2013.
režija: Niels Arden
Oplev
scenario: J. H. Wyman
uloge: Colin Farrell,
Noomi Rapace, Terrence Howard, Dominic Cooper, Isabelle Huppert
Scenarista filma Dead
Man Down, J. H. Wyman, od ranije poznat kao televizijski producent i
“showrunner”, odnosno šef kreativnog tima za određenu seriju,
pred premijeru ovog filma je izjavio kako ne shvata zašto su
scenaristi opsednuti sa “ekonomijom priče”, odnosno da napišu
nešto što zapravo može biti snimljeno, i da u to ubace toliko
narativnih linija koliko se da ispratiti, te da mu se živo jebe za
zanatska pravila. I to se vidi po scenariju za Dead Man Down, koji je
u najmanju ruku blesavo zamišljen i očajno napisan po svim
pravilima zanata i dobrog ukusa. Reditelj filma Niels Arden Oplev
nije baš u prvoj postavi danskog filma, iako je snimio nekoliko
simpatičnih naslova (recimo We Shall Overcome), ipak se ne može
trpati u isti koš sa Refnom, Winterbergom ili Von Trierom. Njegov
najveći uspeh u karijeri je originalna verzija The Girl With The
Dragon Tattoo.
Autorska ekipa obećava
u najboljem slučaju poprilično ošljarski B triler nimalo vredan
gledanja i pamćenja, prolaznu zabavu za jedno veče. A onda treba
pogledati glumačku ekipu. Colin Farrell je glumac sa dobrim osećajem
za izbor uloga i sa sjajnom komunikacijom sa rediteljima, bilo mladim
i ambicioznim (Michael McDonagh), bilo gotovo legendarnim (Terrence
Malick). Noomi Rapace je moguće nova globalna zvezda i originalna
Lisbeth Salander iz Millenium trilogije, koja je od evropske uskočila
u veoma visoku hollywoodsku produkciju. Terrence Howard pod kontrolom
zna da odigra pristojnu ulogu, slično važi i za Dominica Coopera, a
čisto da se cast pojača tu je Isabelle Huppert, direktno posle
uloge u Amour. Glumačka ekipa svakako ukazuje na ambiciju da Dead
Man Down ne bude samo još jedan akcioni triler sa motivima osvete,
nego da bude sasvim originalno delo.
I u tome uspeva, i
pored toga što je scenario zapanjujuće loš. Hajdemo reč-dve o
radnji filma... Victor (Farrell) je kriminalac u usponu koji radi za
Alphonsa (Howard) i uglavnom samuje i krati dane gledajući se preko
prozora sa Beatrice (Rapace), nekada lepuškastom kozmetičarkom koja
je depresivna zbog ožiljaka na licu zadobijenih u saobraćajnoj
nesreći. Beatrice će njega pozvati na sastanak i otkriti tajnu koju
zna o njemu i uceniti ga da joj pomogne. Naime, ona je videla kako je
on ubio nekog tipa u svom stanu (za tipa sa ispostavi da je Paul,
Alphonsov doglavnik) i želi da on ubije tipa koji ju je udario sa
autom i sjebao joj život. Victor nije običan kriminalac i u
Alphonsovoj organizaciji je da bi mu se približio i osvetio za smrt
svoje familije za koju su odgovorni Alphonse i izvesni Albanci.
Victorov problem je i to što mu je za petama Darcy (Cooper), jedan
od inteligentnijih Alphonsovih ljudi, zadužen da otkrije ko je ubio
Paula.
Sama radnja filma
postaje formulična, sa tri akcione scene, jednom pri početku,
jednom u sredini i popriličnim anti-klimaksom od akcije na kraju,
dok se oko likova odmotava klupko zavere i osvete. Film ima sve mane
ošljarskog pisanja, neverovatne intervencije i preokrete u radnji,
jednodimenzionalnu motivaciju likova i kockice u slagalici koji baš
i ne funkcionišu kad se spoje u celinu. Glumci su izvukli najbolje
od priče. Howard i Cooper su uverljivi u svojim ulogama, Farrell je
dovoljno fit za jurnjavu i pucnjavu i deluje sposobno za akcionog
heroja.
Koliko god film bio
osrednji do loš u domenu žanra, na sporednom koloseku se razvija
jedna sjajna ljubavna priča između dvoje uplašenih i skoro
uništenih očajnika, Victora i Beatrice. Ta priča je na momente
nespretna i čak pomalo blamantna za likove, ali ne i za gledaoce, a
njih dvoje i kao glumci, ali i njihovi likovi se izdižu visoko iznad
proseka žanrovskih filmova. Oboje uverljivo nose ranjivost, očaj,
čeličnu volju i integritet kakav se retko viđa. Dok je u trilerima
ljubavna priča nešto čime se u principu popunjava minutaža, a
devojka postaje sredstvo pritiska na heroja, ovde je devojka u
najmanju ruku ravnopravni partner, osoba dovoljno na ivici da bude
ucenjivač, a priča postaje daleko zanimljivija nego osnovni zaplet.
Tek kad utihne buka vidimo prave domete ovog filma, njegovu
poetičnost i snagu. Tu bih nakratko referirao na Drive (Refn, 2011),
koji je isto tako jači kad je sporiji, emotivniji i manje nasilan.
Noomi Rapace je sa
razlogom “the next big thing” u Hollywoodu i šire, a lik
Beatrice je pisan za nju, jer je Beatrice nekoliko godina starija
Lisbeth Salander, bez klinačkog angsta. Colin Farrell je glumac
sposoban za transformacije karaktera čak u jednom filmu. Društvo im
pravi Isabelle Huppert kao Beatricina majka, ćaknuta francuskinja
koja slabo čuje, ali odlično kuha, melje sto na sat i ima “dobar
osećaj” kada je Victor u pitanju.
Pored generičnosti
priče, filmu dosta odmaže i neverovatna pretencioznost u vidu
ubacivanja 3 jezika pored engleskog. Beatrice sa majkom komunicira na
francuskom (trivia: Rapace govori francuski i već je snimla na tom
jeziku), pojavljuju se Albanci koji zaista govore albanski, a povrh
toga je i Victor Mađar, i to relativno svež imigrant, i on sa
rođakom svoje žene i svojim saučesnikom u osveti govori mađarski
sa malo yiddisha. Strani jezici na gomili nisu dobro radili ni u
umetničkijim filmovima, a u trileru su čisto nepotrebni, osim ako
neki deo radnje nije direktno vezan na to (Inside Man kao primer).
Poslednji, ne i najmanji problem je naslov, koji zvuči kao prevod
nekog filma ex-Yu produkcije na engleski. Smrt mrtvog čoveka,
ujebemti!
Kao B film za površnu
zabavu, Dead Man Down je prihvatljiv, i pored bezveznog zapleta i
lošeg scenarija. Kao više od toga, možda bi bio, ali je mnogo jači
po delovima nego u celini. Scenarista bi morao da malo obnovi školsko
gradivo i odustane od klinačkog kurčenja da on može mimo pravila.
Ili bi reditelj sa više referenci lupio šakom o sto i prekrojio
scenario. Sa nešto korekcija, Dead Man Down bi bio više nego dobar
film.
No comments:
Post a Comment