2013.
režija: Logan Miller
scenario: Andrew
McKenzie, Logan Miller, Noah Miller
uloge: Ed Harris,
January Jones, Jason Isaacs, Eduardo Noriega, Amy Madigan
Vreme westerna je
uglavnom prošlo. Od nastanka Hollywooda služili su kao nastavak
mitologije novim sredstvima, kao ultimativne priče o dobru i zlu,
zatim kao žanrovski okvir za reviziju istorije od mitološki
upamćene prema činjenično zasnovanoj, da bi završili samo kao
grafički okvir za ljudske priče veće od života. Dobijali su
westerni nove dodatke i različite pristupe od različitih autora, od
Leonea do Tarantina, čak je i Gore Verbinsky pokušao da svoju
piratsku formulu presadi na Divlji Zapad. Uspesi novijih westerna su
različiti, ali filmovi ne ostaju predugo u pamćenju.
Ipak, svako malo se
pojave neki novi westerni, staromodni, moderni ili postmoderni, pa se
može reći da će žanr preživeti. Preživeo je nedotupavnu
Apaloosu (2008), a preživeće i bledunjavi Sweetwater.
Zanimljivo, u oba Ed Harris igra vodeće uloge...
Ovde imamo papazjaniju
western i ne-western žanrovskih motiva, možda citate drugih
filmova, a možda grozomorno podražavanje. Imamo udovicu na putu
osvete (Jones), ekscentričnog šerifa (Harris) koji dolazi u od Boga
zaboravljeni gradić da bi učinio uslugu guverneru i jednako
ekscentričnog negativca, samozvanog proroka mnogoženca (Isaacs)
koji nekako stoji na vrhu lanca ishrane u toj rupi od mesta. Imamo i
lokalnu floru i faunu, bankara lopova i trgovca perverznjaka. Imamo i
tri relativno nedužne žrtve koje ginu na ili pri početku. Sve to
ukalupljeno u atraktivnu fotografiju. U prvom planu ipak ostaje veoma
neinventivna priča koja se završava predvidljivim anti-klimaksom od
obračuna.
Ovoliku dozu
generičnosti nisam već neko vreme video na filmu i pravo je pitanje
kako je Sweetwater uopšte ušao u distribuciju, a nije odmah
završio na već poslovičnim policama benzinske pumpe. Ne mogu da
uperim prstom šta od čega manje valja. Da li su to pompezni
dijalozi? Da li je to šerifova preterana ekscentričnost, taj trik
toliko puta upotrebljen da je postao dosadan? Da li je to
bezizražajnost glavne glumice uparen sa bezizražajnim likom koji je
dobila? Da li su to fore sa početka filma koje su “urnebesne”,
kao kada Sarah, glavna junakinja, trgovcu voajeru izbije oko
kišobranom, ili prorokove govorancije kada ubije dvojicu
putnika-namernika, ili šerifov dolazak u grad kada prebije
prethodnog šerifa-lenjštinu u stilu koji podseća na kečere?
Mogu reći da su fore
donekle zabavne koliko su glupe: prosto sam čekao kada će uleteti
nova fora i zaseniti prethodnu, ali većina ih je nabijena na
početku. Kako film odmiče, zanimljiva glupost se polako pretvara u
generičku, ili pokušaj da se ponovi prethodni štos. Na takve
gluposti se publika u drive-in bioskopima slatko smejala, ali od tada
su prošle mnoge godine i za očekivati je od autora da izmisle nešto
novo, pa makar bilo i glupavo.
Problem sa Sweetwaterom
je što adute, koliko god jadni bili, otkriva prerano, a priča je
toliko providna i toliko puta ispričana da bi se ovakav film ljudski
pratio. Kad upoznamo likove, sa priličnom sigurnošću znamo kako će
koji od njih završiti. Sveštenik kao ultimativni negativac malo
odskače od drugih western negativaca, lud je kao struja, pohlepan,
loše se skriva, razmetljiv je, ali sa druge strane obrazovan i
sposoban da se makar na kratko uprostoji. Popovi uglavnom nisu
služili kao negativci u westernu, i kad jesu bili su manje očiti
prevaranti. Problem sa ovim partikularnim prorokom koji gaji
rasističke ideje i ponaša se na tragu vođa opskurnih mormonskih
sekti je taj što ničim nije objašnjeno kako on održava status
velikog gazde. Problem sa šerifom je što je lud kao Brandov lik u
The Missouri Breaks, a ponaša se skoro kao Rooster Cogburn
kod braće Coen. Ed Harris je karakterni glumac i trudi se da makar
izvedba bude originalna, ali lik je užasno napisan. January Jones i
Eduardo Noriega imaju nešto hemije kao par, ali kada on pogine, ona
je svedena na osvetnicu a nema dovoljno znanja i moći da tu ulogu
izvede kako treba.
I pored svega,
Sweetwater je film koji možete bez griže savesti pogledati.
Koliko god da je glup, nije uvredljiv, iako se približava tome. Ima
kvalitete trashy westerna, gledljiv je, ali nepamtljiv. Stoga ga, u
odsustvu boljih naslova, preporučujem vernoj western publici makar
za kratkotrajno lečenje nostalgije za starim, dobrim kaubojcima.
No comments:
Post a Comment