2013.
režija: Maria Sole
Tongazzi
scenario: Ivan
Cotroneo, Francesca Marciano, Maria Sole Tongazzi
uloge: Margherita Buy,
Stefano Accorsi, Fabrizia Sacchi, Gianmarco Tongazzi, Lesley
Manville, Alessia Barela
Viaggio sola je
evropska i ženska varijanta prilično bistrog hollywoodskog filma Up
in the Air (2009), ali nije (samo) derivat tog oprobanog
koncepta. Sličan je jer se glavni lik suočava sa prekretnicom u
svom solidno udobnom životu. Sličan je i životni stil dvoje
protagonista, svodi se na stalna putovanja i spavanje van kuće.
Poslovi su za nijansu različiti, pa Viaggio sola nema neki
naročiti stav o ekonomskoj krizi, što je od Up in the Air
načinilo film vredan gledanja nekoliko puta. “Ženski” je ne
samo zbog protagonistkinje, nego pre svega što dilema o
“prizemljenju”, “puštanju korenja”, braku i familiji
drugačije utiče na žene i muškarce, zbog nekoliko milenijuma
starih rodnih uloga. Evropski je zbog prelepih evropskih lokacija i
šmeka “Stare Evrope”, ali i zbog veštog izbegavanja tipično
hollywoodskih klišea. O čemu se tu radi...
Irene Lorenzi (Buy) je
privlačna, sofisticirana i neudata žena od 40-i-nešto godina čiji
je posao da proverava rejtinge hotela po Evropi. Ona je “mystery
guest” (nešto nalik “mystery shopperu”) koji u tajnosti
proverava da li hotel ispunjava striktne standarde uređenosti,
udobnosti i uslužnosti. Zvuči kao boza od posla, ali nije tako,
više je nalik poslu filmskog kritičara. Nepismeni um u teoriji
zamišlja da se hotelski inspektori i filmski kritičari zajebavaju
na poslu i sve nešto zakeraju i traže dlaku u jajetu i u svemu tome
isključivo uživaju dok “pošteni svet stenje u jarmu”. Istina
je da se hotelski inspektori moraju baviti merenjem sloja prašine na
radijatorima, popunjenošću i raznovrsnošću mini-bara ili
štopanjem vremena reakcije konobara, kao i time da li se recepcioner
nasmešio, da li je bio ljubazan, entuzijastičan, a opet
nenametljiv. Baš kao što filmski kritičari moraju da pogledaju i
neke prehvaljene loše filmove, makar na blef, a često i po zadatku,
da ne pominjemo gomilu filmskih baljezgarija koje kruže po
festivalima i bioskopima. I jedni i drugi moraju da budu metodični,
precizni i da imaju mnogo integriteta.
Digresija, oprostite.
Tako Irene putuje i putuje, šef je odlučio da je baš zatrpa sa
poslom usled nenajavljenih otkaza njenih koleginica. Irene ima i
kakav-takav privatni život, iako nema stalnu adresu. Ima sestru
Silviju (Sacchi), zeta Tommasa (Tongazzi) i dve nećakinje. Familija
prolazi kroz zeznut period, ali Silvia svejedno poteže kartu braka i
porodice i prebacuje Irene da njen život nije kompletan bez toga.
Druga strana medalje je Irenin bivši frajer Andrea (Accorsi) i
njegova nova simpatija Fabiana (Barela), sa kojom očekuje prinovu.
Sve to na neki način utiče na to da Irene počinje da razmišlja je
li njen život baš onakav kakav je ona htela.
Tema filma je
interesantna i intrigantna, a obrada, barem što se tiče Ireninog
života po hotelima skoro impresivna. Ovde imamo ono što retko
viđamo po filmovima: prikaz običnih ljudi kako rade svoj posao.
Dramaturgija, nažalost, pada na privatnom nivou, nekako nisam uspeo
da osetim tu Ireninu anksioznost zbog nekompletnosti života, iako
tenzija raste prema kraju.
Nađe se tu i tamo
poneki zanimljiv obrat, kao poznanstvo sa feministkinjom i
profesorkom antropologije (Manville) sa kojom se Irene sprijatelji u
jednom od hotela i otkrovenje vezano za mehanizme seksualnog društva
i kapitalizma. To sve vodi prema već viđenom kraju, rešenju i
spasenju u tipičnom modernom levo-liberalnom ključu. Razvoj
situacije sa Andreom i sa Silvijom i Tommasom isto prolazi kroz
nekoliko manjih obrata, ali oni jednostavnu nemaju potrebnu
dramaturšku snagu.
Margherita Buy sjajno
nosi svoju ulogu nalazeći pravu meru između lagane snobovštine
kakva se razvija usled života sa pet zvezdica, sofistikacije,
živahnosti i jednostavne ljudskosti. Stefano Accrosi (Romanzo
criminale) je skoro savršen partner u zajedničkim scenama, one
prosto pucaju od njihove hemije. Gianmarco Tongazzi i Fabrizia Sacchi
korektno odrađuju svoje uloge potencirajući frustraciju bračnim i
porodičnim životom i neostvarenim ciljevima. Lesley Manville je
veteranka britanskog umetničkog i nezavisnog filma i svoju malu
ulogu punu monologa i predavanja igra sa mnogo žara.
Sve je to, međutim,
relativno sporedno. Viaggio sola (moram pohvaliti i inventivan
prevod na engleski) je korektan film i ništa više od toga. Priča
je već ispričana, mehanika u velikoj meri već viđena, likovi su
spaseni dobrom glumom, ali uglavnom ne idu dalje od dve dimenzije.
Čak je i kraj nekako očekivano evropski i može iznenaditi samo
gledaoce naviknute na Hollywood.
Posebnu privlačnost
ovaj film duguje ne naročito filmskom elementu, ambijentu
ekskluzivnih hotela. Čak je i scenario dovoljno inventivno posložen
(za razliku od očekivanja, nema mnogo reklamiranja). Ko voli glamur
putovanja, pa čak i ona prikazana na Travel Channelu, neka pogleda i
ovaj film. Kome to ne znači puno, slobodno može da preskoči
Viaggio sola i još jednom pogleda ciničniji, aktuelniji i
svakako superiorniji Up in the Air.
No comments:
Post a Comment