2013
scenario i režija:
Alex van Warmerdam
uloge: Jan Bijvoet,
Hadewych Minis, Jeroen Perceval, Alex van Warmerdam, Tom
Dewispelaere, Sara Hjort Ditlevsen, Annet Malherbe, Eva van de
Wijdeven
Film počinje napeto i
celim svojim trajanjem nas drži u napetosti. Tri tipa, jedan okoreli
“redneck” sa opakom džukelom, jedan sportista sa kopljem i jedan
pop sa lovačkom puškom bauljaju po šumi i traže nekog u maniru
prave seljačke hajke. Pas njuši, onaj sa kopljem bode zemlju, a pop
tu i tamo okine iz puške. Vidimo i metu hajke, zapuštenog klošara
koji živi u zemunici duboko u šumi, oseća da su mu za petama i
beži brzinom munje, usput alarmirajući dvojicu kolega (van
Warmerdam, Dewispelaere) u sličnim zemunicama koji mu se pridružuju.
Potera ostaje kratkih
rukava, mete im izmiču. Priznajem, odlična je to “udica” za ono
što će uslediti – već nekoliko puta viđen film. Vođa
“klošarske bande”, naslovni junak Camiel Borgman (Bijvoet) se
malo uljudi na benzinskoj pumpi i zaputi se pravo u sterilno
buržoasko susedstvo, grozno kako samo u Holandiji može biti, sa
modernim kućama na livadi usred ničega, ogradama i neukusnim
vrtovima. U takvim kućama žive i takvi ljudi, nepoverljivi,
ograđeni, čiji prividno očuvani maniri (buržoaski par u priči
ima dadilju koja govori stranim jezikom i vrtlara) o njima govore kao
o najmanju ruku površnim skorojevićima.
Kada im Borgman zakuca
na vrata njihov savršeni mali svet je uzdrman iz temelja: Richard
(Perceval) već od početka gaji neprijateljstvo prema nižim klasama
(videćemo uskoro i prema “nižim rasama”), a njegova žena
Marina (Minis), očajna domaćica i “wannabe” slikarka ima onu
blaziranost tipičnu za buržoaske žene. Njoj je neprijatno kada muž
brutalno prebije nezvanog gosta, ali joj nije dovoljno neprijatno da
tog gosta pozove u kuću među ljude (i decu, naročito decu) nego ga
skriva u baštenskoj kućici na improvizovanom krevetu.
Ali Borgman nije samo
obični klošar. Nije ni prerušeni princ kakvi se sreću u bajkama,
nego je neka vrsta princa tame, demona osvete arogantnim i ignorantim
ljudima. On ulazi u snove, njegovi kompanjoni se pretvaraju u
savršeno poslušne pse (i to hrtove, jedine pse koji se tako po rasi
pominju u Bibliji), a ima i dve vanjske pomagačice, Brendu
(Malherbe) i Ilonku (van de Wijdeven). Dakle, predstava može da
počne.
Logično, ovo će vam
zazvučati kao varijacija na temu Funny Games, i nećete puno
pogrešiti – film je nabijen upravo takvom simbolikom, samo, ako je
ikako moguće, klasno još osvešteniji, direktniji i jasno na strani
nižih slojeva. Borgman predviđa njihov bes kao Božji, a
njihovu umreženost (“Occupy” pokret ili šta već) kao sredstvo
neupitne pobede. Nisu to obični klošari i stranci koji plaše
“poštene ljude koji rade i zarađuju”, oni su demoni koje su
isti ti “pošteni ljudi” sami stvorili svojom arogancijom.
Borgman je film
sa plemenitom i ispravnom misijom plašenja upravo tih slojeva
skrivenih u kućama iza ograda, u to nema sumnje. I napet je od
početka do kraja. I pun simbolike. I šokantan, hajdemo tako reći.
Neki kadrovi i neka rešenja su toliko crnohumorna da su zlata
vredna, glumačka ostvarenja su vrhunska, posebno u centralnom
trokutu Borgman-Richard-Marina, ma kako likovi bili dvodimenzionalni,
tanki poput papira i simboli svoje klase. Pitanje ostaje je li
Borgman dobar film.
Odgovor je da, ali...
Svakako je vešto izrežiran, vizuelno upeglan i znalački montiran.
Odlično je odglumljen. Jasan je i nedvosmislen. Problem je, međutim,
u tome što se pravi da je pametniji nego što zapravo jeste.
Simbolika je u velikoj meri prvoloptaška i banalna, a to nikako ne
ide sa jezivom atmosferom na rubu horora i crnim humorom. Prosto i
jednostavno, Borgman se prodaje kao nekakav “mindfuck”,
kao otkriće koje će naš svet promeniti iz korena (jebote, počinje
sa karticom na kojoj je citat iz Biblije), a zapravo je pravolinijski
i ima samo jedan ključ u kojem se može tumačiti. Recimo, film
traje predugo i, iako je napet, dosta gubi na momentumu s početka,
usput propuštajući zicere, kao što su odnos Borgmana i Marine,
koji bi u nekoj malo promišljenijoj izvedbi bio ključan.
Iako je imao uspešnu
festivalsku turneju i zaveo relevantnu kritiku, Borgman ostaje
solidan, možda čak i dobar film, ali jednako tako nepotreban,
površan, promašen i na granici preseransa.
No comments:
Post a Comment