2014.
scenario i režija:
Till Kleinert
uloge: Michel Diercks,
Pit Bukowski
Ima tome petnaestak
godina, na jednom lokalnom beogradskom kanalu su vrteli manje ili
više opskurne filmove, uglavnom iz “art” niše. A neke od njih
su vrteli skoro pa besomučno, ili su kuburili sa fundusom ili su
urednici prosto te filmove forsirali iz nekog već svojeg razloga.
Jedan od tih filmova je bila i jedna japanska ljubavna priča čiji
sam naslov zaboravio, ali se distinktivno sećam da je skoro cela
bila smeštena u okviru samurajskog kampa za obuku i da je jedini
ženski lik bila neka kurva koja se posle pet minuta na filmu povukla
neobavljenog posla. Priznajem da sam ostao u velikoj meri zapanjen
filmom, posebno odsustvom radnje u istom, te da nisam baš shvatio
šta su umetnici hteli reći. Video sam jedino gay samuraje koji
razgovaraju, razgovaraju i razgovaraju bog te pita o čemu. Film je
postao predmet sprdnje u nekom mom društvu, gay samuraji su prosto
bili previše čudan koncept za nas.
Za razliku od
(zahvaljujući mojem slabom pamćenju) za sada bezimenog japanskog
filma, nemački Der Samurai nije film u kojem gay samuraji
toroču do iznemoglosti, nego je film u kojem frajer koji pokušava
da liči na Umu Thurman u Kill Bill katanom kolje meštane
zabitog (i homofobnog) nemačkog sela. Kapa dole za svežinu
koncepta, ali valja li to čemu?
Priča je, što se
mehanike tiče, poprilično standardna. Glavni lik je lokalni seoski
pandur Jakob (Diercks), mladić finih manira koji se brine o
dobrobiti celog sela, a slobodno vreme provodi negujući svoju
bolesnu baku. U selu vlada panika od vukova koji na sve strane
razvlače đubre, napadaju stoku i kućne ljubimce. Jakob ima
prilično proaktivnu zen ideju da ostavlja vreće sa mesom u šumi,
ne bi li vukovi zaobilazili selo.
Na njegovu žalost,
njegova okolina nema baš puno razumevanja za njega. Zezaju ga kolege
sa posla, a i banda lokalnih baraba na motorima. Jakob im je previše
čudan, povučen, verovatno devac ili ne-daj-bože peder. Stvari se
komplikuju jedne večeri kada Jakob iz nekog već razloga dobije
poveći paket na kućnu adresu, a onda i telefonski poziv da paket
dostavi na tu-i-tu adresu. Na adresi ga čeka frajer u haljini i
posle višesmislenog dijaloga koji zbunjuje i Jakoba, a i nas
gledaoce, kreće krvava jurnjava kroz noć. Samuraj (Bukowski) kolje
sve što stigne iz razloga koji se “podrazumevaju”, a on neće da
nam otkrije koji su to razlozi. Kada nije na putu klanja, Samuraj
jede sirovo meso, uništava imovinu, trči sa vukovima... Jakob
pokušava da ga na tom putu zaustavi, ali mu uglavnom ne ide. Jedan
od razloga je, pretpostavljam, i morbidna privlačnost koju oseća
prema ludoj trandži ili makar razumevanje za samurajski put osvete
katanom.
Tu se donekle mogu
složiti sa Jakobom. Pederska osveta homofobima i zalupanim
seljačinama je generalno super ideja i, važno, do sada ne baš
mnogo trošena na filmu. Ali pitanje je da li je to samo pederska
osveta ili reditelj pokušava da nam poruči i nešto drugo. Mehanika
priče koja prevazilazi granice “nightmare logica” je standardna,
neke asocijacije su previše očite, druge pa premalo. Moguće je da
je simbolika pobacana nehajno po filmu, a moguće je da to nije
simbolika nego slučajno nabacane kosti koje ćemo mi, gledaoci i
tumači glodati tražeći nekakvo blago.
Sa svojih 80 i nešto
minuta koliko traje, Der Samurai se kreće od napornog do
furioznog i nazad. Uglavnom, to je “two man show”, epizodni
likovi najčešće služe da poginu ili makar da budu istraumirani
svim tim krvavim i freaky dešavanjima. Der Samurai sa krvlju,
ludilom i nasiljem ne okoliša, ali retko-kad uspeva da bude
koherentan i konkretan. Prvi problem je budžet, ovo je skoro pa
studentski film, a drugi je i ta neka nesigurnost ima li film poruku
ili ne. Michel Diercks i Pit Bukowski u glavnim ulogama film čine
gledljivim, iako uvrnutim iskustvom, a njihova međusobna igra moći
je možda i najjača komponenta filma. Jasan je uticaj japanskog
“gore” filma, očita asocijacija mi je drag-samurajski šoker The
Flowers of Flesh and Blood, ali pitanje je koliko je to novo,
inovativno i, na kraju krajeva, ima li to smisla. Ja nisam prava
osoba da na to odgovorim, to mora odgovoriti svako za sebe.
No comments:
Post a Comment