2013.
režija: Mikael
Halfstrom
scenario: Miles
Chapman, Jason Keller
uloge: Sylvester
Stalone, Arnold Schwartzenegger, Jim Caviezel, Vincent D'Onofrio,
Vinnie Jones, Curtis “50 Cent” Jackson, Amy Ryan, Sam Neill
Sva je prilika da je
Escape Plan bio dugo pripreman. To može da bude i dobro i
loše. Dobro je najčešće kada to radi jedna osoba sa kreativnom
kontrolom ili uigrani autorski tandem, i kada on(i) ne pretera(ju) u
razradi i ne ulete u intelektualnu onaniju. Kada to radi više ljudi
koji nisu imali ranije poveznice, onda film ume da izgleda shizoidno.
Posebno kad priča i scenario imaju po više “ruku”. Čini se da
je Escape Plan takav film koji pokušava da igra na mnogo
frontova i na kraju postaje i ostaje zbrka.
Da su se odlučili za
jednu ili dve-tri međusobno komplementarne “žice” koje bi film
povukao, Escape Plan bi bio makar siguran, ako ne i sjajan
akcioni film. Ovde imamo mnogo elemenata koje je skoro nemoguće
složiti u nešto koherentno. Imamo malo autoironija i meta-žanra,
tu i tamo nešto referenci koje bi mogle pobuditi nostalgiju za
zlatnim vremenima akcionih filmova, imamo nešto relativno slabo
osmišljenih referenci na ranije filmove glavnih glumaca, ali i na
akcione klasike (zatvor u ovom filmu izgleda kao kopija zatvora iz
Face/Off, filma koji je planirao da ujedini Slya i Arnija po
prvi put), imamo veoma lenjo napisanu galeriju pomoćnih likova
(sadistički upravnik, njegov omiljeni nasilni stražar, doktor sa
prigovorom savesti, ljigavi partner, kompjuteraš i pomoć iz
spoljnog sveta), imamo nekoliko plot twistova i providno
“objašnjenje” na kraju, i kao šlag na torti, imamo polaznu
tačku koja je levo-liberalna, što je retkost za akcione filmove.
Toliki krš i lom pojmova je teško pospremiti u nešto koherentno,
jer bi većina njih zahtevala samostalni film. Dodajmo na to da je
spajanje dve akcione legende pod stare dane priča koja je već
ispričana pre nekoliko godina sa “over-the-top” serijalom The
Expendables, gde pored Terminatora i Ramba imamo i svu silu
drugih akcionih heroja, mladih i starih, iz prve ili druge lige. I to
čini Escape Plan pomalo besmislenim pokušajem.
Opet, glupo bi bilo
reći da nije zabavan, jer ima tu trashy privlačnost koja bi od
Escape Plan mogla da učini sasvim pristojno grešno
zadovoljstvo. Problem je, međutim, što bi Escape Plan hteo
da bude bolji, smisleniji i pametniji nego što zapravo jeste i što
bi ga to preseravanje moglo koštati bilo kakve privlačnosti.
O čemu se tu zapravo
radi? Ray (Stalone) je stručnjak za sigurnost zatvora. Njegova firma
je izvođač radova za državu na taj način što Raya ubace u strogo
čuvani zatvor pod lažnim identitetom, pa on odatle pobegne i ukaže
na propuste u sigurnosti. Sledeći zadatak koji Ray nerado prihvata,
uprkos upozorenjima prijateljice (Ryan) i kompjuteraša (50 Cent), ga
vodi u veoma tajni privatni zatvor u kome drže najopasnije
teroriste, verske fanatike, gospodare rata i kraljeve droge.
“Začudo”, Rayev ljigavi partner (D'Onofrio). Naručilac posla je
CIA, i sve deluje legitimno, mada previše misteriozno. Kada konačno
završi iza brave, Ray shvati da je izigran, da ne zna gde je i s kim
je zatvoren, da je zatvor poslednji krik tehnologije sa ćelijama od
pleksiglasa i stalnim nadzorom. Ne pomaže ni to što je upravnik
(Caviezel) sadistički nastrojen, kao neka birokratska verzija
Caligule, a stražari maskirani.
Rayu će uz bok stupiti
Emil (Schwartzenegger), austrijski anarhista i zatvorski “trouble
maker” kome je duševna hrana da zajebava zatvorsko osoblje. Oni će
napraviti plan za beg koji prolazi kroz tri faze: izviđanje,
uočavanje rutine i akciju. Posle nekoliko tuča, one-linera i igrica
“u koga je veći” sa upravnikom, negde na pola filma će nam se
razotkriti “velika tajna” kojoj će naši junaci morati da se
prilagode. Tek u poslednjoj trećini vidimo malo akcije, i ona je
uglavnom generička.
Odlaganje akcionih
scena se pokazalo kao jedna od pametnijih odluka, jer film ostavlja
dovoljno vremena glumcima da razviju svoje likove. Stalone je krenuo
svojim ustaljenim putem akcionog intelektualca koji je ujedno i
majstor borilačkih veština i advokat i biznismen i stručnjak za
bez sa ogromnim inženjerskim znanjem. To je čak pomalo iritantno, u
velikoj meri već viđeno kako u zatvorskim, tako i u drugim akcionim
filmovima sa Stallionom. Zato je Guverner potpuno poludeo, oslobodio
se svih stega i produbio pozu akcionog šaljivdžije. On ovde urla,
moli se i psuje na nemačkom, ispaljuje one-linere, i gradi “screen”
personu kakvu dugo nije imao, još od potpuno otkačenog filma Stay
Hungry (1976) u kome kao body builder svira violinu i citira
filozofe. Ako mu uloga u Escape Plan nije uloga života, onda
je vraški blizu.
Ipak, ličnosti dvojice
glavnih glumaca najčešće nisu dovoljne da iznesu celi film, a
otežavajuće okolnosti su trošenje Jima Caviezela u neinventivnoj
ulozi upravnika i krajnje neinventivna upotreba engleske fudbalske
barabe Vinnija Jonesa. D'Onofrio se pokazao kao glumac bez ikakve
konzistencije u izvedbi od sjaja do očaja, a ovde je očajan (kao u
većini čak i boljih filmova), verovatno zbog odsustva veoma stroge
rediteljske kontrole. Amy Ryan je svedena na nekoga ko daje šlagvorte
Staloneu za duhovitosti, a 50 Cent je potpuno neubedljiv kao
kompjuteraš što dokazuje pravilo da nije dovoljno natući naočare
na nos da bi izgledao inteligentno. Sam Neill je karakterni glumac sa
zaista minimalnom ulogom, nedovoljnom da bi joj dao više ličnog
pečata.
Naravno, sa zbrkanim
scenariom zadatak reditelja postaje skoro nemoguć. Halfstrom se
žestoko trudi, ali prosto nije reditelj takvog kalibra da bi mogao
spasiti film. Ovako, film deluje rutinirano, dovoljno vešto i
precizno režiran, tempo je gradiran od početka prema kraju i nismo
zaslepljeni sa prebrzo sečenim kadrovima, pa Escape Plan može
da se gleda sa pola mozga bez većih problema.
Kada bi autori bili
umereni u ambicijama i posvetili se samo nekima od njih, Escape
Plan bi bio zaista dobar akcioni film. Međutim, uz svu tu zbrku
i bujicu ideja, ovo je samo zabavna limunada. Činjenica da su
Stalone i Schwartzenegger u istom filmu i u istim kadrovima bi možda
bila presudna sredinom 90-ih kada su obojica bili u naponu glumačke
snage, ali sada to znači otprilike jednako kao i ponovno okupljanje
Guns n Roses. Kada nešto čekaš kao Chinese Democracy, posle
određenog vremena izgubi smisao.
No comments:
Post a Comment