2014.
Režija: Hans Herbots
Scenario: Carl Joos (po
romanu Moa Haydera)
Uloge: Geert Van
Rampelberg, Ina Geerts, Johan van Assche, Laura Verlinden, Ingrid De
Vos
Ko pogleda mnogo
filmova, pre ili kasnije će razviti jedan određeni hendikep oličen
u tome da će ga malo šta iznenaditi, obradovati, zgaditi. Gledajući
filmove, polako učimo sheme filmske mehanike, znamo gde šta možemo
očekivati. The Treatment je žanrovski čisti triler, od one
vrste koji sve polažu u nepredvidljivost, nastao po britanskom pulp
best-selleru i snimljen u belgijskoj produkciji. Na neiskusnijeg
gledaoca ovaj film će ostaviti svakako jači utisak nego na mene,
ali daleko od toga da se tu radi o spektakularnom filmu.
U pitanju je, naime,
“serial killer flick” koji svoju nepredvidljivost pokušava da
izvuče iz šoka i odvratnosti. To je samo po sebi legitimno, ali je
i sizifov posao: u pod-žanru ima mesta za samo toliko remek-dela
(kao što su Silence of The Lambs ili Seven), nekoliko
grešnih zadovoljstava na koje su se fanovi navukli dok je žanr bio
svež i gomila lenjih, pešačkih filmova koji su se nekako prikrpali
remek-delima dovoljno da se mogu spomenuti u istoj rečenici.
Inovativnost bi pomogla, kao na primer mešanje sa drugim žanrovima
(Fincherov Zodiac) ili recimo inteligentni i argumentirani
socijalni kontekst (Millenium trilogija, knjige i originalni
švedski filmovi). The Treatment nema dovoljno
lucidnosti ni za jednu ni za drugu varijantu, pa se zato uzda u
povremene šokove i nepotrebnu grafičnost u određenim scenama, dok
se isti prilično napadno izbegavaju u nekim drugim.
Podsetite se filma
Prisoners i sve njegove nedostatke ćete vrlo lako uočiti i u
ovom filmu. Scenario je jednako neuverljiv, pre svega u domenu
negativca i njegove motivacije. Ovde je to još izraženije, pošto
negativac podseća u boljem slučaju na “freak show”, a u gorem
na prepisani udžbenik iz psihopatologije. Njegove olako nalepljene
dijagnoze i manifestacije ponašanja se međusobno isključuju, ali
scenaristu i reditelja kao da nije briga za to. Istini za volju,
režija je pristojna, ali ne maestralna kao Villeneuvova u Prisoners,
i uglavnom se svodi na brzu montažu i mračnu i teskobnu atmosferu,
pa je The Treatment sasvim pristojan što se tiče tempa i
nije dosadan, iako traje nešto preko dva sata.
U pitanju je policijski
proceduralni triler, nešto eksplicitniji od televizijske produkcije,
koji izgleda sasvim pristojno, kao i većina evropskih trilera. Priča
je ispričana nekoliko puta pre i biće ispričana još nekoliko puta
u budućnosti. U pitanju je istraga napada jednog pedofila na celu
familiju koja je poverena detektivu Nicku (Van Rampelberg) koji i sam
ima traumu iz detenjstva uzrokovanu otmicom njegovog brata. Prirodno,
dve istrage će se u nekom trenutku preklopiti i nagovestiti
postojanje pedofilskog kruga, a detektiv će se boriti da sačuva
svoj razum dok policiji polako ističe vreme da uhvati dotičnog
brutalnog pedofila.
Šokovi, odvratni
detalji (napomenimo samo krupni plan upišavanja u gaće čoveka koji
se obesio) i jednako odvratne implikacije (dosta toga je dato u
drugom ili trećem planu) uglavnom ne služe ničemu osim da
provociraju gledaoce, drže mu pažnju ili ga sablazne i uplaše.
Problem sa tim pristupom je užasno glup podtekst pun moralne panike
koji se može iščitati kao “odvratni pedofili su svuda oko nas i
moramo biti oprezni”
Nemojte me pogrešno
shvatiti, The Treatment nije ni loš ni nevešt film, scenario
je nešto bolji u karakterizaciji protagoniste i klike oko njega nego
što je to slučaj sa negativcem, fotografija je klasična filtrirana
digitala koja pravi poentu od ružnoće pejzaža, režija dovoljno
kompetentna, a gluma sasvim pristojna. Problem je što je u pitanju
neoriginalan film koji se prodaje kao originalan, štaviše šokantan
i skandalozan, što ima vrlo predvidljiv i nerazrađen konzervativni
stav i što doprinosi svakako nepotrebnoj moralnoj panici. To ga čini
nepotrebnim, a ako se uzme u obzir i kultura straha i panike koja je
već zavladala po Americi i Evropi, čak i potencijalno opasnim
filmom. Sumnjam da je postojala namera za tako nešto, biće da je u
pitanju bilo klasični prvoloptaški pristup.
No comments:
Post a Comment