2013.
scenario
i režija: Stacie Passon
uloge:
Robin Weigert, Julie Fain Lawrence, Johnathan Tchaikovsky, Maggie
Siff
Uzmite
staru priču o bračnom paru: jedno ganja karijeru, drugo se brine o
kući i deci i njihova strast se polako gasi, uzimaju jedno drugo
zdravo za gotovo. Jedno od njih, ili oboje će krenuti da traži
seksualna uzbuđenja van braka i brak će se ili raspasti ili će se
par pomiriti na novim osnovama. Imamo to u literaturi i na filmu i
više nego što je potrebno.
Concussion
uzima tu staru formulu i od nje stvara nešto novo, bizarno i
zanimljivo. I to nije samo iz razloga što brak u ovom slučaju nije
običan, nego lezbejski, mada ima i toga. Lezbejski brak je
predstavljen kao odnos slične dinamike kao heteroseksualni, par u
pitanju upada u iste zamke kao i heteroseksualni parovi iste (više
srednje) klase koji žive u predgrađu. Fora je u tome što nije baš
jednostavno za pretpostaviti šta će se sledeće dogoditi, što je
hvale vredno za priču na tako bazičnoj osnovi. Scenario je odličan
i veoma oštrouman, a glavna glumica Robin Weigert je napravila jednu
od boljih uloga ove godine.
Abby
(Weigert) je lezbejska očajna domaćica. U prvoj sceni je vidimo u
teretani na sobnom biciklu okruženu komšinicama, takođe očajnim
domaćicama. One tupe o dijetama i vežbama za održavanje forme i
linije i o školskim aktivnostima svoje dece, pokušavajući da u
tome nađu zabavu za život. Naslov koji se može prevesti kao potres
mozga je okidač za dalju radnju. Abby biva pogođena bejzbolskom
loptom u glavu, dobija gadnu posekotinu i shvata da joj je svega pun
kufer. Priča sa udarcem i promenom ponašanja je izlizana, ali ovde
to nije slučaj. Abby se menja zbog udarca, on ju je samo osvestio da
to nije ono što je ona želela od života.
Njena
partnerka Kate (Lawrence) je advokatica zadovoljna svojom karijerom,
te Abby pomišlja da joj nekakva radna terapija može pomoći da nađe
svrhu u životu. Ona tako kreće da preuređuje jedan tavan u New
Yorku. Slučajno se ispostavlja da njen preduzimač Justin
(Tchaikovsky), i sam neka vrsta seksualne manjine, ima devojku koja
organizuje lanac veoma diskretne prostitucije, pa Abby prvo počinje
da koristi usluge, da bi se i sama ubacila u “biznis” kao elitna
MILF lezbejka koja se predstavlja kao Eleanor, upoznaje klijentice na
kafi i prima ih isključivo u stanu. Zaplet počinje da liči na
Belle de le jour (1964).
Jedan
od centralnijih obrata u filmu je nagovešten već na početku, kada
Abby lupa krajnje neučitivi komentar o jednoj drugoj majci i
domaćici iz predgrađa, Sam (Siff), pa nam nije čudno kada se Sam
pojavi kao Abbina klijentica i kada se dva, do tada odvojena Abbina
sveta susretnu. Scena u kojoj Abby komentariše Sam je značajna iz
dva razloga, prvo povezuje potres mozga sa ostatkom filma, jer se tu
Abbino ponašanje po prvi put (i nepovratno) menja, i drugo, daje nam
osnovnu tematsku liniju filma: kako se naš svet menja kada
zaboravimo na kurtoaziju i kočnice bontona.
Dakle,
kada vas neko pita “Kako si?” očekuje se odgovor “Dobro, a
ti?”, a ne “Okružen sam budalama koje osmišljavaju život
radeći trivijalne gluposti i to me ubija u pojam”. Abby više nema
snage, volje ili želje da se pretvara, i zbog toga je čudno da se
okreće “rekreativnoj” prostituciji, zanatu čija je suština
pretvaranje, prilagođavanje i sposobnost da se bude deo nečije
fantazije. Abby menja pristup od mušterije do mušterije,
nesigurnoj, simpatičnoj debeloj mladoj devojci pokušava da bude
moralna podrška, za Sam je beg od stvarnosti i dosade života u
predgrađu i tako dalje.
Scene
seksa u filmu su retko ukusne, nabijene emocijama, erotične, a
nimalo vulgarne. Po portretu toga ne bi me čudilo da je autorica i
sama lezbejka, ili makar povezana sa lezbejskom scenom. Robin
Weigert, poznata uglavnom kao televizijska glumica (kao i većina
glumačke postave) tu apsolutno briljira i njena uloga je na nivou
heroina feminističkih filmova o ženskom oslobađanju iz 70-ih, u
glavi mi je pre svega Jill Claybourgh u An
Unmarried Woman
(1978). Međutim, seksualna komponenta je samo jedna od nekoliko. Ono
što mene kao gledaoca koji najčešće izbegava queer filmove (kao
straight osoba ne mogu u punoj meri shvatiti dinamiku u odnosima
ljudi alternativne seksualnosti) drži prikovanim za ekran je
nepredvidljivost postupaka glavne junakinje.
Za
to je posebno značajna jedna scena pri kraju filma. Kate i Abby
komentarišu tekst koji njihov usvojeni sin mora da nauči za
prezentaciju iz geografije. Sporna linija teksta se odnosi na to da
je Columbo otkrio otok Hispaniolu. Abby ima problem sa tom linijom,
čini joj se kao stari, konzervativni, politički nekorektni pogled
na svet. Kate joj zamera ona večito ima nešto da doda, da joj
večito nešto nije po volji. Abby je to pogodilo. Tu vidimo da se
ona ne propituje baš previše o posledicama njenih odluka i
postupaka. Nemamo utisak da Abby baš zna šta radi, ili da ju je
briga.
Dakako,
Concussion
nije savršen film, na momente se vidi da je autorica debitantkinja u
svetu igranog filma (dolazi iz miljea televizijskih reklama), iako su
postupci glavne junakinje nepredvidljivi, osnove potporne tačke u
radnji su jako predvidljivi. Tako znamo da će Kate kad-tad otkriti
šta to Abby radi po cele dane u stanu. Film pada na tempu u zadnjoj
trećini, i čini se da je Stacie Passon samo gledala kako da priču
završi. Happy end deluje nalepljeno na film i daje mu komičnu notu
koju film uglavnom nema, čak ni u situacionim scenama života u
predgrađu koje su sarkastične, ali ne i komične i definitivno
daleko od “feel good” teritorije. Ali i pored manjkavosti,
Concussion
je film koji zaslužuje pažnju.
No comments:
Post a Comment