2013.
Scenario i režija:
Ragnar Bragason
Uloge: Thorbjorg Helga Thorgilsdottir, Ingvar Eggert Sigurðsson, Sveinn Ólafur Gunnarsson
Kažu fanatični
metalci: “Ko je nekad bio metalac, taj nikad i nije bio metalac”.
Kao klincu, to mi se činio kao u redu stav, odabereš nekakav stil
života, jebiga, i držiš se toga. Slušaš određenu muziku,
oblačiš se na određeni način, usvajaš određene stavove,
kulturu, religiju (ili negaciju iste, svejedno) i to ti se čini
logičnim. Onda u nekom trenutku razviješ i drugačije interese,
upoznaš još malo sveta oko sebe i shvatiš da je fanatični pristup
sranje.
Nekada sam puno slušao
metal, tako se oblačio i tako baljezgao. I sada ponekad poslušam
nešto muzike, ponekad čak odem na neku svirku ili ozbiljniji
koncert. Ali sve je manje vremena za to, a nekad mi se jednostavno ne
da. Ali kada se pojavi nekakav “metalski film”, pa još ako je iz
neke opskurne kinematografije, poput islandske, i još se zove
Metalhead, osećam se obaveznim prema “starom sebi” da ga
pogledam.
Autor filma Ragnar
Bragason je jedno od većih imena islandske kinematografije,
relativno redovan gost eminentnih festivala i kritičari mu
predviđaju internacionalnu karijeru, čak Hollywood i ozbiljne
budžete sa kojima već raspolaže njegov zemljak Baltasar Kormakur.
Budimo iskreni, Island ima sasvim pristojnu kinematografiju, ali zbog
objektivnih ograničenja (ipak je to nacija od kakvih 300.000 ljudi,
od kojih polovina živi u glavnom gradu), islandski filmovi su
najčešće od “art” sorte, filmovi najčešće skromnih budžeta,
snimani za internacionalnu festivalsku publiku. Metalhead je takav
film, što ima svojih prednosti, ali i nedostataka.
Prvo i osnovno
razočaranje, Metalhead je drama o međuljudskim odnosima
kakvih se snima na tone u manjim kinematografijama i koje su najčešće
zaglavljene na marginama festivala. “Setting” je jedno polu-pusto
selo od nekoliko kuća sa pripadajućim velikim farmama, jedne crkve
i jedne krčme. Okidač za zaplet se događa gotovo bez ekspozicije,
već u drugoj sceni, kada mala Hera posmatra pogibiju svog starijeg
brata heavijanera u doista čudnoj nesreći na traktoru. Nemogavši
da se izbori sa gubitkom i tugom, Hera polako preuzima ličnost svog
brata, njegovu odeću i muziku (kako u glasnom slušanju, tako i u
sviranju) i sve podiže na novi nivo. Ona pijanči, ne uspeva da
sačuva posao, fura “corpse paint” krade traktore susedima i
pravi slična sranja, a neka od njih nisu nimalo naivna i dečija.
Sredina je gleda sa neodobravanjem, a razumevanje ne nalazi ni kod
kuće, pošto roditelji imaju svaki svoj pristup u nošenju sa
tragedijom. Hera će ipak podršku naći na mestu gde se najmanje
nada – od novog, mladog popa u selu.
Ono što film vadi iz
sivila tipičnih festivalskih dramica su povremeni ispadi crnog
humora, manje ili više centriranim oko glavne junakinje i njenih
pizdarija. Mlada glumica Thora Bjorg Helga ima nimalo lak zadatak da
svoju ulogu odigra bez klizanja u patetiku ili karikaturu i u tome
uspeva i izaziva simpatije i empatiju kod gledalaca. U tome joj dosta
pomaže Ragnar Bragason, kako svojim čvrstim, iako ne baš
inventivnim scenarijem, tako i sigurnom režijom i čestim promenama
u tempu filma. Ostatak epizodnih likova su razrađeni i uverljivi, a
iskusni islandski glumci ih igraju vešto i sa merom, tako da
Metalhead liči na jednu životnu (i provincijalnu) priču
kakvu smo sigurno već videli na filmu, ako ne i čuli u životu.
Ono u čemu Metalhead
pada kao film je što metal muziku češće koristi kao soundtrack i
tipičan “freak” milje. Metalhead nije nimalo “metalski”
film i to ga čini nekako bezukusnim. Zamenite muziku u filmu sa,
recimo, punkom i dobićete utisak da gledate islandsku verziju Out
of The Blue (Dennis Hopper, 1980). Sam soundtrack sadrži
pristojan broj numera, ali se jedna od njih (Megadethov Symphony
of Destruction) ponavlja do iznemoglosti, bez obzira što ne
korespondira sa vremenom radnje filma. Radnja je, naime, smeštena u
rane 90-te, a Megadethov hit je ipak nešto novijeg datuma.
Ta činjenica nije
nikako presudna i primetiće je samo neko ko je makar nekad bio
metalac, ali ona govori više o autoru filma nego što se to na prvi
pogled čini. Ona prosto pokazuje da Ragnar Bragason nikad nije bio
metalac, da metal ne razume i da ga metal ne zanima. A to je upravo
ono zbog čega je Metalhead tipski film: nije dovoljno
“metalski”.
No comments:
Post a Comment