2013.
scenario i režija: Randy Moore
uloge: Roy Abramsohn, Elena Schuber, Lee
Armstrong, Alison Lees-Taylor
To što je ovaj film snimljen kako je već
snimljen i što je ušao u distribuciju nakon festivalske turneje je
vać pravo malo čudo. Escape From Tomorrow je redak primerak,
verovatno prvi potpuno uspešan, igranog filma koji je snimljen
potpuno gerilski, na lokaciji za koju ekipa nije imala dozvolu.
Njegova “meta” je Disney korporacija, lokacija je floridski
Disney World, na tapetu su i familijarne vrednosti i potrošačko
društvo. Izvedba je polu-amaterska, kamera ručna, fotografija u
crno-beloj boji uz “disneyevski” soundtrack koji samo doliva ulje
na vatru.
Gluma je na relativno amaterskom nivou, u centru
priče je jedan lik, sa nekoliko sporednih i dvoje dece i svi su
manje ili više arhetipi. Scenario je solidan, više intrigantan i
inteligentan nego tehnički i dramaturški vešt, mehanika filma se
oslanja na zastarelu psihoanalitičku teoriju o potiskivanju i
“nightmare logic”. Vidljivi su tragovi “pozajmljivanja” od
nekih etabliranijih autora poput Gilliama, Lyncha i Cormana. Ako bi
se mogao opisati jednom rečju, to bi bila subverzija.
U centru priče je Jim (Abramsohn), porodični
čovek i prototip američkog šmokljana bez previše mašte koji je
izabrao Disney World kao destinaciju za porodični odmor sa gunđavom
ženom Emily (Schuber) i dvoje male dece. U prvoj sceni on stoji na
balkonu hotelske sobe i razgovara preko telefona sa svojim šefom
koji ga otpušta iz nerazjašnjenih (i za priču nebitnih) razloga.
Kada već počinje tako, još ga i sin iz čiste malicioznosti
zaključa na balkonu. Ništa zato, njih četvoro se spremaju i odlaze
na poslednji dan odmora u zabavni park. Putuju monorailom, slikaju se
ispred dvorca i vise na vožnjama. U jednom trenutku Jim počinje da
halucinira i popuštaju mu kočnice. Kada se familija razdvoji, a Jim
ostane sam sa sinom, počinje da prati dve stvarne ili imaginarne
francuske tinejdžerke i čak ubeđuje sina da ode sa njim na nimalo
naivni Space Mountain za koji klinac još nije spreman. Kada Jim i
Emily zamene decu, Jimova košmarna putovanja će se nastaviti sa
kćerkom, a kulminiraće sa upozorenjem medicinske sestre da je u
toku epidemija mačijeg gripa, sukobom sa sablasnim invalidom
(Armstrong) i hipnotičkim seksom sa potpunom ludačom (Lees-Taylor).
Ništa se bolje neće provesti ni u hotelu u vreme popodnevnog
odmora, žena će mu stalno prebacivati da se ne brine dobro za decu
i usput će se poseći na komade stakla od boce koja mu je ispala iz
ruku...
Najgore tek sledi, “nightmare logic” se
nastavlja i stepenuje kako dan odmiče, Jim je sve manje sposoban da
se drži pod elementarnom kontrolom. U jednom trenutku čak i Emily
uviđa da sa tim mestom nešto nije u redu, ali ona sama mu ne može
pomoći. Prema kraju, od “šokantnog” otkrića koje je preuzeto
iz pedesetak godina starih B-filmova i podebljano jeftinim
specijalnim efektima nadalje, sve je jasnije da će Jim pasti kao
žrtva... Nečega...
Escape From Tomorrow je nadvosmisleno
hrabar, lud i uvrnut film koji hrabro gura srednji prst u facu
korporativnoj americi i industrijskoj zabavi. Stvari koje Disney
potiskuje, kao što su seks, krvoproliće, dosada i bes su dovoljno
plitko zakopani da bi svako malo izbili na površinu. Debitant Randy
Moore o tome ima nedvosmislen stav.
Problem je sa tim što on još nije spreman da od
toga napravi potpuno koherentnu i artikuliranu kritiku, pa pribegava
šoku, agitaciji i generičkim rešenjima. U tom smislu, Escape
From Tomorrow se obraća pogrešnoj publici: on neće prosvetliti
i preobratiti Disneyeve fanove i redovne mušterije jer je previše
lud i neujednačen. Kafkijanski zaplet i previše delova koji
naprosto vise i štrče nisu primer zanatski veštog filma. Problem
sa motivacijom drugih gledalaca, onih kojima se Disney ne obraća je
druge prirode: likovi filma su preslabi da bi bili zanimljivi.
Epizodisti nikad ne izlaze iz okvira arhetipa, što nije nužno loše,
ali Emily i posebno Jim imaju toliko malo da nam ponude da nam do
njihovih sudbina baš i nije stalo.
Ako ćemo o svežini nevezanoj za konvencionalne
predstave o kvalitetu, Escape From Tomorrow se jako visoko
kotira među novijim filmovima. Njegovo ludilo stoji nasuprot
kalkulantstvu i nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Gerilsko snimanje i
kobajagi razotkrivanje velike istine o “Zloj Korporaciji” su
jednako efektni i kao štos i kao nešto ozbiljnija insinuacija da sa
današnjim društvom u kome se jedna firma (ili nekoliko njih,
svejedno) ponaša kao da ima monopol na maštu nešto nije u redu.
Čak su i njuške iz Disneya naučile nešto sa
ovim filmom: da se ne isplati vući se po sudovima zbog neovlaštenog
snimanja i da je bolje da Escape From Tomorrow ostane
opskurni, nezavisni i mali film koji ne može napraviti štetu. U
suprotnom, posle sudskog procesa i medijske halabuke, Escape From
Tomorrow bi postao instant klasik. Nije isključeno da će steći
kultni status ili makar status obavezne filmske lektire za buduće
profesionalce u filmskom poslu, ali običnoj publici to neće
značiti. Ona će verovatno podići kredit za odmor u Disneylandu.
No comments:
Post a Comment