2013.
režija: James Ward
Byrkit
scenario: James Ward
Byrkit, Alex Manugian
uloge: Emily Baldoni,
Maury Sterling, Nicholas Brendon, Elizabeth Gracen, Alex Manugian,
Lauren Maher, Hugo Armstrong, Lorene Scafaria
Visoka nauka ima mnogo
više veze sa filozofijom, pa i vizijom, nego li sa formulama i
zadacima sa kojima nas smaraju u školi. Koliko je neko od 18 ili 19
godina sposoban da razume kvant i kvantnu fiziku? Više nego što bi
prosečan profesor mogao i pomisliti. Ali, oprez, tu je pristup od
ključne važnosti: umesto smarajuće teorije i zbirke zadataka,
kvantna fizika (ili teorija relativiteta, ili bilo šta apstraktno na
taj način) se može približiti kroz misaone igre, paradokse i
filozofske paralele sa svakodnevnim svetom.
Jedan od takvih primera
je paradoks Schrödingerove mačke. Mačka je zatvorena u kutiju
zajedno sa graničnom količinom otrova koji je može i ne mora
ubiti. U našem poimanju realnosti, mačka je ili živa ili mrtva,
treće mogućnosti nema. Naš pogled je suviše uzak, i zato je naša
slika pogrešna: dok ne otvorimo poklopac kutije i ne proverimo,
mačka je i živa i mrtva, odnosno može biti i živa i mrtva.
Apstraktno rečeno, realnost koja nam je data možda nije jedina
moguća.
Coherence je
film koji se bavi mognošću preklapanja višestrukih realnosti. U
pitanju je indie SF film snimljen sa minimumom sredstava, u jednoj
kući i njenoj najbližoj okolini kroz pet noći. To je očigledno po
“low-fi” kvalitetima filma. Slika je nestabilna, snimljena sa
nekoliko osrednjih digitalnih kamera, montaža hektična, mnogo
kadrova se završava naprasnim zatamnjenjem (što je pre umetnički
postupak nego iznuđeno stanje stvari), a čak se i nešto tona gubi
u šumu.
Neupitni autor filma je
James Ward Byrkit, čovek sa interesantnom biografijom koja ne može
biti dalje od indie SF filmova. On je vešt crtač, autor
“storyboarda” za Pirates of The Carribean franšizu i
ko-scenarista animiranog westerna Rango. Kuća prikazana u
filmu je njegova, a svih 8 glumaca u filmu su njegovi poznanici i
prijatelji. U pitanju su savršeno sposobni, ali relativno nepoznati
(ili relativno poznati, kako se uzme) televizijski glumci kojima su
ponuđeni prilično laki zadaci da odigraju uglavnom svakodnevne
ljude u nesvakidašnjoj situaciji.
“Setting” kao da je
pokupljen iz nekakvog tipskog “mumblecore” filma. Osmoro
prijatelja, spojeni u 4 para se okupljaju na večeri kod najstarijeg
para, Beth (Gracen) i Hugha (Armstrong). Domaćini su, recimo, ostareli
hipsteri koji se furaju na feng-shui i slična hippie sranja. Tu su
još i propali glumac Mike (Brendon), kojeg se niko ne seća da je
imao jednu od glavnih uloga u kultnoj seriji, i njegova žena od
karijere Lee (Scafaria). Treći par se suočava sa tenzijama u
vezi, Em (Emily Baldoni, ovde potpisana kao Emily Foxter) je propala
plesačica kojoj je neprijatno što će večeri prisustvovati bivša
devojka njenog sadašnjeg dečka Kevina (Sterling). Devojka u pitanju
je Laurie (Maher), nimalo suptilna kučka koju je pozvao buđavi
ortak Amir (Manugian). Tenzije su tu i samo što ne izbiju na
površinu i pretvore se u vulkansku erupciju, ali film se njima bavi
gotovo minimalno, jer su na tapetu važnije stvari.
Te noći Millerova
kometa prolazi jako blizu Zemljine orbite, a naučnici predviđaju
već klasične scenarije katastrofe: nestanke struje i telefonskog
signala, kao i čudnije fenomene. U kontekst se dovodi zabeleženi
pad meteora u Tunguski (ili Tunguziji, to mesto stvarno postoji, nije
samo bapski izraz), kao i jedan verovatno fiktivni događaj iz Finske
iz prve polovine XX veka u kojem se ženi u kuću vratio muž kojeg
je ona netom pre toga ubila. Nije neki veliki spoiler, ali hajde:
prolazak pomenutog nebeskog tela će naše junake naterati na
razmišljanje o alternativnim realnostima, koliko ih je i šta će se
desiti ako sretnu svoje klonove. Šta ako su klonovi zli? Šta ako su
pozitivne osobe koje vode srećnije živote?
To je takav film,
misaoni eksperiment i mozgolomka koju neću dalje otkrivati. Budite
pozorni na sve detalje, veoma je lako zagubiti se. Uzori su jasni i
autor ih je sam naveo. Lako ćete prepoznati uticaj kultne serije
Twilight Zone, kao i film Primer (Shane Carruth, 2004) i
svakako originalni Solaris Andreya Tarkovskog, mada ni
amerikanizirana Soderberghova verzija nije čisto smeće, dok se neke
površinske sličnosti mogu naći i sa Melancholiom Larsa von
Triera.
Daleko od toga da je
Coherence savršen film, za film sa tim naslovom prilično je
nekoherentan i dosta toga odlazi na šum. Ne pomaže ni to što skoro
da nema protagonistu, nešto najbliže tome je Em, iz čije
perspektive i gledamo gro događanja, osobito pred kraj. Od sličnih
simptoma je patio i mnogo manje ambiciozan It's a Disaster,
već obrađen na blogu, komedija sličnog “settinga” koja se
dosta vešto oslanja na reference, od Bikini Atola do savremene
pop-kulture. U drugoj polovini Coherence upada u seriju veoma
zanimljivih i inovativnih obrata i ispostavlja se kao film svakako
vredan vašeg vremena i dokaz da se film, pa makar bio to i “hard
SF” može snimiti sa nategnutim minimumom sredstava.
No comments:
Post a Comment