2013.
scenario i režija:
John Turturro
uloge: John Turturro,
Woody Allen, Vanessa Paradis, Liev Schreiber, Sharon Stone, Sofia
Vergara, Tonya Pickens, Bob Balaban
Da li vam je nedostajao
klasičan Woody Allen, onaj newyorško-jevrejski, lagano nesigurni,
hipohondrični i cinični? Mislim, svaka čast njemu i njegovim
proputovanjima i posvetama evropskim (i svetskim) metropolama, ali
njegov New York je ipak njegov New York. Woodija ili volite ili
mrzite, retko koga ostavi ravnodušnim, a Fading Gigolo je
Woodijev film sa Woodijevim humorom u najčistijoj mogućoj formi.
Meni je, kao fanu newyorške jevrejštine, izuzetno drago da se Woody
vratio kući.
Što je najveći štos,
Fading Gigolo formalno uopšte nije Allenov film. Stari dobri
Woody je sličnu foru potegao pre više od 30 godina, kada je Herbert
Ross snimio tipičnu Allenovu komediju Play It Again Sam
(1972). Sada se u autorskoj fotelji baškari John Turturro, veoma
sposoban glumac sa pretenzijama ka pisanju scenarija i režiji,
širokoj publici poznat kao deo standardne postave kod braće Coen.
Kritika je u velikoj meri nenaklonjena njegovom autorskom radu, često
mu se zamera neoriginalnost, kompilatorski pristup i papagajsko
ponavljanje rešenja “viđenijih” autora. Sva je prilika da sa
Fading Gigolo neće steći nove simpatije, jer na prvu loptu
film deluje kao još jedan rad iz prepisivačke škole, ovog puta sa
Woodijem na tapetu. Poznavaoci Allenovog (ili Turturrovog rada – ha
ha, šalim se) ipak će prepoznati nešto Turturrove suptilne, a ipak
otrovne ironije (ili Allenove autoironije – ipak nije za
pretpostaviti da se išta vezano za film moglo dogoditi bez njegovog
“amin”), što ga čini igrivim i nesvakidašnjim, naprosto
drugačijim.
Površinski gledano, u
pitanju je ispričana priča o dva očajnika koji pokreću privatni
biznis muške prostitucije. Stariji od njih, propali knjižar-antikvar
sa vezama u visokom društvu Murray (Allen), prirodno, sebi namenjuje
ulogu agenta, menadžera, budimo iskreni – makroa, dok mlađi,
pod-zaposleni, ali inteligenti šljaker Fioravante (Turturro) dobija
ulogu žigola. Nakon stida, srama i drugih, je li, moralnih problema,
operacija počinje da šljaka i postaje unosna za dva vesela drugara.
Klijentela je zgodna i probrana, sve same uspešne i lepe žene,
poput doktorice (Stone) i njene sisate i bezobrazne latino-devojke
(Vergara), a u samom poslu seks je od sekundarnog značaja. U pitanju
je neka romantična forma psihoterapije. Šlag na torti predstavlja
usamljena hasidska udovica Avigal (Paradis) kojoj vera brani kontakt
sa bilo kim izvan uskog kruga zajednice i koju neumorno prati do
ušiju zaljubljeni i agresivni šef lokalne “susedske straže”
Dovi (Schreiber). Pitanje je vremena kada će naši junaci propisno
najebati...
Po pitanju radnje,
dakle, ništa novo. Filmova o žigolima je bilo i biće, i po pravilu
odlaze u pravcu moralnih dilema ili nešto opasnijih situacija u
kojima se glava gubi. Primer za prvi je The Man from Elysian
Fields (2001) sa Andijem Garciom i Mickom Jaggerom, melodrama
čiji se potencijal ugušio u igranju na potpune zicere. Drugu
kategoriju predstavlja svakako bolji film, napeti triler sa masom
pod-teksta American Gigolo (Paul Schrader, 1980). Oko ta dva
filma se tiska i gomila uglavnom ziheraških, često ćoravih
komedija koje nisu spomena vredne. Iz te mase Fading Gigolo se
izdvaja svojim inteligentim “low key” humorom i pažnjom
posvećenom detaljima.
Ni ti detalji nisu baš
novi i neviđeni, uostalom malo toga danas je neverovatno originalno,
a i onda je sva prilika da je posredi klasična baljezgarija. Imamo
posvetu starom, dobrom, ali i modernom i živahnom New Yorku sa
radnjicama u komšiluku, živahnim kvartovima gde žive ljudi svih
rasa i nacija. Imamo razrađene, iako ne baš preterano realistične
likove, poput neočekivanog centralnog dvojca, gde je Fioravante
zanimljiviji i više “outlandish” intelektualac sa ulice koji
govori nekoliko jezika i svoje objektivne mane (ne baš sjajan
fizički izgled) kompenzira samouverenim stavom i tonom integriteta.
Imamo i zanimljive epizodiste, poput Murrayeve crnačke
surogat-familije, dosta mlađe žene Othelije i čopora njene vesele
dečice, što je verovatno referenca na Allenov privatni život. Sa
druge strane, tu je već očekivana sprdnja sa jevrejštinom, posebno
sa njenom ekstremnom hasidskom formom koja kulminira izvođenjem
Murraya pred “veće staraca” spremnim da ga osude na smrt
kamenovanjem, dok ga brani Bob Balaban u urnebesnoj cameo ulozi.
Film odskače kada su u
pitanju gluma i odnosi među likovima. Woody Allen igra svoju
standardnu ulogu iz starije faze, neurotičan je i logorejičan,
usmeren da svakog sagovornika obrlati i prevede na svoju stranu. John
Turturro, i inače više nego versatilan glumac, ovog puta savršeno
koristi prednost uloge koju je sam sebi napisao: lika sa integritetom
igra kao čovek sa integritetom. To je vidljivo i u prvoj sceni sa
zbunjenom Sharon Stone u kojoj joj on pomalo nesigurno uvaljuje
ikebanu, smišljajući na mestu otrcanu priču kako ga je to naučio
njegov prijatelj Japanac. U nekoj od sledećih scena, ona više nije
zbunjena i odnos uzima poslovno, dok on ostaje poprilično
neimpresioniran njenim komentarima, ujedno pohvalama i uvredama.
Turturro apsolutno briljira u scenama sa Vanessom Paradis, čije su
limitirane glumačke sposobnosti sasvim dovoljne za potrebe njenog
zadržanog lika. Scena sa filetiranjem ribe je jedna od onih koje su
istovremeno i potpuno nepotrebne i digresivne, ali tako poetične,
neodoljive, pa i kvintesencijalne za ovakve filmove.
Kada smo već kod
poetičnosti, ona ne prestaje sa glumom i pričom. Već bi to bilo
dovoljno da se Fading Gigolo proglasi dobrim i potrebnim
filmom, ali planu slike i zvuka je to još izraženije. Igrarije sa
video-formatima i montažom arhivskih i TV snimaka su sasvim na
mestu, dovoljno uočljive, a opet dovoljno diskretne da ne opterećuju
gledaoca. Poseban doživljaj su čudni i nelogični, ali neverovatno
poetični uglovi kamere u određenim scenama. Muzika je klasično
odabrana, od nenametljivog “lounge”-a, preko evropskih standarda
i ultimativnog hita “Sway”, do modernog afro-jazza.
Nekima će Fading
Gigolo od samog starta biti odbojan film, prosto zbog tipičnog
izraza za Woodija Allena, drugima će se učiniti kao “ništa
posebno” film koji igra na sve same zicere i standarde i reciklira
stare fore. To je istina, ali samo ako se film raščlani i gleda po
detaljima. Ono što je glavna fora, taj spoj u filmu savršeno radi,
nijednom ne trokira, nema logičkih rupa i ispoliran je do kraja.
Možda najbolji “feel good” film ovog leta.
No comments:
Post a Comment