2014
režija: Kevin Asch
scenario: Kevin Asch,
Antonio Macia
uloge: Ben Rosenfield,
Gregg Sulkin, Nicola Peltz, Grant Gustin, Steve Guttenberg, Samantha
Mathis, Danny Burstein, Roger Rees, Valentina De Angelis, Carla
Quevedo
Affluenza je, kako nam
otkriva kartica na odjavnoj špici, novokomponovano psihičko
oboljenje za bogate i moćne, a posebno za njihovu dokonu decu. Može
se manifestirati kroz nekakvo divljanje, često sa ozbiljnim
posledicama koje bogataška deca nikad ne osete jer će ih novac i
moć njihovih roditelja zaštititi ili, u introvertnijem obliku, kroz
odsustvo motivacije i depresiju. Nedavno su zabeleženi slučajevi
(uspešne) sudske odbrane pozivanjem na ovaj poremećaj, što je
skoro siguran znak da svet (ili makar Amerika) odlazi u kurac.
Neki od tih slučajeva
verovatno zaslužuju ekranizaciju i bili bi zanimljivi filmovi, ali
Kevin Asch (Holly Rollers) se nije odlučio za to. On se
odlučio za rekontekstualizaciju američkog klasika The Great
Gatsby, što nigde na navodi, ali paralele su više nego očite.
Novi kontekst je, hajdemo reći tinejdžerski, studentski i
bogataški, nalik na teen sapunice poput Gossip Girl, sa malo
instant šoka i moralaizacije u stilu Breta Eastona Ellisa. Vremenski
okvir je 2008. godina, izbijanje globalne krize i finiš izborne trke
Obama – McCaine.
Postavka radnje je
toliko “gatsbijevska” da to prosto bode oči, čak je i mesto
radnje elitni kraj Long Islanda. Naš vodič kroz svet bogataša je
Fisher (Rosenfield), mladi fotograf u nastajanju koji provodi leto
kod svog bogatog strica sa Wall Streeta, Phila (Guttenberg), njegove
žene Bunny (Mathis) i njihove kćeri Kate (Peltz) pokušavajući da
se uklopi u bogataško društvo i preko određenih veza upadne na
studije. Njegova ulaznica u svet bogatih i moćnih je organska trava
koju ima u skoro neograničenim količinama i voljan je da proda, pa
i da počasti. Imajmo u vidu da je kombinacija droge i jevrejštine
služila kao osnova za šok i u prethodnom Aschovom filmu. E, sad,
Kate je mala fuksasta varijanta Daisy, ima bogatog dečka Todda
(Gustin), budućeg naslednika imperije nekretnina, ali i
nerazjašnjene račune sa bivšim frajerom Dylanom (Sulkin), koji je
preko noći uleteo u veoma ozbiljnu kintu i organizuje žurke u
svojoj, odnosno očuhovoj vili. Intriga je tu, radnja se da
pretpostaviti, biće tu mesta i za sudar, i za obračun na golf
terenu, pa i za dve Fisherove devojke, Jody (De Angelis), čije ime
čak podseća na Jordan, te drugu, Latino-Amerikanku (Quevedo) koja
kao predstavlja radničku klasu.
Naravno, kako su likovi
klinci, oni imaju roditelje i ti roditelji imaju svoje pod-zaplete.
Fisherov otac (Burstein) je gay i jedino iole pristojno ljudsko biće
u celom filmu, mada njanjav i cmizdrav. Stric Phil je veći deo filma
tužan prizor koji “poziva na ozbiljnost” i kuka kako samo on
radi dok ostali 'lade muda (drndaju vunu, svako prema mogućnostima).
Strina Bunny je velika fuksa koja se jebe sa komšijom, Toddovim
ocem. Dylanov očuh je zli duh velikih zlih korporacija i sve u tom
stilu.
Okvir ove poslednje
finansijske krize je tanak kao kulisa i služi za povremenu
moralizaciju, posebno kroz seanse u kojima Fisher slika proteste. Tu
i tamo se u pozadini pojavi TV debata ili prilog o krizi koji klinci
gledaju sa očima na pola koplja ne razumevajući ništa, a stric
Phil je jedini zabrinut razvojem situacije. Niko nema ideju ni šta
bi promenio, ni kako bi to promenio, a većina čak i nema pojma da
li je sistem bio pogrešan i neodrživ, i zašto je to tako.
Ono što Affluenza
pokušava da postigne je osećaj aktuelnosti i urgence. To uspeva u
jednoj jedinoj sceni, poslednjoj svađi Phila i Bunny. Scena pokazuje
disparitet u bogataškim slikama sveta, koliko svako od njih ima
svoju realnost koja nije kompatibilna ni sa realnostima drugih
bogataša, a o kompatibilnosti sa spoljnim svetom ne treba ni
govoriti.
Ostatak filma je takvo
užasno bauljanje da čak i Luhrmannov The Great Gatsby,
uglavnom preproducirano izdrkavanje koje služi da nas zaseni sa
scenama masovnih žurki i 3D klipovima, u poređenju sa Affluenzom
izgleda kao ozbiljan film. Scenario je nekoherentan i glupav,
poveznice klimave, poente nema ni na vidiku, a krajnji utisak je gola
pretencioznost. Šteta, jer je tema obećavala barem aktuelan film
koji se bavi sa problemima prisutnim ovde i sada.
No comments:
Post a Comment