2014.
scenario i režija:
John Michael McDonagh
uloge: Brendan Gleeson,
Chris O'Dowd, Kelly Reilly, Aidan Gillen, Dylan Moran, Isaach De
Bankole, M. Emmet Walsh, Marie-Josee Croze, Domhnaal Gleeson, David
Wilmot, Pat Short, Gary Lydon, Orla O'Rourke, Killian Scott, Owen
Sharpe, David McSavage
Irska je zemlja
konzervativnog katolicizma. Ne bih se izletao, ali verovatno bi
tvrdnja da je Irska najkatoličkija zemlja u Evropi bila istinita.
Usuđujem se reći da su incidenti sa klerom u Irskoj slika i prilika
šta se događa kada se popovima da previše moći. Bilo je tu raznih
gadosti, od eksploatacije sirotinje i groznog bogaćenja sveštenstva,
preko gotovo zatvorskih uslova života štićenika sirotišta i
domova pod crkvenom upravom do pedofilije, otimanja dece i prodavanje
iste bogatim američkim parovima. Na kraju krajeva, upravo potonjom
temom se bavi prošlogodišnji britansko-irski film Philomena
koji je pokupio nominaciju za Oscara. Nepodopštine katoličke crkve
su, znači, bolna i centralna tema u Irskom društvu. Calvary,
novi film Johna Michaela McDonagha (krimi-komedija The Guard)
se bavi upravo sukobom crkve sa ostatkom društva.
Braća McDonagh, John
Michael i “oscarovac” (doduše, za kratki film) Martin (In
Bruges, Seven Psychopats) verovatno su
najznačajniji autori savremenog irskog filma. Mlađi Martin se odmah
bacio na univerzalne i globalne teme, egzistencijalizam (In
Bruges) i pop-kulturne reference i kinematografija (Seven
Psychopats). John Michael je ostao bliže kući, i The Guard
i Calvary su pre svega irski filmovi, duboko zacementirani u
irsko društvo.
Calvary počinje
sa jednom od najboljih navlakuša u poslednje vreme. Sveštenik, otac
James (Brendan Gleeson) sluša ispovest vernika posle nedeljne mise.
Vernik mu kaže da je kao dete bio zlostavljan od strane starog
sveštenika kojeg je crkva “za kaznu” poslala u Afriku, gde bi
takvo ponašanje ipak manje odjeknulo. Isti vernik će ispovediti i
zločin koji će se tek dogoditi: za tačno nedelju dana će ubiti
upravo oca Jamesa, ne zato što je on zlikovac koji siluje decu, nego
upravo zato što je nedužan i generalno dobar čovek. Ubistvo takvog
sveštenika će odjeknuti jače od ubistva nekog zlikovca i biće
više izjava nego osveta. Otac James, dakle, ima još nedelju dana
života da se pomiri sa Bogom i sa sobom.
Ono što će uslediti
je malo uvrnuti “who done it” zločina koji će se tek dogoditi u
maniru engleske kriminalistike, od romana Agathe Christie do modernih
televizijskih serija. Upoznaćemo se sa lokalnom “florom i faunom”
irskog ruralnog okruga u kojem otac James službuje. Tu je ogorčeni,
grubi mesar, njegova droljasta žena i njen afrički ljubavnik. Tu je
i cinični doktor, radikalni (čak verbalno nasilni) ateista koji
svoj cinizam pravda sranjima kojih se nagledao u poslu. Tu je i
izvitopereni bogataš upitnog morala kojem novac ne može više ne
može doneti sreću. Tu je i policajac koji ima sklonosti ka muškim
prostitutkama. Tu je i mlad momak bez perspektive koji želi otići u
vojsku kako bi ostvario nasilne i seksualne fantazije. I čitava
plejada ridikula, pijanaca, konobara, pa čak i jedan serijski ubica
– kanibal (Brendanov sin Domhnaal Gleeson).
Svi oni će testirati
veru (i strpljenje) oca Jamesa svojim jasno ili uvijeno iskazanim
stavovima iz kojih se jasno da iščitati da oni o crkvi, kao i o
državi koja joj se ne može suprotstaviti ne gaje baš pozitivne
stavove. Iz svega toga se vidi i autorov stav, da je katolička crkva
u najmanju ruku zastarela, okoštala institucija, a verovatno je i
moralno bankrotirala, pa čak i otvoreno štetna, parazit u društvu
pritisnutom finansijskom krizom.
McDonagh je ipak
dovoljno pametan i taktičan autor, pa se neće voziti na nečemu što
je sada već kliše: popu koji je moralna nakaza. Otac James je
upravo suprotnost toga: nije svetac, ali je obrazovan i dobar čovek
koji želi učiniti dobro ljudima, verovatno jedan od retkih takvih
među klerom. On je spreman na žrtvu (sigurno poznaje svog ubicu i
verovatno mu je jasno ko je to tačno, ali sveta tajna ispovesti ga
obavezuje da ga ne otkrije), ali nije spreman da ode bez borbe, i
zato se naoružava. Razgovori koje on obavlja sa pastvom su pravi
dragulji, puni referenci na kulturu i filozofiju i pesimistični
lamenti nad davno ubijenom dobrotom na ovom svetu.
Zanimljivo, jedini
ljudi koji dobrom svešteniku prilaze s poštovanjem su njegova
kćerka iz perioda dok se još nije bio zaredio, Fiona (Reilly) i
dvoje stranaca, stari američki pisac (Walsh) i njegova mlađa žena
(Croze). To nam jako puno govori o cinizmu uvučenom u “vernike”
ili “nevernike”, cinizmu koji otac James pokušava da razume,
opravda i oslobodi ljude od svega toga.
Autor nam sve to daje
sa merom i taktom. Tempom film možda podseća na televizijsku
seriju, uostalom ovo je “crosswords” a ne napet triler, ali
atmosfera pesimizma je neponovljiva. Tome doprinose odlični glumci u
sjajnim ulogama. Kelly Reilly je ostvarila jednu od kompleksnijih
uloga i to je napravila za pamćenje, a Brendan Gleeson se pokazao
kao pravi izbor za glavnog glumca. On svog sveštenika igra sa
integritetom, duhom, intelektom i mudrošću, ali i sa (oprostivim)
ljudskim slabostima kojima smo svi mi skloni. Posebnu pažnju treba
obratiti i na fotografiju koja ističe savršeni kontrast prirodne
(ili arhitektonske, svejedno) lepote i brutalnosti. U slučaju ovog
filma fotografija me je podsetila na Okupaciju... Lordana
Zafranovića, gde je predivni Dubrovnik poslužio kao kulisa za
teatar ljudske gadosti i brutalnog nasilja u smutnim vremenima.
Ovo verovatno nije sve
što ću imati da kažem o Calvary. U pitanju je film kojem ću
se svakako vraćati i kojem predviđam status klasika. Verovatno
nismo još sve čuli o njemu i valjaće ga se setiti u sezoni
nagrada. Ogromna preporuka.
No comments:
Post a Comment