2013.
scenario i režija:
Emmanuel Naccache
uloge: Tomer Sisley,
Lionel Abelanski, Kev Adams, Bar Refaeli, Hippolyte Girardot, Elodie
Hesme, Sasson Gabai
Sigurnosne službe su
večita fascinacija prostih i ne tako prostih ljudi. Jasno je zašto:
većina ne zna šta tačno te službe rade, koliko ljudi broje, u
kakva su odeljenja podeljeni, koji su im poslovi javni, a koji tajni
i na kraju ko su ti ljudi, imenom, prezimenom i biografijom. Svi
obično zamišljaju akcije Jamesa Bonda ili moralne dileme od
svetskog značaja iz le Carreovih romana, a istina je dosta često
prozaičnija. Agenti službe mogu biti uredski analitičari poput
Condora, govnari koji prisluškuju šta ljudi pričaju po kafanama,
pa i najobičniji kriminalci sa državnom dozvolom za svoje
kriminalne aktivnosti.
Jedna od večitih
fascinacija su i odredi za likvidaciju potencijalnih neprijatelja. U
tom smislu izraelski Mossad je jedna od poznatijih i opevanijih
službi: izmislili su posebnu borilačku veštinu za blisku i prljavu
borbu, izveli su nekoliko spektakularnih otmica i likvidacija.
Odeljenje za posebne namene se zove Kidon, što je i naslov ovog
filma.
Šta se dogodi kada
poznati terorista bude ubijen u hotelskoj sobi u Dubaiju? Logično,
svi optuže Mossad da ima prste u tome. A šta se dogodi kada Mossad
zapravo nema veze sa tim, nego je cela situacija fingirana da izgleda
kao njihova tipična drska i bezobrazna akcija? Kidon je film koji
pokušava da ponudi fikcijski odgovor na to pitanje.
Stvarni događaj koji
je poslužio kao inspiracija za film je likvidacija Mahmouda
al-Mabhouha, jednog od visokih oficira Hamasa. Istraga je pokazala da
je u ubistvu učestvovalo od 11 do 18 ljudi sa lažnim dvojnim
dokumentima Izraela i zapadnih zemalja. Zvanični Izrael se suzdržao
od komentara, ali javno mnjenje je incident ocenilo kao još jednu od
Mossadovih svinjarija. Neki od atentatora su ispitivani u zapadnim
zemljama gde su živeli, a postoje i indicije da su Fatah i Al-Aqsa
brigade sarađivale sa atentatorima. Sve u svemu, još jedna
špijunska i atentatorska afera, ni prva ni poslednja.
Film Kidon od
starta pretpostavlja da to nije istina, makar da to nije cela istina.
Vidimo četvoro atentatora – obavezne likove poput vođe po imenu
Daniel (Sisley), falsifikatora Erica (Abelanski), hakera Facebooka
(Adams) i femme fatale (Refaeli). Kada oni budu privedeni pred
super-tajnu istražnu komisiju gde sede predstavnici vojske,
policije, politike i sigurnosne zajednice, zatražiće da razgovaraju
sa bivšim Mossadovim oficirom (Gabai) koji nije u dobrim odnosima sa
novom garniturom. Kako se priča odmotava, tu će se naći razni
drugi mutni poslovi, poput uloge francuskog ambasadora (Girardot) i
njegove žene, a Danielove ljubavnice (Hesme), Rusa, Iranaca,
njihovog nuklearnog programa, kompjutera sa šiframa, velikog novca i
ostalih sastavnih delova svakog špijunskog filma.
Imajmo u vidu da Kidon
ima mehaniku trilera prevare, ali je u pitanju punokrvna komedija,
više satira od puke parodije špijunskih filmova. Kao triler ima
svoje momente, ali pretpostavlja određenu dozu naivnosti, odnosno
nepoznavanja materije. Ja nisam znao mnogo o ubistvu al-Mabhouha, pa
mi je i taj deo zapleta bio zanimljiv, dok se izraelski gledaoci i
kritičari žale na sprdnju sa jednim stvarnim događajem i
distorziju realnosti radi puke zabave. Sve u svemu, kao triler
prevare pati od opštih mesta kao i drugi filmovi iz tog koša,
suviše čestih i logički vrlo malo utemeljenih obrata. Još jedna
mana je očitost koprodukcije, odnosno sveprisutnost francuskih
partnera, od glumaca do upotrebe jezika, pa čak i u slučaju
objašnjenja cele priče.
Film je, međutim,
mnogo jači na drugom planu, kao kritika društva i izraelske
opsesije sa špijunažom i sigurnošću koja ide do mere da privatna
lica gube svaku privatnost. Kao kritika kulture paranoje, Kidon
je jedan od onih temeljnih filmova koji, hteli to ili ne, pogađaju u
centar mete. Mogu ga usporediti jedino sa argentinskim filmom Nueve
reinas (2000), isto tako trilerom prevare koji pogađa u suštinu
argentinske kulture varanja i socijalne slike prevaranata i
prevarenih, te varanja i otimanja kao načina života. Suština priče
je da su nečija sujeta, pohlepa ili paranoja oružje koje efikasno
deluje protiv njega samog.
Istina, scenario je
malo rupičast, ali to doprinosi posebnom, opuštenom ugođaju kod
filma i podseća nas da je Kidon prvo zabava, pa onda sve
ostalo. Režija te rupe skriva od naših pogleda furioznim tempom,
dijaloškim ping-pongom, akcionim scenama i čestim i potpunim
obratima. Istina, kraj je malo generički, ali ni to nije poseban
problem. Autoru Emmanuelu Naccacheu je ovo drugi film, prethodni Le
syndrome de Jerusalem (2008) nisam pogledao, ali prema dostupnim
podacima u pitanju je komedija snimljena u izraelsko-francuskoj
koprodukciji.
Kidon je
privukao ozbiljnije producente i glumce, kako izraelske, tako i
francuske i oni sasvim dobro rade svoj posaom sve vreme odajući
utisak lakoće. Možemo se složiti da likovi nisu preterano
karakterni, ali igrivost i ležernost se ne mogu zanemariti.
Produkcija je isto tako odlična, a film izgleda jako dobro za svoj
budžet.
Sve u svemu, teško da
će nekome Kidon biti omiljeni film, ali je svejedno gledljiv
i univerzalno simpatičan svima koji voli trilere prevare. Kidon
nije obična zezalica poput Ocean's serijala, već sjajno
deluje kao društvena kritika. A podtekst je svakako plus. Moja
iskrena preporuka, makar za ubiti dva sata vremena.
No comments:
Post a Comment