2013.
režija: Anne Fontaine
scenario: Anne
Fontaine, Christopher Hampton
uloge: Naomi Watts,
Robin Wright, Xavier Samuel, James Frecheville, Ben Mendelsohn
Priča kaže sledeće:
Lil (Watts) i Roz (Wright) su prijateljice celi svoj život i odane
su jedna drugoj. Sada su u četrdesetim godinama i svaka od njih ima
sina od nekih dvadeset godina. Lil je udovica i ima Iana (Samuel),
dok je Roz u monotonom braku sa Haroldom (Mendelsohn) i ima sina Toma
(Frecheville). Majke i sinovi uživaju u život u fancy kućama na
plaži u jednom malom, a prijatnom gradiću u Australiji. Dok gledaju
sinove kako surfaju, dive se njihovoj lepoti i bacaju komentare da su
kao mladi bogovi. Istina, ta scena puca od kulta tela i pomalo
podseća na scene iz Miliusovog Big Wednesday (1978). Stvari,
međutim, kreću u blesavom smeru kada momci, inače najbolji
prijatelji, razviju interes svaki za majku onog drugog. Da se ne
foliramo, u pitanju je seksualni interes i ja ih razumem: MILF
(starija, fit i seksualno aktivna žena) je na svoj način poželjna,
jer ima (još uvek) lepotu i (stekla je) integritet. Još kad su
“mame” Naomi Watts i Robin Wright...
Aha, znači, imamo
nešto što se kreće po liniji softcore pornografije, film za pomalo
opskurne kanale u gluvo doba noći? Ne, kamo sreće, jer bi onda
Adore imao dovoljno integriteta i ne bi se folirao da je nešto što
nije. Ostao bi blesavi film o poremećenim i ukrštenim seksualnim vezama koji
dovodi svoje likove u bizarne, neočekivane i pomalo opasne
situacije. Ovo klizi ka teritoriji herc-romana, Barbare Cartland,
sapunskih opera i melodramuljina na bizarnim osnovama. Znate ono,
čežnjivi pogledi u očima i uzdasi umesto “straightforward”
seksa. Da ne bude zabune, imamo nekoliko seksualnih scena,
pritiskanja na zid i jahanja, ali sve je to urađeno “ukusno”,
odnosno bez golotinje. Istina, po pitanju providnosti radnje, nema
neke razlike između pornografije i melodrame.
Naše veselo društvance
tako petlja iz dana u dan, menja odluke, svađa se i miri, dok ne
naleti na nekoliko prilično arbitrarno postavljenih skretnica u
radnji u vidu lepih i dobrih mladih devojaka, ali avaj, požuda za
“pumama” (engl. cougar – izraz za stariju ženu sa fiksacijom
na mlađe muškarce) je prejaka i može uništiti sve na svom putu...
Adore je ekranizacija
novele The Grandmothers nobelovke Doris Lessing i u literaturi
izgleda kompaktnije i jezgrovitije. Kada se neki fenomeni opisuju
isključivo rečima, postoji veća mogućnost varijacija na temu,
širok spektar pristupa. Filmovi se generalno oslanjaju na naraciju,
i za neke teme je potrebno pogoditi i generalni ton i izbalansirati
literarne elemente da bi se dobilo gledljivo delo. Adore tu ne uspeva
ni najmanje. Ton je preozbiljan, dramski i to nikako ne odgovara od
početka do kraja bizarnoj situaciji. Odatle se izvlači i zaključak
da je film ostao u literarnoj dogmi, ređajući slučajne događaje,
pa je jednostavno dosadan. I to je zločin prema sjajnim glumcima
koji tu igraju, svi njihovi postupci se kreću od podglumljivanja do
šmiranja, jer drugačije nije moguće uz tako muljave, nefilmične
dijaloge. Oslanjajući se na deskripciju, autorica nas zasipa sa
jednim te istim detaljima, krupnim kadrovima naboranih lica
sredovečnih žena koja stoje u kontrastu sa njihovim zategnutim
telima, širim kadrovima momaka koji surfaju, slikama idile prirode
koju narušava samo huk vetra i sjajno uređenih kuća. Sve to
ostavlja utisak trivijalnosti tematike, i sve je moguće otpisati kao
sapunicu: problemi dokonih bogataša, bla.
Da stvar bude još
blesavija, Adore je potencijalno dobar film koji je završio u
pogrešnim rukama. Anne Fontaine ima kakvu-takvu karijeru u
francuskom filmu, njen najbolji film je seksualno-socijalna drama
Nathalie... (2003) na tragu Bunuelove Belle de le jour (1964) poznata
i po američkoj re-make verziji Chloe (2009), dok je recentnoj
publici najpoznatiji Coco Before Chanel (2009), nedosoljena
biografska drama o mladosti modne kreatorke. Činjenica da je "oscarovac"
Christopher Hampton zadužen za scenario filmu nije pomogla puno: on
je napravio traljav posao adaptirajući interesantan materijal u
tupljavinu.
Film ponekad nije
fleksibilan medij, neke stvari je moguće uraditi na jedan i jedini
način. Kada je reč o uvrnutim melodramama koje počivaju na
uvrnutim seksualnim odnosima, njih zna da radi samo i jedino Pedro
Almodovar, i u njegovim rukama Adore bi bio dobar film. Ovako
jednostavno nije.
No comments:
Post a Comment