2014.
scenario i režija:
Ivan Kavanagh
uloge: Rupert Evans,
Antonia Campbell-Hughes, Steve Oram, Hannah Hoekstra, Kelly Byrne,
Callum Heath
Scenarista i reditelj
Ivan Kavanagh ima iskustva sa različitim filmskim izrazima u nimalo
prijatnim finansijskim uslovima. Već je snimio 4 filma po svom
sistemu štapa i kanapa, po dve drame i horora. Reklo bi se da ova
dva žanra imaju samo jednu zajedničku osobinu: moguće je
realizovati relativno jeftino, jer drame ne iziskuju specijalne
efekte, a u hororu jeftini efekti dodaju jednu trash low-fi patinu.
The Canal je
film sa kojim će se Kavanagh probiti iz zonske lige irskih
indie/trash filmova (neki od njegovih filmova imaju budžete od po
10.000 €, što je lova koju bi mogao da nakrpi prosečan student na
nekoj balkanskoj privatnoj akademiji) u ipak malo viši filmski rang,
onaj koji podrazumeva festivale (makar specijalizovane) i kritiku
(makar specijalizovanu ili “web-based”, poput vašeg iskrenog
filmskog kritičara). U pitanju je veoma atmosferičan i morbidan
spoj dramskih, trilerskih i horor klišea koji od prvobitne sporosti
dobija na dinamici i završava se u krešendu nasilja, govana, krvi i
paranoje.
Zaplet je prilično
prozaičan. David (Evans) je kukavni arhivar filmskog materijala koji
živi u senci svoje uspešne yuppie žene (Hoekstra). Jedino
zadovoljstvo mu pričinjava njihov simpatični sin (Heath). Kada
slučajno pogleda nekakav snimak svoje kuće iz prošlosti i otkrije
da je ona bila poprište groznih ubistava i jednog samoubistva, a
istovremeno pretpostavi da ga žena vara sa kolegom, David će pasti
na dosta niske grane. Kada njegova žena nastane, na scenu će
stupiti detektiv McNamara (Oram) i tretirati ga po svim pravilima
“hitchcockovskog” familijarnog trilera: ljubomorni muž je prvi
osumnjičeni, mada je sumnjivo kako takav tužan prizor kao što je
David može da skupi muda, ubije i raskomada ženu. Uostalom, bez
tela nema ni dokaza... Uporedo sa tim, David upada u paranoju po
pitanju svoje kuće i duhova koji žive u njenim starinskim, debelim
zidovima. U tu svrhu, on stalno snima pomoću “vintage” opreme
koju diže s posla, bojeći se za sebe i za svoga sina.
Duhovi, prikaze i
utvare mogu biti elementi šoka, ali jednako tako i klasični aparati
zapleta, pa i poprilično standardna simbolika. Film je u prve dve
trećine veoma natrpan klišeima, dok je istovremeno spor i
atmosferičan. Znamo da se neće na tome završiti, i da se neće
završiti normalno, upravo zbog te atmosfere koja će površnijim
kritičarima zaličiti na Lyncha. Lynch nema veze s tim, Kavanagh
nije preterano darežljiv ni u bojama, ni u kutevima, njegov svaki
kadar deluje nihilistički prezrivo, pre nego uvrnuto ili šokantno.
Elementi horora su prisutni gotovo od početka, ali se većinom svode
na najjeftiniji “jump scare”. Jedan takav uspešan moment je
negde na polovini filma. Reći ću samo kamera i lap-top.
Kada se misterija manje
ili više otkrije, kada se ispostavi ono na šta smo od početka
sumnjali, The Canal uleće u frenetičnu jurnjavu po kući,
kanalizaciji i javnim toaletima, mestima odvratnim, mračnim,
prljavim i gadnim. Kulminacija je ujedno i vrhunac režijske veštine
u filmu, a ne samo vrhunac drame u jednostavno zamišljenom, ali
čvrstom scenariju. Čak ni dekrešendo posle toga i još nekoliko
veoma očekivanih “prepada” ne deluju loše i nelogično, sve ima
atmosferu mučnine posle solidne vožnje u luna-parku.
Ono što The Canal
čini boljim filmom od samo pristojne žanrovske igrarije su
poigravanja sa likovima i gotovo idealan “casting” manje poznatih
britanskih, irskih i holandskih glumaca. David kao lik je muška
(in)verzija žene na rubu nervnog sloma. Evans ga igra sa merom, u
njegovoj interpretaciji on je šonjav, ali sa jednom skrivenom
unutarnjom snagom i odlučnošću. Štos sa takvim likom je što je
on malo čudan još i pre početka klizanja u ludilo. Znamo kuda
njegov život ide, znamo da je kanal njegova sudbina, ali nam, nekim
čudom, uglavnom ne smeta da se vozimo zajedno s njim kroz veoma
hrabro i drsko otvorene prizore mraka, zla, ludila i gadosti.
No comments:
Post a Comment