2014.
scenario i režija:
John Stockwell (prema članku Marka Binellija i Kevina Taylora)
uloge: Jonathan Daniel
Brown, Kenny Wormald, Aaron Yoo, Ron Perlman, John C. McGinley,
Amanda Tapping
Realno, ovakvih filmova
amo već imali. Priča je istinita, potkrepljena člankom koji je i
digao nešto prašine, a realizacija svejedno liči na mnogo, ionako
međusobno sličnih, filmova. Oni bi mogli tvoriti poseban žanr,
pod-žanr (krimi-drame o usponu i padu) već imaju. Pomislite na
Scarface, Goodfellas, a naročito na Blow i na
The Wolf of Wall Street i znate na čemu ste. Imate naratora,
nekad duhovitog, nekad nadrkanog, koji se sa setom u očima seća
dana svoje slave, panoramsku sliku takvog načina života i
privređivanja, neretko čak i moralnu poruku o tome koliko sistem
greši u svojoj (ne)fleksibilnosti. Kid Cannabis je upravo
to...
Naš (naslovni) junak
je Nate Norman (Brown), po svojim rečima večiti gunitnik. On je
debeli cvikeraš koji je u školi dobijao batine na dnevnoj bazi, sin
samohrane majke koja radi dva posla za minimalac, i sam na bednom
poslu, sa samo jednim jedinim prijateljem, istim takvim gubitnikom, i
jednim jedinim hobijem: duvanjem trave. Na vrhuncu kriminalne
“karijere”, taj dripac je imao godišnji promet od 68 miliona
dolara (ako je verovati filmu, meni se ta brojka čini preteranom),
kuće, skupe automobile, silikonske kurve i šta sve ne. Film će
nas, logično, provesti kroz njegov uspon, ali i pad koji je usledio.
Pogodili ste, ima veze sa švercom trave.
Ali taj šverc nije
ništa “fancy”, ne uključuje avione, egzotiku i daleka
putovanja. Cela priča je smeštena u Idaho, i odmah preko granice, u
Kanadu. Za neupućene, kultura pušenja marihuane u Kanadi je veoma
napredna, postoje specijalizirane prodavnice, a posedovanje manjih
količina nije kažnjivo. Nije da baš ima coffee-shopova, ali to i
nije neka razlika. Opet, za razliku od prijateljske nam i bliske
Holandije, u Kanadi je gajenje marihuane potpuno liberalno i tržišno
ustrojeno: postoje skoro pa plantaže i gomila entuzijasta koji se
bave organskim uzgojem, kalemljenjem i svim onim čime bi se
pristojan, recimo, vinogradar i vinar bavio. Sa druge strane, Idaho
je tipična konzervativna država u kojoj pobeđuju republikanci, u
kojoj je prisutno stravično klasno raslojavanje i u kojoj se “rat
protiv droge” uzima ozbiljno. Na početku filma u naraciji Nate
navodi da je vlada potrošila više novca na rat protiv droge nego na
hvatanje Bin Ladena. Podaci su neprovereni, ali imaju smisla, i,
najvažnije, nimalo ne smetaju filmu i njegovoj logici i agendi, kao
i poređenje sa kulturom alkohola koja svakako znači više agresije
nego kultura trave. U praksi to znači da vladini agenti hvataju
sitne i nešto krupnije rasturače droge, na njihovo mesto dolaze
novi i novi igrači, rulja se i dalje zabavlja i puši, a poreski
obveznici su na gubitku.
Plan koji je Nate
smislio na poslu raznoseći pice bogatim žurkadžijama je genijalan
koliko je jednostavan. On će, zajedno sa prijeteljem Topherom
(Wormald) otići preko granice u Kanadu, oni će kupiti travu od
proizvođača, jedan će preneti travu preko granice kroz nepregledno
(i nenadgledano) šumsko prostranstvo, drugi će ga pokupiti sa autom
jednom kada ovaj bude prešao, pa će travu polako rasprodati i
zaraditi solidnu lovu. Prvi test prolazi sjajno, već u drugom nalaze
kvalitetnog dobavljača-entuzijasta (McGinley), nakon toga i
ozbiljnog distributera-mafijaša (Perlman), na kraju i ekipu lokalnih
gubitnika i očajnika spremnih da trče po šumi u opremi za
paintball.
Znate kako dalje ide,
tu će biti i opasne konkurencije u vidu bezobraznog korejskog
wannabe gangstera (Yoo), frke i obračuna, svađe i izdaje u okviru
ekipe, kao i policije i DEA koji, naravno, poslednji dolaze. Na planu
priče nema nikakvih inovacija, ovo je priča u dlaku nalik na Blow,
sa nešto antipatičnijim protagonistom “oplemenjena” žurerskom
kulturom iz The Wolf of Wall Street. Po nekim stvarima je ipak
Kid Cannabis poseban.
To svakako nije stav i
agenda glede marihuane i besmisla borbe protiv nje. Autor John
Stockwell od početka filma govori kroz Nateovu naraciju, a na kraju
govori u ime cele nacije kroz Nateovu majku (Tapping), kada kaže da
je to “samo trava”. Nisu to ni žurke sa silikonskim kurvama i
odurnim soundtrackom (stvarno najgori deo filma), a svakako nije ni
poruka “don't get high on your own supply”. Svakako to nije
arbitrarno lupanje proizvoljnih datuma – legitimno je staviri
stvarne (kad su već dostupni) ili ih ne staviti uopšte.
Posebna je promena u
tonu i žanrovima kroz koje film prolazi. U početku je to
krimi-komedija sa nešto socijalnog podteksta o večitim gubitnicima
koji pokušavaju da se obogate brzo, ali nam narator otkriva da su u
tome i uspeli. Jednom kada su ciljevi postignuti, film se okreće u
smeru klasične gangsterske varijante. To se posebno ogleda u
akcionim scenama, koje su na početku blentave, da bi posle postale
svakako napetije, sa tek jednim skretanjem u pravcu potpunog apsurda.
Kid Cannabisu se mora priznati još jedan poduhvat: film
uspeva da isfura “running joke”, i to poprilično prostački štos
sa pregledom telesnih šupljina. Nije to značajno za napredak
filmske umetnosti, ali Stockwellu treba skinuti kapu jer uspeva tamo
gde neverovatno mnogo filmova apsolutno pada.
Za uspeh ovog filma su
ključni glumci. Istina je da su uloge uglavnom već viđene i dobro
poznate, ali to ne umanjuje njihova dostignuća. Casting je
perfektan, glumci čak i fizički liče na svoje stvarne likove, ali
nisu samo zbog toga pravi izbor. Ron Perlman je apsolutno
zastrašujući prizor kao gangster sa strogom, ali pravednom
“etikom”, kao što je John C. McGinley savršen izbor za
zanesenjaka. Jonathan Daniel Brown je odličan u svojoj ulozi
socijalno neprilagođenog gubitnika koji je verovatno čak i dobar
momak, kao što je Kenny Wormald sasvim uverljiv kao njegov
trezveniji, ali manje ambiciozan partner u zločinu. Ostatak ekipe
zaista deluje kao da je skupljen s koca i konopca.
Jedina problematična
stavka po tom pitanju je narator. U ovakvim filmovima, on je kliše,
a ni Brown se ne trudi previše da to ne bude tako. On govori onim
tipičnim nakurčenim glasom, izgovara veoma šablonski napisane
replike, propovedi i rimovane, ne baš uspele šale. Sa druge strane,
naracija ne doprinosi filmu, ali ga i ne koči. Jednostavno, tu je i
daje nam neke pozadinske informacije.
Pitanje svih pitanja je
je li Kid Cannabis na kraju dobar film. To će odgovoriti
svako za sebe, a osnovna varijabla kojom će se gledaoci voditi je da
li vole krimi filmove o usponu i padu nekog kontroverznog
preduzetnika. Ja takve filmove volim pogledati čak i kad su
kriminalno loši. Na sreću, Kid Cannabis nije loš film, više
je nego gledljiv, bavi se relativno aktuelnom temom i ima nekoliko
zaista vrednih scena. Realizacija je klasična, školska i
neinventivna i iz istog razloga zašto nije loš nije ni posebno
dobar. Ali je svakako zabavan.
No comments:
Post a Comment