2014.
režija: Jim Mickle
scenario: Nick Damici,
Jim Mickle (po romanu Joea R. Landsdalea)
uloge: Michael C. Hall,
Sam Shepard, Don Johnson, Vinessa Shaw, Nick Damici, Wyatt Russell
Počnimo od čiste
faktografije: Cold in July je krvavi i uvrnuti miks neo-noira iz
80-ih, što je nimalo suptilno podvučeno izborom muzike i vizuelnim
detaljima – automobilima, nameštajem i frizurama, i u poslednje
vreme popularnog “backwoods” osvetničkog filma. Predstavite sebi
u glavi No Country for Old Men i zamenite mudrost ili mudrovanje
Cormaca McCarthija sa klasičnim “mužjačkim” osvetničkim
pristupom nalik na filmove Waltera Hilla.
Joe R. Landsdale, autor
izvornog istoimenog romana, legenda je teksaškog pulpa i
ekranizacija prosto mora ići u tom smeru. Sa druge strane, Jim
Mickle i Nick Damici su uhodani autorski dvojac koji se proslavio na
visceralnim hororima sa inteligentnim i relevantnim podtekstom punim,
i to se vidi, naročito u uvodnim kadrovima Cold in July. Potkrepljen
inteligentnim humorom, film nas nagrađuje vizuelno ispoliranim
nasiljem, akcijom i lokvama krvi.
Red je reći ponešto i
o radnji, ali tu sam u problemu. Film prati neprekinuti, ali zato
neočekivani sled događaja, te zavisi od dva prilično ekstremna
“plot twista” negde oko polovine filma, pa se izlažem riziku da
se previše izlajem. U svakom slučaju, od početka znamo da se nešto
čudno zbiva. Pristojan čovek i brižni otac Rich Dane (Hall) se
budi usred noći kada čuje da neko rovari u prizemlju njegove kuće.
Ne razmišljajući ni o čemu drugom osim o zaštiti svoje žene
(Shaw) i malog sina, on juri dole sa pištoljem u ruci i ubija
provalnika na mestu. Krv i mozak nesrećnog provalnika uhvaćenog na
delu se razlivaju po kičastom kauču, kičastim tapetama i kičastoj
slici na zidu. Dolazi policija, pravi zapisnik i poziva Richa da da
zvaničnu izjavu. Od svega toga se ne treba dogoditi ništa posebno,
samoodbrana je bila čista kao suza.
Frka nastaje kada
policajci otkriju identitet provalnika. Nesrećnik se zvao Freddy
Russel, bio je zlikovac od pamtiveka, ali ima zajebanog oca,
kriminalca po imenu Ben (Shepard), koji baš tog dana izlazi na
uslovnu slobodu. Ben pronalazi Richa i pristupa mu sa polu-otvorenim
pretnjama kroz nonšalantan stav. Nedugo zatim provaljuje u njegovu
kuću, dvaput. Mickle tu vešto koristi klasičan “jump scare”
efekat iz horora.
Sve vodi u smeru
klasičnog južnjačkog osvetničkog trilera, dok policija nekako ne
uhvati Bena i reši da mu, mimo bilo kakve procedure, smesti nesreću
sa alkoholom i spavanjem na pruzi. Shvativši da to nikako nije u
redu, a i da ubijeni provalnik nimalo ne liči na Freddija, Rich
spasava Bena i njih dvojica nakon početnog nepoverenja formiraju
neočekivani savez da otkriju ko ih radi na majmune i zašto. U tu
svrhu im se priključuje i Benov ratni drug iz korejskih dana, a sada
privatni detektiv sa nepogrešivim kičastim scenskim nastupom Jim
Bob (Johnson). Njih dvojica otkrivaju zaveru u kojoj se u neizvesnim
ulogama pojavljuju lokalna policija, FBI, južnjačka mafija i
proizvođači “snuff” filmova.
Prvi obrat je suviše
zgodan, i zbog toga malo verovatan, ali probavljiv. Nakon usporavanja
tempa, klasične istrage i muškog “bondinga”, koji bi drugde bio
dosadan, ali ovde je neverovatno simpatičan zbog sjajnih i sposobnih
glumaca kojima njihove uloge potpuno prirodno leže (Michael C. Hall
kao “dexterovski” miran i povučen tip sposoban na svašta kako
bi zaštitio sebe i bližnje, Sam Shepard kao gruba južnjačka
sirovina sa prekom naravi i strogim moralnim kodeksom i Don Johnson
kao cirkuska varijanta privatnog detektiva – seljačine).
Drugi obrat, međutim,
preti da uništi ceo film, jer motivacija glavnog lika izlazi
naglavačke kroz prozor sa samo jednim odgovorom na jednostavno
pitanje. Pitanje je: “Koga sam ja onda kojeg vraga ubio?”, a
odgovor: “To bih i ja voleo znati.” Iako tu prestaje svaka
dodirna tačka sa realnošću i uverljivošću, film se isplati
pogledati do kraja. Zbog akcije, nasilja, šoka i posvećenosti
detaljima koji su Micklova najjača strana.
Kada smo kod detalja,
muzika je neprocenjiva. Elektronski soundtrack iz off-a se čini kao
jeftina kopija Jean-Michel Jarrea, dok se sa radija čuju ljigavi
country-western hitovi i još ljigaviji cock-rock. Frizure su isto
vrhunske, Michael C. Hall fura neku verziju “fudbalerke” i
pripadajuće brčiće i izgleda smešno i jadno u istom trenutku,
posebno uparen sa svojim automobilom, ogromnom karavančinom sa
ukrasima u boji drveta. Zaista, 80-te su vreme najgore moguće
idiotske mode. Pomenimo i još nekoliko detalja vezanih za dekadu
koji u filmu dobijaju svoje zaslužene uloge, video-rekorder u koji
se kaseta ubacuje odozgo, kompjuterski monitor na kojem je više
plastične površine nego stakla i telefon u Jim Bobovom super-kič
crvenom “cadillacu” ukrašenom teksaškim rogovima i tablicom
“red bitch”, koji nikad ne radi kako treba.
Sve u svemu, Cold in
July je više nego zanimljiv film, napet, nasilan, vizuelno
atraktivan sa visoko-estetiziranom fotografijom, uvrnut i pun
savršeno uklopljenih detalja koji ne guše film. Njegova
neuverljivost ga ne čini neverovatno dobrim filmom sa dometom poput
No Country for Old Men, koji mu je žanrovski blizak, ali se Cold in
July ne trudi biti nešto drugo nego simpatična pulp-noir zabava sa
primesom američke vukojebine 80-ih. Zbog svoje lakoće je toliko
igriv da nam ništa više od toga i ne treba.
No comments:
Post a Comment