2014.
režija: Michael Berry
scenario: Michael
Berry, Louis Moulinet
uloge: Ed Harris, Eva
Longoria, Michael Pena, Amy Madigan, Seth Adkins, Evan Adrian,
Michelle Rios, Marilyn Rising, Michael Ray Escamilla
Američko-meksička
granica. Nepregledna pustara. Rančevi, konji i kauboji sa puškama.
Neki tolerantni, a neki jako zadrti. Sa druge strane, Meksikanci.
Neki vredni i pristojni, drugi lenji i skloni muljanju. Većinom
siromašni i u potrazi za boljim životom preko granice. Jedan
incident na privatnom ranču na američkoj strani granice će
presudno uticati na živote nekoliko ljudi sa obe strane
granice među svetovima.
Frontera je film
o imigraciji i imigrantima, ali nije u pitanju ni politički pamflet
ni puka moralistička propoved. U filmu političkog stava ima samo u
pozadini likova, kao što sentimentalnosti ima samo gde je ona
neophodna. Frontera ostaje na mikro-planu, priča nekoliko
povezanih veoma lokalnih priča, bez ideje da napravi generalizaciju
i pokaže bilo šta nalik na širu sliku. Tehnika kojom to postiže
se može nazvati hyperlinkom, ali, za razliku od hyperlink klasika
kao što su Crash (2005) ili Traffic (2000), uski
kontekst Fronteru dovodi više na teritoriju Lone Star (1997),
još jednog “prekograničnog” trilera. Ovo je priča o običnim
ljudima u neobičnoj situaciji koja je na trenutke drama, a na
trenutke triler u “settingu” u poslednje vreme aktuelnog
neo-westerna.
Nakon ekspozicije
Frontera ne gubi mnogo vremena da nas baci u žarište radnje. Vredni
radnik Miguel (Pena) i njegov blentavi kompanjon Jose (Escamilla)
ilegalno pređu granicu u potrazi za poslom, ali do prve civilizacije
imaju još dan hoda preko prostranog ranča. Vlasnci tog ranča su
šerif u penziji Roy (Harris) i njegova žena Livy (Madigan). Ona ima
ritual jutarnjeg jahanja i na svojoj stazi naleti na Miguela i Josea.
Pošto im ne može dati posao i krov nad glavom, dobra kakva je, da
im malo vode i prostirku za spavanje i pokuša otići svojim putem.
Međutim, njih troje nisu sami na ranču. Tu su i trojica veselih
vandala kojima je dosadilo da pucaju u kaktuse i saobraćajne znake
(ipak smo u pustari jugozapada, nema puno stvari za raditi), pa su
smislili provod da pucaju na ilegalce, koliko da ih preplaše i
spraše ih nazad preko granice. Puška pukne, konj se propne, Livy
padne i udari glavom u kamen. Na mesto događaja pristiže Roy i vidi
Miguela kako stoji iznad Livy sa konjskim uzdama u ruci i sve deluje
kao da je bitanga napala nesretnu ženu u nameri da joj otme konja.
Policija je sasvim
zadovoljna sa tom pričom i u odbeglim Meksikancima pronalazi
savršene žrtvene jarce. Nekoliko dana kasnije, njih dvojica završe
u pritvoru, gde im je deportacija najmanji problem. Miguelova žena
Paulina (Longoria) plaća krijumčare kako bi je prebacili preko
granice, ne bi li nekako pomogla mužu. Istovremeno, Roy nije
zadovoljan sa objašnjenjem, pošto su i Miguel i Jose bili
nenaoružani, a pucnji koji su ga i isterali iz kuće ostaju
misterija. Uz to, priče njih dvojice su dovoljno konzistentne da bi
se ispitale, što policija odbija da učini.
Od tada priča ide u
dva glavna smera, prati Roya u njegovoj usamljenoj “kaubojskoj”
istrazi i prepirkama sa policijom, Paulinu kroz socijalnu dramu sa
opakim krijumčarima, a u nešto manjoj meri i klince kako se bore sa
savešću pošto su napravili veliko sranje. Radnja je relativno
predvidljiva, gledaocima nije ostavljena nikakva dilema oko incidenta
koji je poslužio kao okidač, i oslanja se na nekoliko oprobanih
trikova. Obrati, iako predvidljivi, pogađaju prave tonove. Za to su
posebno bitne dve scene. U jednoj agentica za nekretnine i njene
mušterije pronalaze grupu izgladnelih polu-golih ilegalaca u jednoj
garaži u predgrađu Phoenixa i oni panično istrčavaju na svetlo
dana. Ta scena je i vrhunac socijalne drame u filmu. Drugi obrat je
na samom kraju filma, i u pitanju je jedan od najklasičnijih
trikova.
Predvidljivost radnje
ne smeta mnogo. Razlog za to su veoma razrađeni i uverljivi likovi
koji nisu samo manekeni za određenu grupu, određeno mišljenje i
određeni stav. Meksikanci govore na španskom, a ne na lošem
engleskom, publici se ne podilazi i ne vređa inteligencija: moraju
da čitaju titlove.
Uverljivosti likova
doprinose više nego sposobni glumci u ulogama koje im stoje kao
salivene. Amy Madigan ima vrlo malo vremena na ekranu, ali ga koristi
sjajno, svaki njen potez je nepogrešiv. Michael Pena je veoma
uverljiv kao očajni imigrant koji je, uprkos svemu, očuvao svoj
moralni kompas i radnu etiku. Seth Adkins i Evan Adrian su odlični
kao predstavnici moderne, dokone generacije koja toliko ne zna šta
će sa sobom da im je svaka glupost dobrodošla. Među njihovim
likovima postoje ne tako suptilne razlike, jer Sean (Adkins) ipak ima
malo savesti, dok se Brad (Adrian) oslanja samo na instinkt za
samoodržanje. Televizijska glumica Eva Longoria (Desperate
Housewives) je prijatno iznenađenje u jednoj od retkih filmskih
uloga, i to još na španskom. Njen portret “prave” očajne
domaćice, žene i majke je uverljiv i emotivni je vrhunac filma.
Priznajem, bio sam malo
skeptičan prema Edu Harrisu. U poslednje vreme on iz sve snage
forsira westerne ili barem western tip lika. Većinom su u pitanju
promašaji, poput tupave Appaloose (2005) i apsolutno očajnog
Sweetwatera (2013). Ovde je, međutim, pravi izbor za glavnu
ulogu: njegov Roy je čvrst i pristojan čovek starog kova, nikako
karikatura naivnosti. Nimalo nije loše, pritom, što mu kaubojski
šešir, konj i revolver stoje kao saliveni. Western ugođaju, pored
Harrisa kao glumca i Roya kao lika, doprinosi fotografija Joela
Ransoma, sa obiljem širokih pejzaža američke i meksičke divljine.
Frontera je više
nego solidan film. Sa čvrstim scenarijem, napetom montažom i veštom
režijom drži pažnju na nekoliko aspekata problema imigranata.
Frontera se čini još i kao bolje ostvarenje ako se uzme u
obzir da je ovo debitantski film Michaela Berrija i prvi scenario
Louisa Moulineta. Možda je slika prikazana u Fronteri veoma
uska, ali film nema naročitih ambicija da bude ultimativno delo o
imigraciji i imigrantima. Stalno pod punom kontrolom, pažljivo
osmišljen i veoma kompetentno izveden, pre svega od strane glumaca,
Frontera je sasvim dobar film.
No comments:
Post a Comment