2013
režija: Jonathan
Glazer
scenario: Jonathan
Glazer, Walter Campbell (po romanu Michela Fabera)
uloge: Scarlett
Johansson, Jeremy McWilliams
Pojavi se tako s
vremena na vreme neki film koji udara u mozak i ne izlazi iz glave,
koji je tako pažljivo osmišljen, znalački realiziran, koji jednaku
pažnju posvećuje stilu i supstanci. Za takve filmove često kažemo
da su ispred svog vremena i moguće je zamisliti da će tek sa neke
vremenske distance naići na razumevanje kritike i publike. Takav
film je Under The Skin, najnoviji uradak Jonathana Glazera,
reditelja foršpana i muzičkih spotova, ali i veoma uticajnog
filmaša koji je za 14 godina snimio samo tri filma. (Ali kakva tri
filma: jedan od najboljih gangsterskih filmova u novije vreme Sexy
Beast, veoma tripozni Birth i sad Under The Skin)
Sa jedne strane, to je film koji sa vremenom dobija na razumevanju i
kojeg treba odgledati možda nekoliko puta i otkriti sloj po sloj. Sa
druge strane, to je, pak, toliko retro film da deluje kao posveta
nekim filmskim idolima i neiscrpnim temama. Pomislite na Lyncha i
Jodorowskog iz 70-ih, te Antonionijevu teskobu i Kubrickovu tehničku
veštinu.
Publika na premijeri u
Veneciji je dočekala film na nož, nije ga shvatila, ali se
verovatno uplašila. Prve kritike su bile očajne, da bi se kasnije
stvorila pozitivna atmosfera koja je dopustila da Under The Skin
postane omanji arthouse hit. Tome je nedvosmisleno pomogao i podatak
sa erotskog portala Mr Skin: ovo je prva zvanična golišava
uloga Scarlett Johansson i to kakva – full frontal, pa je film
privukao i publiku šiljokurana. Oni su se možda malo i razočarali,
jer su morali da presede više od sat vremena i gledaju veoma stilski
upeglani i eliptični art film da videli ono po šta su izvorno
došli.
U pitanju je relativno
labava adaptacija kultnog istoimenog satiričnog romana Michela
Fabera. Ovo je jedan od retkih filmova u kojem je čitanje izvornog
romana spoiler i to one loše vrste koja okreće naša očekivanja u
drugom smeru, suprotnom od onoga na šta se film fokusira. Roman je
mnogo elaboriraniji i objašnjeniji, zaokružen, dok je film dosta
“dreamy”, eliptičan i sa nekoliko otvorenih krajeva koji se
mogu, ali i ne moraju povezati. Moj predlog za redosled “konzumacije”
je prvo film, pa tek onda roman.
Under The Skin
se žanrovski da odrediti između horora, trilera i SF-a sa podlogom
ozbiljne drame. U pitanju je sveprožimajuća studija o konzumerizmu,
seksualnosti, društvu i ljudskosti koja ne koristi jednostavne
trikove kako bi nas terala da razmišljamo, nego nas prosto uvlači u
svoju gustu i neprijatnu atmosferu i usmerava nam pažnju. Priče tu
ima, ona je, doduše, spora i polako se odvija, ali ona je tu od
sekundarnog značaja. Prepustite se atmosferi i dozvolite da vas film
vodi i da upravlja vašom perspektivom.
Bezimena žena
(Johansson) vežba govor kao kod logopeda. Čovek na motoru
(McWilliams) skuplja leš iz jarka i trpa ga u teretni prostor belog
kombija. U potpunoj belini žena skida odeću sa druge verzije same
sebe. Kasnije seda za volan kombija i vozi se ulicama Glasgowa i
njegove periferije pitajući muškarce za pravac. Ona govori sa BBC
engleskim akcentom, oni joj odgovaraju na tvrdom škotskom. Ona
govori izuzetno malo, ali uglavnom nesuvislo, pita o opštim stvarima
i deluje kao da se svemu čudi ili da makar proučava. Samce poziva u
kombi i oni tada bivaju poslednji put viđeni među živima. Njihova
sledeća destinacija je mračna soba sa uglačanim podom preko kojeg
ona hoda unatraške izvodeći striptiz, a oni u njega upadaju kao u
živo blato, hipnotisani njenom lepotom.
Mi ceo film posmatramo
iz njene perspektive i jasno nam je od početka da ona nije sa ovog
sveta, otud toliko proučavanja. Ona je na misiji, kao i njen partner
koji se tačno pojavljuje kad njoj zatreba i sa kojim verovatno
telepatski komunicira. Ne znamo kakvoj i ne znamo zašto i otkud, od
svih mesta, baš u Škotskoj. To nam ne smeta da pratimo njen razvoj
i njena saznanja i upoznavanja sa ljudskošću. Nekima će se ovaj
film učiniti kao nekakav novi manifest radikalnog feminizma, jer
glorifikuje serijskog ubicu u telu prelepe žene koja lovi muškarce
vođene seksualnim apetitom jedva zamaskiranim u minimum manira.
Možda je to tako, ali (kao muškarac) ne vidim šta je loše u tome.
Ti i takvi napaljeni majmuni zaslužuju da se udave u živom blatu,
ako ni zbog čega drugog, onda zato što su pioniri instantnosti kao
načina života.
Nakon polovine film
skreće sa teritorije “serial killer flicka” i postaje dosta
introspektivniji i filozofskiji kao studija ljudskosti. Žena se
vezuje na svoje telo, svoju masku, upoznaje se sa tim telom i počinje
da ga oseća. Postaje ranjiva. Od lovca postaje lovina.
Film se razvijao 10
godina, scenario je prošao kroz barem 4 verzije, pa nije ni čudo da
je svaki detalj promišljen do konca. Scenario je primer genijalne
ekonomičnosti: u njemu nema ničega što opterećuje priču ili što
bi bilo teško izvedivo snimiti. Sveden je, skoro pa škrt, na samo
potrebno i dovoljno, kako u domenu spore i difuzne priče o
samospoznaji, tako i u domenu dijaloga. Blagog pojma imamo samo o
jednom liku, ostali se pojavljuju jednom ili tek nekoliko puta, često
bez ikakve podloge i objašnjenja.
Izbor glavne glumice
graniči sa genijalnim. Istina, Scarlett nije baš najbolja glumica
današnjice, ali je svakako jedna od poslednjih “femmes fatales”
koja zrači potisnutim emocijama i hladnom lepotom, udaljena,
misteriozna i nedostupna žena kojoj je nemoguće reći “ne”.
Njen glumački raspon je više nego dovoljan, gotovo idealan, za taj
blagi, jedva vidljivi luk u razvoju lika od tihog predatora do
ranjive žene same na svetu.
Ostali glumci su
amateri, dosta često snimani skrivenom kamerom bez svog znanja. Taj
“reality” manir stoji u sjajnoj kombinaciji sa utilitarnim,
finansijski nezahtevnim “shaky-cam” veriteom i u sjajnom
kontrastu sa apstraktnim scenama koje vrište od stilizacije i
vizuelnih efekata. U filmu postoji jedna scena u kojoj Scarlett
Johansson pada na sred ulice, a slučajni prolaznici joj pomažu da
se pridigne. Svetski trač mediji su naseli i objavili paparazzo
fotke, dok nije otkriveno da je pad namerno izveden. Pomagači,
pretpostavljamo, nisu imali pojma da pomažu slavnoj glumici. Ni
gomila statista s kojima se ona upušta u praznoglave razgovore
verovatno nisu imali pojma da razgovaraju baš sa Scarlett, iako je,
i pored crne perike i nekoliko zdravih, realnih kilograma više, nije
bilo teško prepoznati. Možda to govori o ignoranciji današnjeg
vremena...
Under The Skin
je tako eliptičan, a tako kompletan film. Promišljen je, ali nije
ni namerno tripozan, kao što nije ni sažvakan. Ne potcenjuje
gledaoce i odmeren je. Svaki detalj je na svom mestu, uključujući i
soundtrack koji je dovoljno sugestivan, a opet ne služi kao spoiler
za naredne kadrove. Retko se dešava da je film tako “artsy”, a
tako komunikativan. Skoro pa savršen film o tome šta znači postati
i biti čovek. Ili žena.
No comments:
Post a Comment