2014.
scenario i režija:
Shan Khan
uloge: Aiysha Hart,
Paddy Considine, Faraz Ayub, Shubham Saraf, Harvey Virdi, Nikesh
Patel
Na početku filma se
pojavljuje kartica teksta “Bez časti, život nije ništa”. Čast
je mnogo češći uzrok nekog zapleta na filmu nego u životu, a
filmski arhetipi, policajci, kriminalci, mafijaši, vojnici,
vitezovi, kauboji, sportisti i koji već drugi bore se za čast,
svoju ili tuđu. U životu se ljudi dosta često pozivaju na čast,
uglavnom je zamenjujući za socijalne ili religijske konvencije i
naučeno ponašenje, odnosno odgoj.
Scene koje slede je
malo “off” i neprijatne od samog početka. Prva scena se odvija u
vozu, gde dvoje engleskih rasista maltretiraju putnike drugačijeg
porekla. Nakon toga sledi večera u pristojnom pakistanskom domu u
Londonu. Glavnu reč vodi majka (Virdi), koja je pomalo osorna prema
kćerci Moni (Hart), a prilično ugodna prema sinu Kasimu (Ayub).
Razgovara se o pokojnom ocu, kasnije i o nacionalnom ponosu u smislu
jezika kojim se u kući govori. U jednom trenutku posle jela majka
otvoreno pokazuje neprijateljstvo prema kćerci, govoreći joj da je
za majku najteža situacija kada joj dete uzrokuje neprijatnost
umesto užitka. Sa leđa prilazi Kasim i davi Monu kablom ili
konopcem, dok je majka hvata za noge dok nesrećna devojka ne
prestane da pruža otpor. U sobu na kraju ulazi šokirani mlađi brat
Adel (Saraf).
Ovo se čini kao
“spoiler” početak, situacija u kojoj je kraj otkriven odmah, pa
se uzroci takvog ishoda otkrivaju kroz flashback. Mona kreće da
priča svoju priču. Ona je, sa jedne strane, tradicionalna
muslimanka koja se moli pet puta dnevno i jede halal hranu, dok je
istovremeno i potpuno integrirana Britanka koja govori perfektan
engleski i radi kao agent za nekretnine. Marama na glavi je više
modni detalj nego nekakvo religijsko pokrivalo, služi da se stavi i
skine. Ona je na poslu upoznala svog sunarodnika Tanvira (Patel) i
njih dvoje su se zaljubili i predali telesnom užitku. Problem je u
tome što je njihova veza neprihvatljiva za obe familije: dolaze iz
različitih krajeva Pakistana, a povrh toga Tanvir je veren od svoje
treće godine i čeka ga žena. Kada je Tanvir ostavi u restoranu,
Mona odlazi da se isplače, pa potresena nekako dobaulja do metroa.
Onda na scenu stupa
bezimeni lik (Considine) sa zalizanom kosom i opasnim nacističkim
tetovažama. Svađa se u teretani sa istetoviranim klincem –
pozerom. Zatim odlazi kod Pakistanaca u kuću i prihvata posao da
pronađe njihovu kćerku koja je “osramotila porodicu i pobegla”.
On prihvata i to počinje da liči na neprincipijelni savez između
dve grupe konzervativaca. Upušta se u istragu i prvo “cedi”
njenog ljubavnika Tanvira, koji kaže da je sve veze sa devojkom
prekinuo, ali da mu nije jasno zašto je njen brat unajmio nekog
drugog. Kasim je psihopata, zatucani religiozni fanatik koji ne
priznaje građansko društvo i – policajac.
Sledeća sekvenca
otkriva malo više okolnosti i tako do polovine filma, kada film
kreće u hronološkom redosledu. Ovakva struktura flashbacka za
flashbackom čini se u prvo vreme konfuznom, a gledaocu nije baš
najjasniji sled događaja. Isto tako je intrigantna i poziva nas na
veoma pažljivo i koncentrisano gledanje. Otkrivamo pozadine junaka,
njihove priče i kulture. Američki kritičari to nisu baš najbolje
razumeli, automatski trpajući film u žanr socijalne drame, pa im
kasniji aspekti noira, trilera potrage i osvete nisu delovali
uverljivo. Moj utisak je suprotan, kada se konačno stabilizira i
postane koherentan, Honour postaje iz kadra u kadar sve bolji
film.
Glavna priča je
dovoljno moćna da nas drži zakovanima za ekran, a obilje
pozadinskih detalja je ne guši, nego samo obogaćuje. Scena u baru,
gde bezimeni lovac na glave jede slaninu i pije pivo ne bi li
sablaznio Kasima, apsolutno je legendarna. Drugi detalji vezani za
sve češće incidente u Britaniji u kojima stradaju muslimanske
devojke i žene zarad porodične časti deluju malo propovednički,
ali su na mestu. Tema je velika i bitna, a problemi nerešivi, što
ne znači da ih ne treba ispostavljati kroz filmove. Primera radi,
britanski tabloidi su se bavili navodnom aferom oko Clooneyeve nove
verenice rodom iz Bejruta koja je, navodno, već obećana nekom
drugom, pa sada rizikuje život. Hollywoodski glumac je čak i
zapretio tužbom.
Istina, završni
obračun je pomalo klišeiziran, kao i koncept bezimenog opasnog tipa
koji je rešio da promeni stare nazore i povuče se iz prljavog
posla. Jedan Kasimov monolog je isto potpuni višak i objašnjava
tada već jasne stvari. Međutim, to su sve stvari od sekundarnog
značaja i tipične za film neiskusnog autora, a Khanu je ovo
dugometražni prvenac. Čak je i konfuzni početak sasvim legitiman,
ali pitanje je da li se to baš tako moralo izvesti. Od polovine
nadalje, Honour je sasvim konkretan film.
Glumci su apsolutno
uverljivi. Lik Kasima je možda malo nerealan, jer je logično
pretpostaviti da britanska policija neće angažovati konzervativnog
muslimana koji svoje zakone pretpostavlja državnim, ali Faraz Ayub
ga igra sigurno i uverljivo. Harvey Virdi je jeziva kao “mater
familias” i pored nje don Corleone i tetovirani Rusi iz Eastern
Promises mogu samo da se sklone u kut. Paddy Considine uspeva da
ostvari ulogu tipičnog grubijana umornog od prljavog života, čoveka
kojem je dosta svega i kojem više nisu ostali ideali, samo malo
ljudskosti. Glavna zvezda ovog filma je Aiysha Hart koja uspeva da
nam sa minimalno patetike približi jednu ne tako običnu ženu u
nevolji čiji je jedini greh bio verovanje u slobodu izbora.
Film se završava
karticom da se u svetu, prema podacima Ujedinjenih Nacija, na
godišnjem nivou dogodi oko 5.000 ubistava iz časti. Žrtve su
najčešće žene koje su se ogrešile o religijske ili kastinske
norme. Neki delovi sveta su jednostavno zaostali i propisuju zakone
stare po nekoliko hiljada godina. Njima je nevinost svetinja, njima
su ugovoreni brakovi normalni. Ako krenemo sa liberalne pozicije, oni
imaju legitimno pravo da u svojoj zemlji rade kako misle da treba.
Problem nastaje kada oni svoja pravila donesu u neke druge,
naprednije zemlje. Nije pristojno, politički korektno, a ni ljudski
da im zatiremo običaje i prisiljavamo ih na integraciju, ali opet ne
možemo da pustimo da se krše naši zakoni, rodna prava i prava na
slobodan izbor. Honour je film koji će nam baciti svetlo na
tu dilemu, pričajući pre svega jednu potresnu priču za koju nismo
sigurni da se nije dogodila ili da se neće dogoditi. Honour
tu priču priča na jedan zanimljiv način i zbog toga dobija moju
preporuku.
No comments:
Post a Comment