka pred pljačku cvećare na Dan zaljubljenih. Opet
se čini kao genijalan plan – tada se cvećare ubijaju od pazara.
Rose (Arianda) mu kaže da ga voli. Tommy (Pitt) podivlja od
sujeverja, jer misli da ga maleriše. Pljačka pođe po zlu i Tommy
odlazi u ćorku na godinu i nešto.
U međuvremenu, Rose
nalazi posao kao operater u firmi za naplatu dugova kod simpatičnog
i blentavog šefa Lovella (Dunne), bivšeg robijaša koji veruje u
drugu šansu, ljubitelja motivacionih govora i mafijaške trivije.
Kada Tommy izađe, reši da nastavi pošteno, takođe u Lovellovoj
firmi. To neće dugo funkcionisati, jer je Tommy besan na mafiju koja
je maltretirala i reketirala njegovog oca, na kraju mu totalno
sjebavši život, toliko da se majka (fascinantna Cathy Moriarty) i
brat (White) još uvek bore da budu iznad površine. Slušajući
svedočenja Sammija “Bika” Gravana, dobije ideju kako da napadne
mafiju.
Osnovna greška koju
Tommy i Rose čine je da misle da je dovoljno samo kratkoročno
planiranje da bi bili pametni. Oni zaista misle da su pametni, pa kad
postignu slučajan uspeh u prvim pljačkama utripuju da su
nepobedivi. To će ih dovesti na metu ne samo mafije, nego i FBI-ja
koji posmatra mafijaše i planira hapšenja. Kada se domognu krunskog
dokaza postojanja organizovane kriminalne mreže, spiska sa imenima i
činovima, odigraće niz simpatičnih, ali ekstremno nepromišljenih
poteza, ucenjivaće mafiju i lajati po tabloidima u pero novinaru
Cardozu (Romano) i to će ih odvesti prema kraju.
Istovremeno sa njima,
pratićemo i FBI koji prisluškuje mafijaše i sam pokušava
manipulacije preko tabloida, kao i mafijaškog dona pred penzijom
“Velikog” Ala Fiorella (Garcia) kome je više do hrane i odgajanja unuka
nego do tekućih kriminalnih radnji. Te radnje on prepušta svom
doglavniku Salu (Rispolli) i njegovoj škvadri italijanskih
“greaseball” stereotipa.
Znamo koji je jedini
način na koji naši simpatični blesani mogu završiti, ali svejedno
navijamo za njih da se izvuku. Ne zato što su dobri momci, ne zato
što su legende kao Bonnie & Clyde, Butch & Sundance ili
f*ckin Robin Hood, nego što zapravo vrše zločin bez prave žrtve –
pljačkaju lopove kao legendarni Omar iz The Wire. Da bi film
uspeo, mora da ispuni dva preduslova: scenario i podelu uloga, i u
oba zadatka uspeva. Scenario je savršen, igriv, bogat detaljima
vezanim za milje, mesto i vreme radnje. Likovi su tako razrađeni da
pružaju glumcima mogućnost da zablistaju kako najbolje mogu.
I oni to čine, od
dvoje protagonista, pa sve do epizodista. Cathy Moriarty je
fantastična kao žena tvrdih principa. Ray Romano (Everybody
Loves Raymond) je uverljiv kao tabloidni novinar koji je sačuvao
zrnce ljudskosti, a posebno briljira kada je uparen sa ljigivim FBI
agentom kojeg tumači Frank Whaley. Andy Garcia se vraća u jedan od
svojih tipičnih likova, sofisticiranog, pomalo umornog mafijaša
koji vidi da postoje i druge stvari od naručivanja ubistava. Njegov
prioritet je očuvanje slike o sebi kao o dobrom i poštenom čoveku
pred unukom. Griffin Dunne (After Hours) od svoje epizode
pravi nezaboravni doživljaj.
Posebno priznanje treba
odati glavnom paru. Hemija između njih je sveprisutna iako svoje
likove igraju na najočitiji, prvoloptaški način. To nekako pali.
Tommy ima uverljivu motivaciju, a Michael Pitt ga igra sa šarmom
barabe dobrog srca i kratkih živaca. U nekoliko scena je neverovatno
šarmantno nespretan, zbunjen i nesnađen. Ipak prava zvezda filma je
Nina Arianda u ulozi Rose, nešto inteligentnije (“mogla bi da
napravi karijeru u PR-u”, kaže novinar), ali potpuno podređene
svom dragom u čiju genijalnost ne sumnja. Arianda već ima status na
Broadwayu i polako se probija na filmu i televiziji. Ovakve uloge su
nešto što će svakako pomoći.
Rob The Mob je
minimalno ambiciozan, a ipak sjajan film, odlično napisan i još
bolje režiran sa veoma raspoloženim glumcima. U jednoj mafijaškoj
priči za “verovali ili ne” sjajno prožima apsurdne, komične,
romantične i tragične elemente, tako da je na kraju 100 minuta
vrhunske filmske zabave. Nadam se da će se posle ovakvih filmova i
mafija vratiti na velike ekrane.
No comments:
Post a Comment