2013.
scenario i režija:
Kyle Patrick Alvarez (po priči Davida Sedarisa)
uloge: Jonathan Groff,
Corey Stoll, Dale Dickey, Dennis O'Hare, Dean Stockwell
David Sedaris je jedan
od miljenika relativno široke američke publike, pisac, komičar i
radio voditelj. Njegove kratke priče i eseji se objavljuju u velikim
tiražima i doživljavaju po nekoliko izdanja. Formula je
jednostavna: autobiografski motivi, prisustvo ličnog stava, topao i
intelektualni humor na uglavnom opšte, prijemčive teme poput
života, obrazovanja, posla, otkrivanja sopstvene seksualnosti...
C.O.G. je prva
ekranizacija Sedarisove proze, iako je bilo pokušaja i ranije, što
je pisac odbijao. Kyle Alvarez ga je očito “kupio” sa svojim
prvencem Easier With Practice (2009), veoma zrelim indie filmom o
potrazi za sopstvenom dušom. Od Alvareza su očekivanja dosta
visoka, a materijal sveameričkog komičara Sedarisa izgleda
primamljivo. C.O.G. ipak nije tako dobar film.
Određene tipove humora
je teško prenositi sa medija na medij i to je osnovni problem ovog
filma. Da, imaćemo neki osećaj topline za smešne gubitnike, i
bićemo nagrađeni sa nekoliko smehova niskog intenziteta, ali
epizodična struktura filmske priče nastale po motivima zbirke eseja
Naked jednostavno ne radi uvek. Poznavaocima Sedarisovog dela (što
ja, nažalost, nisam) će film verovatno biti zanimljiv u smislu
praćenja ili odmaka od literature, dok je za druge ovo pomalo
nemušti generički indie film o mladom momku u potrazi za samim
sobom.
David (Groff) je sveže
diplomirani profesor japanskog na univerzitetu Yale koji je naseo na
romantičnu predrasudu da je zdravo i pametno da spakuje kofere, uzme
pseudonim Samuel (po Beckettu, valjda), ode na drugi kraj Amerike i
radi obične poslove među običnim ljudima i da će tako naučiti
nešto o životu i sebi. Takav pristup je možda imao smisla za beat
generaciju, posebno za mlade autore koji su dolazili iz nižih
socijalnih slojeva. David nije iz te generacije, niti takvog porekla.
To vidimo po njegovim manirima i pristupu već na početku dok se
vozi u Grayhound autobusu, tom stecištu gubitnika i frikova.
Ništa nije bolje ni na
plantaži jabuka gde se zaposli. Ostatak radnika su Meksikanci,
uglavnom ilegalni imigranti, pritom još dovoljno sveži da ne znaju
ni reč engleskog. Gazda (Stockwell) je posebna priča, neuglađen,
osvetoljubiv i jednostavno govnar. David, odnosno Samuel, će
shvatiti da nema pauze za odmor i čitanje, da se radi od jutra do
mraka, da je cifra od 4 dolara po gajbici i kazna od 1 dolara po
truloj jabuci eksploatatorska. Posebno kad od te priče odustane
njegova bivše devojka Jennifer koja ga je verovatno i nagovorila na
tu romantičnu avanturu i umesto toga ode na letnje zezanje u San
Francisco. David ipak ne može tek tako da se vrati kući, oseća se
neprijatnost u telefonskim razgovorima koje vodi sa majkom...
U seriji relativno
kratkih epizoda David će ući u okršaj sa priprostim i agresivnim
radnicama fabrike za pakovanje jabuka, naleteti na veoma agresivnog
gay kolegu (Stoll), koji je delom prava kaubojčina, a delom
silovatelj iz mračne ulice i na kraju, nemajući kuda, udružiće se
sa ratnim invalidom sa stresnim poremećajem i ispadima besa, lečenim
alkoholičarem koji je pronašao Boga i proizvođačem skupih
kičastih suvenira Jonom (O'Hare) koji će mu držati predavanja o
Bogu i Bibliji, naučiti ga da oblikuje žad i pokušati da od njega
stvori idealnog šegrta. Iz tog segmenta dolazi i naslov filma C.O.G.
iliti Child of God, Božje dete, po brošuri koju Jon deli ljudima i
vabi ih u svoje pomalu uvrnuto tumačenje Biblije.
Sve te avanture imaju
veoma gorak podtekst, jer David je uglađen, obrazovan i inteligentan
čovek okružen intelektualnim lenjštinama i ljudima sitnih i
priprostih ciljeva. Problem je
u njemu koliko i u
njima, i on prema njima nastupa sa predrasudama kao i oni prema
njemu. On njima izgleda kao generički bogataš i učenjak. Ali ni on
nema razumevanja za religiozne ljude, radničku klasu i imigrante.
Groff je dobar izbor za glavnu ulogu, on je veteran teatarske i
televizijske glume sa izraženim osećajem za detalje. Ostali su
manje ili više epizodni likovi sa konturama osobina i nedovoljno
prostora da se odigraju karakterno. Glumci se ipak trude, tako da
njihova ostvarenja nisu bleda.
Problem sa ovakvim
filmom je loša komunikacija sa publikom. Ko ne zna od ranije da je
Sedaris gay, taj aspekt u filmu će mu doći neočekivano i izgledaće
pomalo nespretno izveden. Sa druge strane, poznavaoci Sedarisovog
dela će tražiti piščev osnovni ton, i to bez uspeha. C.O.G.
jednostavno nije uspeo eksperiment. Bolje pogledajte American
Splendor, biografiju Harveya Pekara, univerzalno omiljenog
strip-autora koji je pisao vinjete iz života običnih ljudi. C.O.G.
pokušava da bude na tom nivou, ali ne uspeva.
No comments:
Post a Comment