2014.
režija: Pascal
Chaumeil
scenario: Jack Thorne
(po romanu Nicka Hornbija)
uloge: Pierce Brosnan,
Imogen Poots, Toni Collette, Aaron Paul, Sam Neill, Rosamund Pike,
Tuppence Middleton
Sve počinje gotovo
idealno, kao mešavina sitcoma i satire, idealno za jednu relativno
statičnu jednočinku. Grupa od četvoro ljudi se nađe na krovu
jedne zgrade – najpopularnije među samoubicama baš za doček Nove
godine – u najpopularnije doba za samoubistvo. To je odlična udica
koja nas sasvim fino ukači. Međutim, što se više radnja udaljava
od krova i ide napred (ali skoro nikako u širinu i dubinu), gledalac
se sve više gubi u filmu. Na kraju nas od silnih nabacanih
slučajnosti više i nije briga za likove i njihove sudbine.
Četvorku sa krova
sačinjavaju osramoćeni bivši voditelj jutarnjeg programa Martin
(Brosnan), samohrana majka Maureen (Collette), razmaženo derište
Jess (Poots) i misteriozni ćutljivi propali muzičar J.J. (Paul).
Martinov razlog za samoubistvo je uništena karijera i nepopravljiva
sramota zbog seksualnog skandala sa maloletnicom. Maureenin razlog je
činjenica da je umorna od brige za nepokretnog sina, koji bi nakon
njene smrti bio smešten u instituciju. Jessin razlog je isprva
nesrećna ljubav, ali ispod površine se krije očajan odnos sa
familijom, pre svega sa ocem, egocentričnim političarom (Neill).
J.J, pak, ostaje misteriozan što se tiče svojih razloga. Oni će
napraviti pakt da se ne ubiju do sledećeg “špic” datuma, Dana
zaljubljenih.
Ima tu neke fine
ironije u “castingu”. Brosnan, bivša akciona zvzda i bivši
Bond, kao bivši popularni voditelj, a Toni Collette kao ostarela
stidljiva Muriel (iz filma Muriel's Wedding) bez odlaska u grad i isforsirane sofistikacije. I
glumci svoje zadatke rade sasvim solidno. Brosnan i sam ima malo
ironije do svog lika i svoje ličnosti (u najboljem britanskom
maniru). Toni Collette je zaglavljena sa dosadnjikavim likom, ali
uspeva da odigra na empatiju. Imogen Poots je glumica u usponu,
slatka preko svake mere, i sve mladalačke uloge joj lepo stoje dokle
god održava ležerni stav, pa je uverljiva i kao bogato razmaženo
derište. Aaron Paul sasvim pristojno igra na misterioznost svog
lika, iako verovatno ni sam nema pojma koja je poenta njegovog lika.
Epizodisti imaju relativno lake zadatke, ali ih ispunjavaju bez
previše frke, odmereno i sa stilom.
Međutim, taj
potencijal ne ide nikuda, zajedno sa pričom. Problem je u pešačkoj
režiji koja bira sve same zicere za rešenja i potpuno guši bilo
kakav potencijal za emociju ili stav. Utisak je da autori nemaju
pojma šta film treba biti, po žanru i po stavu. Tako prolazimo od
situacione komedije, preko komedije karaktera i satire krvoločnog
društva masovne i medijske kulture željnog da vidi ljudsku muku i
patnju, pa do pokušaja rasprave o epidemiji depresije koja često
vodi u samoubistvo u tom istom modernom društvu.
Pokušavajući sve i
svašta, bez nekakvog reda i smisla, A Long Way Down je upravo
to, pad sa visine dupetom o zemlju. Autor romana Nick Hornby je
veliki mag popularne psihologije i drugih preseransa, pa je zapravo
čudno koliko je ovo nekoherentno baljezganje. Roman nisam čitao,
istina, ali može se pretpostaviti da je većina materijala ostala
nepromenjena, pošto je Hornby sarađivao na scenariju i potpisuje se
kao producent. To svakako ne bi uradio da se sa adaptacijom nije
slagao. A ni vremenska pauza od romana do adaptacije ne uliva
poverenje. Učinite sebi uslugu i zaobiđite ovu konfuziju.
No comments:
Post a Comment