2013.
režija: David M.
Rosenthal
scenario: Matthew F.
Jones (prema svom romanu)
uloge: Sam Rockwell,
William H. Macy, Ted Levine, Kelly Reilly, Jason Isaacs, Joe
Anderson, Jeffrey Wright, Ophelia Lovibond, Amy Sloan, W. Earl Brown
A Single Shot je
jednostavno loš film. Loše je osmišljen, loše napisan, loše
pripremljen i loše izveden. Kao i John (Rockwell), glavni lik ovog
ruralnog noir filma, i autorska ekipa je donela sve moguće pogrešne
odluke i snimila pogrešan film koji je pre toga možda imao
minimalnu šansu da bude solidan. Pošto je scenarista adaptirao svoj
roman, najveći deo krivice se može pripisati njemu, ali daleko od
toga da je Rosenthal oslobođen svog dela. U intervjuima reditelj
ističe da su njegovi uzori Malick, Kurosawa, Kubrick i Coeni, ali
ništa od njihovih neupitnih kvaliteta se ne vidi u ovom filmu, osim
najpovršnijih mogućih citata Coena, od okidača za radnju (glavni
lik prisvoji nečiji prljavi novac i uleti u nevolje kao u No
Country For Old Men), do Williama H. Macyja koji nešto mulja
(Fargo).
Početak je dramaturški
kliše, frajer u krivolovu slučajno upuca devojku koja je zalutala u
šumu, leš sakrije u naizgled napuštenom cargo kontejneru, gde
pronađe i koferčić pun novca. Prvo pravilo noira bi glasilo: “ako
nađeš sumnjivu lovu, ostavi je gde si je našao i beži koliko te
noge nose”. Ipak John odluči da lovu zadrži, angažuje advokata
(Macy) kako bi spasio brak sa Jess (Reilly), koja ga je napustila i
sa sobom uzela njihovog sina. Ubrzo John počinje da dobija
telefonske pretnje, prvo nastrada njegov pas, zatim i prozorsko okno
na prikolici u kojoj živi. Za petama su mu vlasnici novca, ali John
ne zna tačno ko: je li to Hen (Anderson) ili možda jezivi posetilac
Waylon (Isaacs). Johnovi poznanici i prijatelji možda znaju nešto o
celom sranju u koje se upleo, ipak je to mala sredina u kojoj je
špijanje i tračanje učestali hobi, ali se otkriće čuva za treći
čin.
David M. Rosenthal je
preuzeo rizik uzdajući se u dugu ekspoziciju, očekivan zaplet i kup
likova sa različitim namerama, da bi pripremio teren za treći čin
koji bi morao biti dramatičan obračun između Johna i gomile
baraba. Neretko taj pristup uspeva, ali ovde ne, jer je ponovljen
nebrojeno puta, očekivan i providan. Na nivou priče nema ničeg
originalnog, izvorni roman je jednodimenzionalni palp, atmosfera se
kreće u okvirima Winter's Bone i A Simple Plan, u
prvom planu su siromaštvo i veoma zapletena socijalna dinamika, ali
ovde ta rustičnost deluje usiljeno i trapavo izvedeno.
Žene u filmu su
objekti, ili prosto nerazvijeni likovi, ali to nije ništa novo za
noir. Kelly Reilly kao da želi da ubaci još koju dimenziju u svoj
lik i otkači ga od “prekipelo mi je” i “ja hoću život, bolji
život” teritorije, ali za to prosto nema mesta. Za Abigail
(Lovibond) se vidi da će poslužiti samo kao sredstvo pritiska na
Johna od trenutka kada se prvi put pojavi i pokaže malo iskrenog
interesa za njega.
Ni muški epizodni
likovi nisu razvijeni. Simonovo (Wright) pijano mumlanje je na
granici nepodnošljivog, posebno kao okidač za treći čin kada on
izlaje veoma opasnu tajnu kao da je počinio relativno sitan
prekršaj. Waylon ne ide dalje od sadiste, Hen od narkomana, a
obojica čine tandem tipičnih ruralnih kriminalaca. Macy kao advokat
Pitt deluje kao kolekcija seoskog trasha (paralizirana ruka, karirano
odelo i jeftina perika) i deluje previše “folksy” da bi bio
uverljiv. Jedino je Puffy (Brown) relativno uverljiv kao gazda lokala
koji je svestan da ima lošu hranu, ali ne želi da pored toga ima
neljubazno osoblje i stalni pičvajz na radnom mestu.
Onda bi glavni lik
morao da bude jak taman toliko koliko su ostali slabi. Pa baš i ne,
jer je i John već viđen filmski lik, jednostavan siromašan tip
koji je završio na dnu i pokušava da se sa dna izvuče. Nemamo neku
potrebu da navijamo za njega, osim zbog činjenice da je manje glup i
da manje hoće da zajebe od ostalih likova. Istini za volju, Rockwell
ga igra gotovo genijalno, od pogurenog držanja do tihog mrmljavog
glasa, i pokazuje i snalažljivost i odlučnost istovremeno sa
strahom. Rockwella smo uglavnom gledali u komičnim ulogama, čak i u
ozbiljnim filmovima, njegovi likovi su imali kitnjastu komičnu crtu,
ali ovde je zapanjujuće “low key”, njegova gluma je lagano
utišana i on pokušava da izvuče šta može i svog lika, iako to
nije dovoljno za spas filma.
Da bi se uverili u to
koliko je ovaj film pogrešan, evo nekoliko trivijalija. Većina
glumačke postave su Britanci, koji pokušavaju da govore generičkim
južnjačkim akcentom, što im ne uspeva (začudo, nema Stephena
Moyera koji bi to izveo bez po muke kao u onoj vampirskoj trash
seriji). Na stranu što klasičan južnjački akcenat ne odgovara
pejzažu, jer je film snimljen u okolini Vancouvera. Fotografija je
donekle pogođena, ali muzika je potpuno van osnovnog tona filma, a
posebno je iritantna pri kraju, kada se oslanja isključivo na
“shredding” po gudačkoj sekciji, kao u crno-belim hororima.
A Single Shot je
film koji ne bih preporučion nikome. Neoriginalan je, nevešto
sklepan iz elemenata drugih filmova, sa mlakim klimaksom i šumom
plitkih likova, na kraju krajeva i dosadan. Ne bih ga preporučio čak
ni gledanje iz radoznalosti za fanove noira ili ruralnih filmova, jer
ima toliko boljih. Ne isplati se gubiti vreme na ovakvo đubre.
No comments:
Post a Comment