2013.
Režija:
Gabriele Salvatores
Scenario:
Stefano Rulli, Sandro Petraglia, Gabriele Salvatores (po romanu
Nikolaja Lilina)
Uloge:
Arnas Fedaravicius, Vilius Tumalavicius, Eleanor Tomlinson, Jonas
Trukanas, Vitaliy Porshnev, Peter Stormare, John Malkovich
Gabriele
Salvatores je filmskoj publici najpoznatiji kao reditelj
„oscarovskog“ filma Mediteraneo (1991). Iako posle toga
nije imao briljantnu svetsku karijeru, ostao je relativno plodan
autor koji skoro svake godine izbaci po jedan film. Većeg uspeha je
imao samo sa I Am Not Scared (2003), dok je većina drugih
filmova prošla gotovo nezapaženo van Italije, s izuzetkom Nirvane
(1997), tipičnog B filma sa Christopherom Lambertom. Educazione
siberiana iliti Deadly Code je njegov najsvežiji film.
Produkcija
je od početka nesvakidašnja, u pitanju je čista italijanska
produkcija na engleskom jeziku, snimljena na lokacijama u Litvaniji i
studiju u Rimu, sa uglavnom litvanskim glumcima, uz dodatak globalnih
zvezda Eleanor Tomlinson, Petera Stormarea i Johna Malkovicha. Priča
se dešava u Transnistriji, ruskoj paradržavi u Moldaviji, razvučena
je na period od Gorbačova preko raspada SSSR-a do divljih 90-ih, a
milje je sibirski, dođoško-kriminalni. Izvorni materijal je
autobiografski roman transnistrijskog emigranta Nikolaja Lilina, koji
je utočište od rata i kriminalne prošlosti pronašao u Italiji.
Priča
bi se komotno mogla nazvati Once Upon a Time in Transnistria,
pošto je gotovo klon poznatog Once Upon a Time in America
(Sergio Leone, 1984). Tome se može dodati i uticaj Scorseseovog
Goodfellas, pa je konačni proizvod klasična priča o
kriminalnom odrastanju četvorice mladića. Imamo dve linije priče.
U prvoj pratimo glavnog lika Kolymu (Fedaravicius) i njegova tri
drugara, Gagarina (Tumalavicius), Mela (Trukanas) i Vitaliya
(Porshnev) kako se grade kao pošteni sibirski kriminalci pod
kodeksom Kolyminog dede Kuzye (Malkovich). Kodeks glasi da se smeju
tuku samo sa banditima, a pljačkati samo vlast i institucije moći:
državu, banke, vojsku i policiju. Novac se ne drži u kući, pištolj
se ne poteže u kući, deca prvo dobijaju noževe, tek odrasli
dobijaju pištolje i sve u tom stilu. U principu, pratimo njihove
gluparije, dok Gagarin ne zaglavi u ćorci i iz nje se vrati kao
potpuno promenjen čovek u potpuno promenjenom sistemu.
Premisa
je, inače, da je njihov rodni grad Bender (u filmu potpuno
bespotrebno nazvan Riverbank) neka vrsta kažnjeničke kolonije
naseljene kriminalnim, anti-državnim i terorističkim elementima iz
raznih delova SSSR-a, za njenu tačnost nisam našao nikakve podatke.
Nekakvu potvrdu u filmu dobijamo kad Gagarin izađe iz ćorke i
shvatimo kako se kriminalni pejzaž promenio, šta drže Gruzini, šta
Jevreji, a šta banditi sa Crnog Mora. Stvari se dodatno komplikuju
kako se ekipa razilazi sa Gagarinom, koga samo lova zanima, a i kad u
ekipu uđe Xenia (Tomlinson), izuzetno lepa, ali autistična
(retardirana, zaostala, šta god) devojka.
Druga
linija priče prati dešavanja kada se Kolyma priključi ruskoj
vojsci u poteri za kriminalnim, dilerskim i terorističkim klanom.
Deo tog klana je i Gagarin, pa ćemo do kraja filma saznati otkud
Kolyma radi za zakletog neprijatelja, a protiv bivšeg prijatelja.
Linije
radnje se zgodno preklapaju i uklapaju, pa su uticaji starijih i
poznatijih filmova vidljivi do granice otvorenog plagijata. Prosto se
čini da je sve u filmu sačinjeno od recikliranih delova drugih
filmova. Radnja je tu najmanji problem, posebno ako volite mafijaške
filmove. Nije problem čak ni širok zamah koji treba figurirati kao
epski, ali zbog relativne skromnosti produkcije daje lagano jeftin
ugođaj. Najveći problem je sa glumom. Litvanski glumci naprosto
nisu na nivou, pa uglavnom šmiraju. Od Johna Malkovicha smo navikli
na, u najmanju ruku, pristojna i konkretna ostvarenja, ali ovde to
nije slučaj. Ovde prosto karikira svoj raniji prepoznatljiv lik,
Teddy KGB-a iz filma Rounders, sa još preteranijim ruskim
akcentom. Peter Stormare je zaglavljen sa premalim likom tattoo
majstora, dok se Eleanor Tomlinson trudi da svoj jako čudan i
preteran lik odigra sa osećajem. Uspeva joj onoliko koliko joj
sklepani scenario i koncepcija lika dozvoljavaju: njena Xenia je
senzualna i simpatična, ali svejedno „over the top“.
Deadly
Code, da se samo drži standardnih motiva, bio bi ne-iritantan i
uglavnom nepamtljiv film. Ima nekoliko vrednih detalja, od kojih je
scena sa ringišpilom i Bowievim hitom Absolute Beginers možda
i najbolja. Najveći problemi se pojavljuju kada film pokušava da
bude originalan, zapanjujući i veći od života. Ceo motiv
zabranjene ljubavi sa „disabled“ devojkom je, najblaže rečeno,
uznemirujući (ali ne na prijatan način). Ni tretman likova nije
odgovarajući, deda-Kuzyino pripovedanje i popovanje je dosadno,
Gagarin je previše lud da bi bio uverljiv, dok su dva „sidekicka“
jedan debeljko i jedan ćoravko. Čak ni baltički pejzaž ne prolazi
kao moldavska pripizdina, akcenti su karikirani, a scenografija i
kostimi potpuni kič.
Problem
sa ovakvim filmovima po literarnim predlošcima sumnjivog
kredibiliteta i kvaliteta su preterane ambicije. Sa nevelikim
sredstvima, možda i mogu privući nekoliko zvezda i upariti ih sa
početnicima, ali to retko rezultira željenim efektima. Epski ugođaj
se retko kad postiže sa „reci mi kako da se osećam“
soundtrackom, urlanjem i panoramskim kadrovima svako malo. Ono malo
akcije izgleda pristojno, ali onaj silni prazni hod za relativno
prihvatljivih 110 minuta ubija želju za gledanjem. Dodajmo na to
nekoliko tipičnih „wtf“ momenata, i Deadly Code postaje
film idealan samo za izbegavanje. Možda je i bilo neke ideje, ali
ovaj film je promašaj na skoro svakom polju. Učinite sebi uslugu i
preskočite ovo.
No comments:
Post a Comment