2014.
scenario i režija: Joe
Swanberg
uloge: Anna Kendrick,
Melanie Lynskey, Joe Swanberg, Lena Dunham, Mark Webber, Jude
Swanberg
Aha, opet mumblecore...
Pa dobro. To je stil za relativno usku, ali zato vernu publiku,
prednost mu je što se relativno lako, brzo i jeftino snima, pa
frikovi poput Joea Swanberga mogu da izbacuju po nekoliko filmova
godišnje bez prevelike pompe i frke. Ako ništa drugo, Swanberg bar
povremeno traži od profesionalnih glumaca da glume na drugačiji
način i da se potrude da se opuste, kao i da snima na različitim,
ne baš previše obrabljenim lokacijama, poput Chicaga.
Swanberg je izuzetno
plodan autor i jedini u svom umetničkom kružoku za kojeg mumblecore
nije dovršena dogma, nego okvir za improvizaciju na kojem se stalno
radi. Swanberg se igra sa žanrovima (mumblecore prirodno ide uz
indie dramu o svakodnevnim problemima svakodnevnih belih i
boljestojećih ljudi), kvalitetom produkcije i većim glumačkim
imenima. Ti eksperimenti ne moraju biti uspešni, bitno je da ih ima.
Žanrovi, barem oni klasični, zahtevaju određenu dramaturgiju, a
mumblecore u velikoj meri negira scenario kao koncept. Slično je i
sa glumačkim zvezdama, naviklim da glume na drugačiji način, sa
manje slobode i improvizacije.
Happy Christmas
u tom smislu dosta odskače od ostalih Swanbergovih filmova, jer je
istovremeno i potpuno uspešan eksperiment i potpuno veran osnovama
mumblecore pokreta. Uspešan je jer je fokusiran od početka do kraja
i kao film i kao eksperiment. Kao film ima svoju radnju, razradu
likova i pogodan žanr porodične komedije-dramice nalik na praznične
filmove. Svaki spoljni detalj je promišljen od početka do kraja, od
božićne jelke koja stoju u kutu, preko ukrasa koji kuću u kojoj se
većina radnje odvija čine hipsterskim rajem, do potpuno genijalno
uređenog podruma koji podseća na pacifički tropski bar iz perioda
neposredno posle Drugog svetskog rata. Stilski je Happy Christmas
čvrsto ukotvljen u okviru mumblecore estetike, sa zrnastom
fotografijom na 16 mm traci, kamerom iz ruke i nešto malo šuma u
tonu (manje nego inače). Fokus eksperimenta je na poznate i
relativno tražene glumce od kojih se traži ležerna gluma i
improvizacija, a Swanberg je i sam tu da im pomogne, čak je doveo i
dvogodišnjeg sina koji nije sposoban ni za šta drugo nego za
improvizaciju.
Dakle, priča se vrti
oko Jenny (Kendrick), tipične predstavnice ove naše nesrećne
generacije koja odbija da odraste jer u spoljnom svetu vlada kriza.
Jenny se upravo raskantala sa frajerom i rešila je da promeni
okolinu, pa dolazi kod brata u Chicago u jednu neodređeno dugu
posetu. Njen brat Jeff (Joe Swanberg) je oženjen sa Kelly (Lynskey)
i imaju dvogodišnjeg sina (Jude Swanberg). Oni žive u normalnoj,
udobnoj kućici u kojoj se ipak poštuju neka pravila. Jenny na njih
nominalno pristaje, ali se već prve večeri krajnje neodgovorno
napije na žurci sa svojom prijateljicom Carson (Dunham). Sutradan ne
useva da se probudi da pričuva malog, ali na scenu stupa dovoljno na
vreme da upozna Kevina (Webber), momka koji čuva klinca, a
istovremeno je diler trave i noise muzičar (ah taj liberalni odgoj).
Posle klimavog početka,
Jenny će pozitivno uticati na život svog brata i njegove žene, a i
oni na njen. Oni će od nje naučiti kako da se opuste, nasuprot
socijalnoj normi po kojoj sa prvim detetom mora da prestane sva
zabava u životu. Jeff će tako krišom pušiti travu i postajati sve
romantičniji prema Kelly, dok će Kelly pokušavati da vrati
samopouzdanje i samouverenost glede svog izgleda i privlačnosti.
Neću odavati detalje, ali Jenny ima i plan i za to, a to uključuje
i Carson. Verujte mi na reč, urnebesno je. Jenny će, sa druge
strane, pokušati (ne nužno i uspeti) da bude bolja i odgovornija
iliti manje sebična osoba.
Happy Christmas
je jedan od onih univerzalno simpatičnih filmova u kojima se svako
može promaći. Scenario je dovoljno čvrsto uokviren, ima glavu i
rep, početak i kraj. Likovi su isto tako razrađeni, a glumci imaju
i dovoljno slobode i nešto smernica u improvizaciji. Kad nema
Swanberga u kadru da daje takt i povede ostale u improvizaciju, tu je
Mark Webber koji je sličan štos sa dvogodišnjim sinom izveo u svom
dosta neobičnom filmu The End of Love. Melanie Lynskey
pokazuje da je sjajna glumica kojoj je samo spletom okolnosti izmakla
svetska slava koju je ostvarila njena zemljakinja i koleginica iz
Heavenly Creatures Kate Winslet. Lena Dunham (serija The
Girls) unosi svoju hektičnu i neobuzdanu energiju, priča 300 na
sat i uglavnom govori gluposti. Anna Kendrick je jedina bila pod
nekakvim rizikom da neće izvesti svoju višedimenzionalnu ulogu kako
treba, ali taj rizik je neopravdan. Anna Kendrick je dobra glumica i
već je igrala uloge derištadi, bilo one starmale, bilo one nezrele.
Njena sposobnost da istovremeno bude i “classy” i “trashy” je
fascinantna, a u ovom filmu je iskorištena u potpunosti.
Jedino što me zbunjuje
kod Happy Christmas je njegov tajming. Ovakvi, praznični
filmovi se tempiraju za sezonu praznika, nikako ne na leto. Ali kad
je već svašta isprobao i ostao živ, zašto Swanberg ne bi izbacio
božićni film usred leta. Iskreno, ne smeta puno. Likove poput
Jenny, Jeffa i Kelly možete sresti leti jednako kao i zimi. Da,
toliko su životni.
No comments:
Post a Comment