2014.
režija: David Ayer
scenario: David Ayer,
Skip Woods
uloge: Arnold
Schwartzenegger, Sam Worthington, Joe Manganiello, Terrence Howard,
Mireille Enos, Josh Holloway, Max Martini, Olivia Williams, Martin
Donovan, Harold Perrieneau
Kritičari su opasno
pogrešili kada su na Sabotage gledali kao na makar
polu-ozbiljan film i zapljusnuli ga sa užasnim kritikama. Ne krivim
ih, očekivanja od Davida Ayera, scenariste kultnog, mada ne potpuno
verovatnog Training Day i reditelja brutalno realnog End of
Watch su visoka. Jasne su nam njegove teme: poštenje u policiji,
kameraderija i “plavo bratstvo”, život sa svakodnevnim
rizikom... Svega toga ima i u Sabotage, samo su neke stvari
dignute na parodičan nivo. Ovaj film je od početka do kraja vrlo
elaborirani trash i zajebancija.
To bi gledaocu odmah
moralo biti jasno, film počinje sa odlaskom elitne jedinice DEA u
akciju. Dok se voze tamo oklopnim vozilom, neko prdne i iz toga se
razvije prepucavanje. Obično nisam ljubitelj “fart humora”, ali
ovde je on znakovit i treba ga tumačiti u smislu svih narednih
detalja. Elitna jedinica izgleda kao banda iz The Expendables,
svi su ogromni, tetovirani, glasni i opasni. Tu je i jedna ženska
koja je, istina, sitna, ali je glasnija i luđa od ostalih. Kada nisu
na zadatku, vise po svojim brlozima ili se opijaju, drogiraju i žive
za fajt sa izbacivačima u striptiz-klubu. Imaju i idiotske opasne
nadimke. Vođa bande, Arnie je Breach, tu su još i Monster
(Worthington), Grinder (Manganiello), Neck (Holloway), Pyro
(Martini), Sugar (Howard), Lizzie (Enos), Smoke koji odmah gine i
Tripod (iz neobjašnjenih razloga, niti je snimatelj, niti se igde
pominje dužina njegovog vršanjaka). Nadimci možda nisu objašnjeni,
ali deluju “badass”.
Trash se tu ne
završava, to je samo početak. U nekom trenutku šef (Donovan) pita
Breacha da li ima sliku senatora kako prči kozu. FBI agenti koji
prate Arnija vrlo dugo raspravljaju o pišanju u flašu. Odnos i
dijaloti između lokalne detektivke Caroline (Williams) i njenog
partnera (Perrieneau) su u najmanju ruku bizarni. Usput ćemo se
prošetati kroz nekoliko žanrova, od klasične (mada malo preterane
akcije), preko klasičnog B trilera, dok će na kraju film skrenuti u
vode modernizovanog spaghetti westerna, a ako u publici ostane još
koji debil koji nije shvatio da se reditelj sve vreme zeza, Arnie će
za tu priliku na glavu nataći kaubojski šešir. Tompus u stilu
komandosa i opasni upaljač se podrazumevaju još i pre toga.
Priča deluje kao
nesuđeni hibrid Nebojše Pajkića, Elia Rotha i Agathe Christie.
Počinje kao akcija, u kojoj Arnie i kompanija reše da pohapse momke
iz meksičkog kartela i dignu im nešto love. Lovu uredno sakriju,
ali kada se vrate na mesto zločina, shvate da love nema. Zbog toga
ih FBI masno ispituje. Nekoliko meseci kasnije, oslobođeni su od
svake sumnje i vraćeni na dužnost. (Pitam se koja bi budala ponovo
dala oružje u ruke dokazanih ludaka, ali realnost nije jača tačka
ovog filma.) Onda, međutim, priča skreće ka misteriji, jer jedan
za drugim ovi prekaljeni veterani počinju da ginu kao mačke. Jednog
drmnu specijalci iz Gvatemale, drugom nameste da mu voz prođe kroz
prikolicu u kojoj živi, a trećeg zakucaju na plafon. To samo znači
da se kartel sveti ili neko poremećen iznutra ubija svoje drugare...
Scenario je neuverljiv
i mislim da je to kvalitet koji je Ayer tražio kada je za ko-autora
uzeo prekaljenog trashera Skipa Woodsa (Swordfish). Promena žanrova
i poigravanje sa žanrovskim standardima je genijalno koliko je
nonšalantno i uvrnuto. Svaki detalj je preteran. Mislim da je ovo
prvi film u kome je slučajni prolaznik, i to biciklista, zalepljen
za jureći automobil, iako je imao zaštitnu kacigu. Pojavljuje se i
snuff video koji kao da je ispao iz mnogo manje uspelog
(pretencioznog i nenamerno neveštog) trasha The Counselor.
Likovi su napisani tako da glumci ne mogu da ih odigraju, mogu samo
da afektiraju. U tome prednjači Mireille Enos (The Killing) kao
večito nasnifana neustrašiva ratnica protiv droge.
Arnie je pun pogodak
kao vođa bande i možda je našao svoj tip trash uloge nakon svoje
trash političke karijere. (Odgovorno tvrdim da je samo u Kaliforniji
moguće da guverner bude loš glumac, a Arnie čak nije ni prvi takav
slučaj - njegov partijski i profesionalni kolega se sa tog mesta čak
popeo do predsedničke fotelje.) Budimo objektivni: nije više mlad
da bi bio akcioni glumac sa A liste, iako je fit, za ozbiljnu glumu
nema talenta, u politici je postigao i više nego što je smeo, i
dalje fura onaj smešni akcenat i jedina opcija mu je auto-ironija. U
tom smislu su i Escape Plan (Rambo vs. Terminator) i Sabotage
pravi potezi. U prvom se konačno pustio s lanca i psovao na svom
austrijskom, ovde pokušava da odigra svoju standardnu ulogu, ima čak
i jedna scena u teretani gde Arnie pokazuje da još uvek rado
posećuje bench, ali prosto se vidi koliko je mator, i posledično
očajan.
To što je nešto trash
ne znači da nema svoje kvalitete. Samo su merila drugačija, odnosno
potpuno promenjena. Realističnost i uverljivost nisu nikakav faktor,
jedino što se računa je koliko je film zabavan. Na tom planu,
Sabotage je jedan od vrhunaca sezone proleće – leto. Svako
izdrkavanje i svako preterivanje je strogo kontrolisano i tempirano
za maksimalni efekat. Kao ozbiljan film ne vredi ništa, ali kao
trash zabava je gotovo neprocenjiv. Definitivni “guilty pleasure”
No comments:
Post a Comment