tekst objavljen na www.fak.hr
2013.
scenario i režija:
Steven Knight
uloga: Tom Hardy
Izgleda da je postalo
moderno raditi minimalističke eksperimente na filmu, filmske
monodrame, šta već. Tako smo imali Sandru Bullock u svemiru
(Gravity), dečaka i tigra na splavu (The Life of Pi),
Roberta Redforda na moru (All Is Lost) i Paula Walkera u
bolnici usred uragana (Hours). U pitanju su filmovi različitih
budžeta, ambicija, dometa, pa i uspešnosti, ali zajedničke su im
dve stvari: premisa je krajnje jednostavna i u potpunosti zavise od
glumca.
Znate za onu izreku da
je neki glumac toliko dobar da biste mogli da ga gledate kako čita
telefonski imenik. Locke ima sličnu premisu: frajer vozi po
autocesti i sve vreme telefonira. Fora je u tome da je Tom Hardy
toliko dobar glumac da nam niti jednog momenta nije dosadno dok ga
gledamo kako to radi.
Njegov Ivan Locke je
neobičan, jedinstven i potpuno zaokružen filmski lik. On je
građevinski inženjer, precizan, metodičan, odgovoran i ima sve
isplanirano unapred. Sposoban je da se snađe u novonastalim
okolnostima. Govori tiho, gotovo nikad ne podiže glas, čak i kad
njegov sagovornik pizdi na njega. I na privatnom planu je takav,
korektan suprug, dobar otac, a njegova jedina očita mana je da mu je
stalo više do zgrada koje gradi nego do svojih najbližih. Međutim,
Ivan je pre nekoliko meseci napravio grešku zbog koje ove noći mora
da se vozi od Birminghama do Londona, grešku koja će iz temelja
promeniti njegov sređeni život.
Greška je u tome da je
samo jednom prevario ženu i da je to rezultiralo time da je napravio
dete ženi koju jedva poznaje. Etičan kakav je, Locke je rešen da
uradi časnu stvar, po cenu toga da izgubi i porodicu i posao. Usput
se bori sa svojim kosturima iz ormara, sa duhom pokojnog oca, govnara
koji ga nikad nije priznao i nikad nije igrao ulogu u njegovom
životu.
Kako je skoro ceo film,
sa izuzetkom uvodnih kadrova, smešten u auto, sa samim jednim likom
kojeg gledamo dok vozi i telefonira, sve saznajemo iz njegovih
telefonskih razgovora sa drugima kojima samo čujemo glasove.
Njegovom šefu nije jasno zašto Ivan jednostavno ne laže da se
razboleo, kada već ne može da prisustvuje najvažnijem događaju u
karijeri. Ivanov podređeni pizdi zbog toga što je ogromno breme
odgovornosti palo na njegova leđa, a za šta očito nije spreman.
Ivanova žena prolazi kroz sve faze suočavanja sa neočekivanim
stresom, od neverice, preko besa i depresije do otvorenog
neprijateljstva. Njegovim klincima je žao što nije došao da sa
njima gleda važnu utakmicu, ali jedino što zapravo žele je da se
njihov tata vrati doma. Na kraju, tu je i njegova “ljubavnica”,
sekretarica, stara “miss” koja prvi put rađa (sa komplikacijama,
naravno) u 40-i-nešto godina, nesigurna u sebe i sa potrebom da neko
bude pored nje.
Hardijeva gluma je
savršena i to je razlog zašto uspevamo da progutamo tog nerealno
moralnog čoveka kao što je Locke, čoveka toliko opsednutog
ispravnim da je spreman sve žrtvovati. Ali za ovakav film, gluma je
samo početak. Locke nije statičan film i ne deluje skučeno, bez
obzira što se dešava u autu i oko auta. Kamera Harisa Zambarloukosa
je dinamična, često menja uglove, hvata detalje i široke totale,
izlazi u eksterijer i daje kompletnu sliku situacije. Montaža je
vešta i dinamična, muzička podgloga nenametljiva.
Steven Knight je poznat
kao pouzdan i kvalitetan scenarist (Dirty Pretty Things,
Eastern Promises), iako ponekad odlazi u štanc manje
kvalitetnih radova (Closed Circuit). Nedavno je debitovao sa
režijom nešto ambicioznijeg, ali ipak samo akcionog krimića sa
Jasonom Stathamom Redemption. Locke je njegov drugi film.
Produkcijski i režijski je savršen, snimljen sa nevelikim
sredstvima i samo za 8 dana, dok scenario prolazi kroz nekoliko ne
baš potrebnih opštih mesta. Ivanovi razgovori samog sa sobom (sa
duhom mrtvog oca) su čisti višak, a ni “payoff” na kraju nije
onoliko dobar koliko bismo očekivali.
I pored toga, Locke je
najinovativniji minimalistički film u poslednje vreme i svakako
jedan od onih kojima je mesto u obaveznoj filmskoj lektiri. Toliko je
dobar da se opasno približava nivou My Dinner With Andre
(Louis Malle, 1982), genijalnom filmu u kojem dvojica umetnika sede u
restoranu i razgovaraju. Čista genijalština.
No comments:
Post a Comment