2013.
režija: Erik Poppe
scenario: Erik Poppe,
Harald Rosenlow-Eeg, Kristen Sheridan
uloge: Juliette
Binoche, Nikolaj Coster-Waldau
U poslednje vreme nam
iz Skandinavije dolaze razni trileri, od akcionih pa do špijunskih i
političkih. Možda smo malo zaboravili, ali skandinavski film je
nekada bio sinonim za teške, umetničke drame koje se dosta često
odvijaju u unutarnjim svetovima svojih protagonista. Negde između ta
dva puta stoji autorski rad Erika Poppea. On se bavi modernom dramom,
onom koja tretira obične, svakodnevne probleme običnih ili
neobičnih ljudi. Hawaii, Oslo (2004) je hyperlink priča o
željama i snovima običnih mladih ljudi u Oslu, a Troubled Water
(2008) o reintegraciji bivšeg robijaša u život. A Thousand
Times Good Night je njegov prvi film na engleskom jeziku,
snimljen u norveško-švedsko-irskoj koprodukciji i sa
internacionalnim glumcima.
U pitanju je priča o
jednoj ne tako običnoj ženi, britanskoj ratnoj foto-reporterki
Rebecci (Binoche). Prvo je vidimo kako prati žensku terorističku
ćeliju u Afganistanu na obredu pripreme jedne od njih na
samoubilački bombaški napad, a posle toga prati njihov odlazak u
akciju. Kombi biva zaustavljen na kontrolnom punktu, bomba pukne
neplanirano rano, a Rebecca za dlaku izbegne smrt. Kada se delimično
oporavi, kod kuće joj muž Marcus (Coster-Waldau) da ultimatum: ili
će bataliti te ratne igre, ili će morati da napusti kuću i dve
kćerke, jer ni on ni starija kćerka ne mogu više da podnesu brigu
iz dana u dan šta će se njoj desiti na poslu.
Rebeccin odnos sa
kćerkama takođe nije bajan. Mlađa ne kapira mnogo toga, ali kapira
da nešto ne štima između njenih roditelja. Starija sa jedne strane
majci zamera što zapostavlja dom i familiju radi posla, dok joj se
sa druge strane divi što je jedina koja brine za neka mesta na koja
su drugi zaboravili. Njihova zajednička poseta izbegličkom kampu u
Keniji će biti prilika da se njih dve ponovo zbliže. Rebeccin šef
tvrdi da je situacija bezbedna, ali neplanirani sled događaja će
gurnuti Rebeccu u još veći jaz sa porodicom, ostaviti traume na
njenoj kćerki i generalno joj učiniti život nepodnošljivim.
Tempo filma je spor i
uglavnom se ništa ne događa, ali zato svedočimo kako Rebecca
gradualno propada boreći sa dilemom. Nije to samo pitanje posla ili
familije, to je pitanje da li ona želi podrediti sebe nekom drugom
ili želi podrediti druge sebi. Ona je “war junkie”, a to nije
baš hvale vredna i društveno prihvaćena karakteristika, posebno za
ženu.
Priča se čini običnom
i nekoliko puta ispričanom. Doduše, retko smo imali priliku da je
čujemo iz ženske perspektive, ali to vrlo malo menja na stvari.
Uspešnost ovog filma zavisi od dramaturgije, ritma i od glumaca.
Dramaturgija je pogođena solidno. Ritam se ubrzava na tri
akcentovana mesta, na početku, u sredini i na kraju, a sa ritmom
raste i emotivni naboj. Gluma je perfektna. Nikolaj Coster-Waldau je
odličan kao odgovorni muž i otac u senci svoje žene i vrlo nam je
lako da se saživimo s njim. Juliete Binoche je jedna od najboljih i
najkarakternijih svetskih glumica i vidi se da živi za izazov sa
kompleksnim likovima. Kao Rebecca je apsolutno briljantna i zbog nje
je ova rizična drama vredna gledanja, iako se na momente čini
praznjikavom i nedorečenom. Preporuka za sve ljubitelje psiholoških
ogleda na filmu.
No comments:
Post a Comment